Andere vraag...
We hebben het nu over het ongeval wat te zien was in Blik op de Weg.
Het gaat hier om de A2/A9.
Hangen hier geen camera-systemen en had RWS dan niet op de beelden afgaande de beslissing moeten nemen om af te kruisen?
Ja rond Amsterdam staat alles in de camera's. Echter zit er niet iemand constant alle camera's uit te kijken. Wat vaak gebeurd is dat KLPD of verkeerspolitie op weg naar het incident alvast belt met de verkeerscentrale. Zadat via de camera alvast kruizen kunnen worden geplaatst.
Als je boven staande geval volgens de regels zou doen kunnen trouwens alleen rijstrook 1 en 2(hoofdrijbaan A2li) open blijven. Want een van de lessen van IM we doen niet aan eiland vorming(verkeer langs twee zijde langs het ongeval). Blijft op sommige plekken gewoon lastig om het volgens alle regels te doen.
Heb zo''n casus gehad op de A10LI(buitenring) met de splitsing met de A1RE(richting Amersfoort). Ook daar heb je 5 rijstroken twee voor de afrit A1 en 3 voor de hoofdrijbaan voor de A10. Ongeval was op rijstrook 2 en 3 van de A10 en rijstrook 1(of 4) van de afrit A1. Toen wij etr plaatsen kwamen reed het verkeer aan twee kanten er langs(eiland vorming). Omdat in goede banen te leiden hebben we er voor gekozen om alleen rijstrook 1 open te houden. Wel meer file maar wel veiliger werken. Das altijd een afweging die je maakt.
Zelfs als je redelijk bent ingeschoten in de materie(ben betrokken geweest bij de tot totstandkoming van IM en IM plus) blijft het soms een lastig vehaal die niet altijd 1,2,3 op te lossen is volgens standaart regels.