beste Rene, ik ben inderdaad zijdelinks betrokken bij het verhaal, je kent inmiddels ongetwijfeld mijn ingang, maar nu de antwoorden, noodgedwongen over praat ik niet over 1 korps, maar eigenlijk de korpsen rondom de steunzender van Opperdoes, dus ook wervershoof, sijberkarspel, midwoud, opperdoes, dus meer dan 1 korps, en regio denk ik nog teveel in de oude situatie en heb het dan over west friesland.
ik klaag niet over bepaalde zaken die niet voor elkaar zijn, ik geef aan dat in deze situatie wij onverwacht en onvoorbereid aangewezen waren/zijn van C2000, cold turkey dus, en neem het niemand kwalijk dat C2000 nog niet perfekt werkt, vertel alleen de ervaringen zo als wij die nu hebben opgelopen.
wat politie betreft die gaan er heel anders mee om(wel een deel van mijn dagelijks werk), ten eerste zijn die gewend om de gehele dag te communiceren, anders dan de brandweer zoals je zelf weet, en hun reaktie is dan ook heel anders, alleen ik zal hier niet het woordenboek herhalen die ik inmiddels bij de politie hoor(het staat immers nog steeds analoog gekoppeld)
en of een centralist het te druk heeft kunnen wij nooit beoordelen, we weten immers niet wat ze nog meer doen dan via de 3 regio kanalen gesprekken te beantwoorden, deze waren wel alle 3 helemaal stil, en dit is vaak zo, vaak moet een voertuig lang wachten(meer dan 1 minuut na een oproep) of meerdere keren oproepen.
met we bedoel ik alleen het eerder door jou genoemde korps.
ik weet van de deelname aan de werkgroepen, en daar moet ''ik'' de hand in eigen boezem steken, door dat ik zijdelinks meepraat heb ik dus geen inbreng hier in gehad (jammer) en weet dat dit vanuit het korps niet goed is gedaan mede doordat er weinig kennis van communicatie middelen is, ik praat nu niet voor niets mee, echter zijn er wel vanuit andere korpsen mensen afgevaardigd, en de situatie die ik schets is door andere ook niet naar voren gebracht en wordt nu als jammer ervaren bij ''ons'' (dus dat ene korps).
dat DMO rechtstreeks gaat zonder interventie van de masten is mij nog niet duidelijk, zaterdag zijn ''ze'' aan het testen geweest in DMO mode, en werden door de meldkamer onderbroken, hoe snappen wij dus niet.
dat DMO ook via de masten zou gaan is ons uitgelegd door de inbouwers van het bedrijf dat de inbouw verzorgd, van daar iedere minuut moet worden betaald, in ''de map'' staat inderdaad dat dit niet zo is, dus nu wat duidelijkheid.
ook ik schrijf dit verhaal onder persoonlijke titel, dus niet namens de korpsen (2) waar ''wij'' de opleiding verzorgen, de reakties komen in dit geval bij hun vandaan, maar door mijn werk heb ik dagelijkse kontakten binnen het gehele werk veld (brw.ambu en pol) verdeeld over het hele land, ik zorg niet voor de communicatie, maar wel voor besturingsdelen die de communicatie direkt kunnen storen, waar we bij analoog zeker last van hebben (is niet aan te ontkomen) en het voor C2000 moeten gaan afwachten, verder heb ik zelf een hoogfrequent achtergrond en bezit vele communicatie middelen (analoog) voor test doeleinden, de problemen met de steunzender van opperdoes zijn ook door mij 2 weken geleden al aangegeven.
wat mij overigens wel van het hart moet is dat over het algemeen bij de brandweer (andere diensten ook) weinig belangstelling is/was voor de communicatie middelen, sinds C2000 echt actueel is (pas 1,5 jaar) zijn er meer mensen die zich er voor intresseren, mischien voor de meeste niet zo belangrijk, maar daar denk ik anders over, als ik 10 jaar jonger was zou ik me als nog aanmelden, maar nu mag ik niet meer.
misschien voor alle duidelijkheid, ik probeer niet negatief over C2000, de apperatuur te zijn (dat wordt vaker van mij gedacht, maar is in mijn werk ook mijn functie), deze komt van goede merken en zijn echt wel goed, ik heb meer zorgen over het gebruik (beide kanten), de infrastruktuur en de bediening en handeling van de software van het GMS.
wat microfoons betreft, we hebben er een aantal, maar niet bij iedere porto en hebben daar nu al spijt van (was een geld kwestie, net als status boxen), maar zullen ongetwijfeld in de gelegenheid zijn om die later als nog aan te schaffen
ik hoop toch een ''positieve'' bijdrage aan deze discussie te kunnen en mogen leveren waar anderen ook iets aan hebben.
nog even een antwoord aan GN-5159, hoe het toetsenbord uitgezet moet worden is bekend, maar vind het juist handiger als hij al uit staat en juist aangezet moet worden, je moet niet eerst het toetsenbord eerst uit moeten zetten, niet iedereen is gewend om met porto's te spelen, voor vele is het slechts een hulpmiddel.