De VC's zijn eigendom van BiZa en niet van de korpsen of regio's, de VC wordt bemand door 1 centralist van de meldkamer, en heeft assistentie van meestal 3 hulpcentralisten, die in aanvang (totdat de centralist arriveert) de verbindingen verzorgen.
ik begrijp dus wel dat een korps(gemeente) op een moment zegt van wij leveren hulpcentralisten, maar moeten wij dan ook nog voor de kosten van de opleiding zorg dragen, ik denk dat dat ook een taak van BiZa is.
verder ben ik, zoals meniggeen van mij inmiddels gewend is dat het bedienen van een marifoon tijdens een incident gewoon mogelijk moet zijn, met of zonder certificaat, het gaat om de verbinding, en al die regeltjes zijn dan echt niet intressant, we doen het immers ook met een portofoon of moblifoon,(wel of niet toegestaan doet niet terzake) deze werken evengoed, en plaats bepaling van de VC en aanmelding is niet van toepassing, deze valt immers onder de meldkamer.
bovendien mag tijdens een incident een OVD, IOVD of anders, beslissen om van regels af te wijken, mits motiveerbaar, nou dat is bij verbindingen zo geregeld
dat er marifoon regels zijn tijdens normaal gebruik is logisch, de meeste gebruikers in de pleziervaart zijn over het algemeen niet gewend om met communicatie om te gaan.
om nog even op Koen zijn laatste bericht in te gaan, de brandweer hoeft niet aan de eisen te voldoen, zij gebruiken hem immers niet, dat doet de meldkamer, dus ook de korpsen behoeven niet over de juiste papieren te beschikken, de voertuigen zijn immers niet van hen, deze zijn van BiZa, en vergunning is alleen maar geld, dus BiZa en betalen voor dit soort zaken, ze zullen wel een ontheffing hebben.
overigens zijn de hulpcentralisten vaak beter getraind dan de OVD's, IOVD's, Alpha's en wie dan ook meer en de hulpcentralisten weten er vaak ook veel meer van af dan de O's en A's.
en wat Henk betreft, helemaal waar en niet alleen bij oeffening, vooral bij de wat grotere incidenten gaat er veel fout, met name tussen de bevelvoerders, de O's en A's en de meldkamer, ik hoor ze dagelijks zelfs bij de kleinere meldingen langs komen, maar communiceren is ook het moeilijkste wat er is, heer Bommel zij altijd tegen zijn kleine vriend ''als je begrijpt wat ik bedoel''