Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 54209 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
De helft van de ambulanceverpleegkundigen die het MMT niet als een meerwaarde zien zijn vooral de verpleegkundigen met territoriumdrift.
Gelukkig is dit maar de helft!  >:D

Een ervaren anesthesioloog is de aangewezen medisch specialist voor dit soort taken. Lastige intubaties, sederen en overnemen/bewaken van vitale functies is namelijk het vakgebied van de anesthesioloog.
Dus zou de meest geschikte arts de anaesthesist zijn voor op de heli? Klinkt op zich logisch.
Ik voel ook wel wat voor het systeem dat de voor de melding meest geschikte arts opstapt. Organisatorisch haalbaar?

Het feit dat de Ambu er vaak al is voor de LL maakt dus de weg vrij voor mobiele MMT want als de Ambu er door komt waarom dan niet die mobiele MMT?
Zou dat niet meer te maken hebben met het feit dat het MMT soms (of vaak?) meer dan 100 km moet rijden en de ambulance bv maar 2 km?
(denk even aan een inzet op bv Walcheren (zeeland))

Qua kosten is het niet zo simpel, weliswaar is een heli duurder dan een auto. Maar wordt een heli langer ingezet en is het onderhoud relatief gezien goedkoper. Een auto voor een arts volledig ingericht kost ook al gauw 125.000,- en die wordt over het algemeen in drie jaar of na 150.000km afgeschreven. Een Heli kost 2.250.000 en kan eigenlijk 15 jaar dienst doen(volgens bell helicopters), incl eventuele aanpassingen naar tijd. Wat personeel betrefd, een piloot is duurder dan een OGS chauffeur soms wel drie keer zo duur terwijl dat als een arts zelf kan/mag rijden je die ook nog een keer kan uitsparen. Dat gaat bij een piloot iets moeilijker, een auto sleep je makkelijker weg/terug dan een heli.
Dus lijkt het mij geen keuze óf een heli of een auto. Heeft beiden de nadelen.

Maar nu eens een andere opzet, LL als dienst zelf opheffen. Politie heli's uitrusten met de mogelijkheid tot vervoer van SO's. Ofterwijl krachten bundelen. Betere inzetbaarheid, en benutting van minder materieel voor meer werk. Tevens is het zo dat deze heli's vaak al in de lucht zijn en dus sneller ter plaatse kunnen zijn. Dat samen met een mobiele arts die eventueel kan meevliegen ter begeleiding van het SO...
Hebben politieheli's zoveel capaciteit over? Zitten die zo vaak in de lucht zonder spoedeisende taak dat ze direct naar een inzet kunnen? als we hieraan beginnen moet het systeem wel dekkend zijn en ik denk niet dat de vrienden politie dat kunnen garanderen. En de arts zal dan dus eerst nog opgepikt moeten worden, dus het voordeel van al in de lucht zitten vervalt. Of wordt die pas bij het incident opgepikt? Hoe is hij dan daar gekomen? Uit het lokale ziekenhuis?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Ik weet niet wat de traumaheli, inclusief personeel, op jaarbasis kost. Maar is het geen optie om voor de prijs van de traumaheli's bij ziekenhuizen verspreid door het land een MMT-auto neer te zetten? Een beetje het MUG-idee zoals in België of het Notarzt-idee in Duitsland, alhoewel daar de opleidingen voor ambulanceverpleegkundigen natuurlijk anders zijn. Maar goed, met de kosten die je bespaart op de heli (en brandstof, piloot etc.) kan je volgens mij een hoop auto's aanschaffen. De chauffeur kan dat tevens MMT-verpleegkundige zijn en alle spullen liggen erbij in de auto. Ofwel: twee man die in iedere regio vrij snel ter plaatse kunnen zijn. Wellicht is de aanvraag voor een MMT dan wat laagdrempeliger, simpelweg omdat er meer teams zijn.

Geen idee tegen wat voor problemen je met zo'n systeem aanloopt, maar is het maar een idee. Schieten mag....vanaf nu! :)

Een beetje terug naar vroeger dus, met de LOTT en CRASH- teams?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Een beetje terug naar vroeger dus, met de LOTT en CRASH- teams?

Heb je ze toen meegemaakt?

Ik heb elders al gepost dat ik de zwaarste ongevalletsels gezien heb in de jaren 70. In tijden dat de valhelm en de veiligheidsgordel niet verplicht waren. In die tijd was het normaal dat de ambulancedienst je van straat opraapte en naar het ziekenhuis bracht.

Toen de opmars van traumatologie begon kwamen er overal van die crashteams, het waren vooral jonge, ambitieuze chirurgen. Daarna kwamen die LOTT teams en nog later het MMT. Je mag ook stellen dat de aard van de letsels minder ernstig geworden door betere valhelmen, autogordels, airbags, enz, enz. MMT is eerder een fenomeen dat je kunt bestempelen als evolutie. De voorgangers gingen namelijk veel verder. Zij voerden ook ingrepen uit waarvan andere medische specialisten met het hoofd gingen schudden of niet meer van plan waren naar de OK te gaan omdat er weer eens op de SEH een zelf verklaarde trauma-expert met de kettingzaag een borstkas had opengehaald om een cross-clamp uit te voeren.

Inmiddels zijn de meeste chirurgen zelf al wel een beetje gaan inbinden omdat anesthesiologen steeds meer in de melk te brokkelen kregen. Als ik een ongeval zou krijgen heb ik liever dat een anesthesioloog mij komt helpen in plaats van een chirurg.

Ik durf niet te zeggen dat verkeersslachtoffers een hogere overlevingskans hebben gekregen dankzij het MMT of dat het MMT blijvende invaliditeit kan voorkomen. Het enige wat ik wel weet is dat er veel minder mensen ernstig gewond raken dan 40 jaar geleden.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Heb je ze toen meegemaakt?

Nee, daar ben ik iets te jong voor  ;)

Maar hier ken ik ze wel van:

Een lijntje naar het ziekenhuis - LOTT (1990)    

https://www.youtube.com/watch?v=6Ecqpx9SJ2k
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Hebben politieheli's zoveel capaciteit over? Zitten die zo vaak in de lucht zonder spoedeisende taak dat ze direct naar een inzet kunnen? als we hieraan beginnen moet het systeem wel dekkend zijn en ik denk niet dat de vrienden politie dat kunnen garanderen. En de arts zal dan dus eerst nog opgepikt moeten worden, dus het voordeel van al in de lucht zitten vervalt. Of wordt die pas bij het incident opgepikt? Hoe is hij dan daar gekomen? Uit het lokale ziekenhuis?

Mooi plan maar totaal niet haalbaar. De politie heeft al genoeg aan de eigen werkzaamheden. Allereerst zit de planning van de gemiddelde helikopterbemanning al helemaal vol op een dag. Dit bestaat vooral uit geplande vluchten. Milieucontroles, controle op wietplantages, evenementen, verkeerscontroles en dan natuurlijk nog de heterdaadjes tussendoor. Daarnaast draagt een politiehelikopter al dusdanig veel apparatuur met zich mee dat er weinig meer bij kan. Ik kan mij voorstellen dat een arts ook het nodige spul bij zich heeft?


guest14264

  • Gast
Mooi plan maar totaal niet haalbaar. De politie heeft al genoeg aan de eigen werkzaamheden. Allereerst zit de planning van de gemiddelde helikopterbemanning al helemaal vol op een dag. Dit bestaat vooral uit geplande vluchten. Milieucontroles, controle op wietplantages, evenementen, verkeerscontroles en dan natuurlijk nog de heterdaadjes tussendoor. Daarnaast draagt een politiehelikopter al dusdanig veel apparatuur met zich mee dat er weinig meer bij kan. Ik kan mij voorstellen dat een arts ook het nodige spul bij zich heeft?

Daarbij heeft de MMT het ook gewoon redelijk druk met inzetten, of ze nodig zijn of niet daar laat ik mij nu niet over uit, maar qua inzet interval gaan politie en mmt heli niet echt handig samen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Mooi plan maar totaal niet haalbaar. De politie heeft al genoeg aan de eigen werkzaamheden. Allereerst zit de planning van de gemiddelde helikopterbemanning al helemaal vol op een dag. Dit bestaat vooral uit geplande vluchten. Milieucontroles, controle op wietplantages, evenementen, verkeerscontroles en dan natuurlijk nog de heterdaadjes tussendoor. Daarnaast draagt een politiehelikopter al dusdanig veel apparatuur met zich mee dat er weinig meer bij kan. Ik kan mij voorstellen dat een arts ook het nodige spul bij zich heeft?

Dat is dan mooi opgelost, de politie kan de helikopters gewoon inleveren bij ziekenhuizen voor extra MMT's. Als de heterdaadjes tussendoor moeten terwijl verkeerscontrole en milieucontrole voorop staan kan bromsnor dat wel op de fiets doen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Dat is dan mooi opgelost, de politie kan de helikopters gewoon inleveren bij ziekenhuizen voor extra MMT's. Als de heterdaadjes tussendoor moeten terwijl verkeerscontrole en milieucontrole voorop staan kan bromsnor dat wel op de fiets doen.
Deze bromsnor kan aardig hard fietsen, maar tegen een Audi A6 met voortvluchtige criminelen ga ik het toch afleggen.  :P


army-medic

  • Gast
Ik heb in de laatste paar dagen diverse onderzoeken gelezen nu over MMT en over Trauma heli's.
Ze zijn eigenlijk allemaal over 1 ding het eens, wanneer je een LL niet inzet voor vervoer wat is dan het nut van vliegend ter plaatse komen?
Het feit dat de Ambu er vaak al is voor de LL maakt dus de weg vrij voor mobiele MMT want als de Ambu er door komt waarom dan niet die mobiele MMT?

Voordeel van LL is dat er minder artsen nodig zijn als een logisch gevolg van snellere inzetbaarheid. Vb. 200km overbruggen met een heli gaat sneller dan met een motor/auto.

Qua kosten is het niet zo simpel, weliswaar is een heli duurder dan een auto. Maar wordt een heli langer ingezet en is het onderhoud relatief gezien goedkoper. Een auto voor een arts volledig ingericht kost ook al gauw 125.000,- en die wordt over het algemeen in drie jaar of na 150.000km afgeschreven. Een Heli kost 2.250.000 en kan eigenlijk 15 jaar dienst doen(volgens bell helicopters), incl eventuele aanpassingen naar tijd. Wat personeel betrefd, een piloot is duurder dan een OGS chauffeur soms wel drie keer zo duur terwijl dat als een arts zelf kan/mag rijden je die ook nog een keer kan uitsparen. Dat gaat bij een piloot iets moeilijker, een auto sleep je makkelijker weg/terug dan een heli.

Maar nu eens een andere opzet, LL als dienst zelf opheffen. Politie heli's uitrusten met de mogelijkheid tot vervoer van SO's. Ofterwijl krachten bundelen. Betere inzetbaarheid, en benutting van minder materieel voor meer werk. Tevens is het zo dat deze heli's vaak al in de lucht zijn en dus sneller ter plaatse kunnen zijn. Dat samen met een mobiele arts die eventueel kan meevliegen ter begeleiding van het SO...
luister, het onderhoud van een helicopter, gedurende die 15 jaar is tweemaal de aamschafwaarde dus 5.000.000 euro, voorbeeld, vorigjaar hebben alle traumaheli's in nederland een filter gekregen voor de luchtinlaat, omdat ze zo beter kunnen landen op zandgrond, kost 750.000 euro, ik bedoelmaar, over de weg is echt veeeel goedkoper


army-medic

  • Gast
luister, het onderhoud van een helicopter, gedurende die 15 jaar is tweemaal de aamschafwaarde dus 5.000.000 euro, voorbeeld, vorigjaar hebben alle traumaheli's in nederland een filter gekregen voor de luchtinlaat, omdat ze zo beter kunnen landen op zandgrond, kost 750.000 euro, ik bedoelmaar, over de weg is echt veeeel goedkoper
o'ja, en die 750.000 euro is per heli!!!, voor een luchtfilter!!!