Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75341 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #100 Gepost op: 12 september 2014, 22:59:39
Ik dacht al dat je daarmee zou komen. Een hoop gedoe en kosten voor 10 km. Zouden ze nota bene meer km op en neer rijden naar het keuringsstation dan het stukje naar de grens. Het zou me niets verbazen als een beetje bedrijfseconomisch denken tot de conclusie leidt dat dat niet de moeite waard is.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #101 Gepost op: 13 september 2014, 01:37:04
Klopt maar ik denk dat men niet verder wil zoeken...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #102 Gepost op: 13 september 2014, 01:42:41
Citaat van: @PM link=msg=1295144 date=1410536795
Als Nederland nou eens ging accepteren dat andere landen in EU bepaalde kentekens uitgeeft was het probleem ook opgelost.
Of zelf een oplossing ging verzinnen voor dergelijke gevallen.
Het punt is niet dat er een vreemd kenteken op zit, het punt is juist dat er bij dit kenteken niks geregeld word. De gegevens worden niet opgeslagen (houder is dus naderhand niet te achterhalen), voertuig is niet verzekerd (ook al zeggen ze in Duitsland wel, enige methode is om op VIN te verzekeren), en het kentekenbewijs is (bijna) nooit op juiste wijze ingevuld. Als deze 3 punten wel worden geregeld dan is het kenteken gewoon geldig volgens de WVW in nederland, maar dat gaat duitsland niet doen omdat het juist bedoeld is om goedkoop auto's binnen duitsland te vervoeren. Voor de daadwerkelijke export is een ander kenteken die wel volgens de eisen word afgegeven.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1295153 date=1410539417
Ook als je particulier een auto wilt importeren en je haal in het land van herkomst, zeker binnen de EU, een exportkenteken dan mag je tot de nederlandse grens zelf rijden. Aan de grens mag je stoppen en alsnog op transport omdat je als inwoner van NL niet met een buitenlandsgekentekend voertuig mag rijden.
Ook dit is onjuist, je kan gewoon via internet een vrijstelling aanvragen voor 14 dagen welke ook nog eens gratis is. En aangezien dit soort aankopen vaak niet plots in je opkomen kan je dit dus makkelijk regelen bij/voor of net na de aankoop. Je hebt dan 14 dagen om in nederland met het kenteken te rijden (van de grens naar huis, richting RDW voor keuring en ook nog onder tussen de auto showen voordat je een NL kenteken hebt), lukt het niet om binnen 14 dagen een NL kenteken te krijgen dan kan je nog een 1 dags kenteken aanvragen om richting een keuringsstation te rijden. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet het wel willen. En bij een boel mensen die ik tegen kom is dit laatste vaak het probleem. Al merk ik ook wel dat er een boel verkeerd word voor gelicht, al zegen ze dan vaak ook al gelijk dat ze al een vermoeden hadden dat het mogelijk niet kon wat ze deden
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #103 Gepost op: 13 september 2014, 13:27:15
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1295209 date=1410565361

Ook dit is onjuist, je kan gewoon via internet een vrijstelling aanvragen voor 14 dagen welke ook nog eens gratis is. En aangezien dit soort aankopen vaak niet plots in je opkomen kan je dit dus makkelijk regelen bij/voor of net na de aankoop. Je hebt dan 14 dagen om in nederland met het kenteken te rijden (van de grens naar huis, richting RDW voor keuring en ook nog onder tussen de auto showen voordat je een NL kenteken hebt), lukt het niet om binnen 14 dagen een NL kenteken te krijgen dan kan je nog een 1 dags kenteken aanvragen om richting een keuringsstation te rijden. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet het wel willen. En bij een boel mensen die ik tegen kom is dit laatste vaak het probleem. Al merk ik ook wel dat er een boel verkeerd word voor gelicht, al zegen ze dan vaak ook al gelijk dat ze al een vermoeden hadden dat het mogelijk niet kon wat ze deden

Daar zit het probleem groene die 14 dagen van te voren, ik wist mijn exportkenteken pas op het moment dat ik het in handen kreeg hoe moet je dan 14 dagen vooruit vrijstelling aanvragen... en die verkeerde voorlichting.. tja daar weet ik alles van maar dat lijkt overheid eigen te zijn.
Zo werd mij onder andere door de belastingdienst aangegeven dat vanwege de leeftijd geen bpm verklaring nodig was maar hield de RDW vast aan het feit dat zij vonden dat die er wel moest komen, was mijn kenteken verzekerd in oostenrijk maar vond de rdw dat ik echt wel een dagkenteken moest hebben EN apart verzekeren (en als je dan voor de keuring komt staan er 10 auto's met het zelfde dag kenteken)
Juist omdat de KLF niet als poepen naar nederland zou komen heb ik bijna 4 maanden samen met het korps zowel de nederlandse als de oostenrijkse wetgeving uit lopen zoeken (en dat is echt zoeken) en hoevaak ik ook belde met de belastingdienst en de douane ik zou en moest een kenteken opgeven voor de vrijstelling ik denk dat het vooral een verhaaltje is dat men zelf de regelgeving niet voldoende kent of niet wil snappen dat je pas een kenteken weet als je het gekregen hebt, leuke daarvan is dat ik natuurlijk 14 dagen in oostenrijk had kunnen wachten met de bus maar tegen de tijd dat de vrijstelling dan in zou gaan was het kenteken verlopen.
De regelgeving sluit gewoon niet aan op de praktijk maar dat is gelukkig met een heleboel regeltjes het geval.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #104 Gepost op: 13 september 2014, 13:34:11
Voordeel is ook dat het zo lastig is dat de diverse handhavende instantie's in Nederland het ook niet meer weten en je dus nagenoeg probleemloos met allerlei vage kentekens kunt rondrijden in Nederland.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #105 Gepost op: 13 september 2014, 13:45:10
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1295249 date=1410607635
(...)
De regelgeving sluit gewoon niet aan op de praktijk maar dat is gelukkig met een heleboel regeltjes het geval.
vrijstelling hoef je niet 14 dagen van te voren aan te vragen, hij is 14 dagen geldig. Op het moment dat jij het kenteken en vin nummer weet dan kan jij de vrijstelling aanvragen die dan 14 dagen geldig is.

En dat de regels lastig zijn dat geef ik ruiterlijk toe. Want je hebt de WVW waar de politie mee rondloopt, dan nog de regels die het RDW hanteert (die soms wel weer vreemd zijn) en dan nog de diverse belastingwetgevingen. De gewone BPZ agent die weet vaak ook niet van de hoed en rand terwijl er bij ons wel veel kennis is hier omtrent. Maar wij hebben dan wel weer de hulp nodig van die BPZ agent omdat wij niet alles kunnen afhandelen. Wat er weer voor zorgt dat de burger die staande gehouden word soms ook denkt "wat is dit voor een rommeltje"  998765 ::)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #106 Gepost op: 13 september 2014, 15:48:36
Citaat van: Jerommeke link=msg=1295252 date=1410608051
Voordeel is ook dat het zo lastig is dat de diverse handhavende instantie's in Nederland het ook niet meer weten en je dus nagenoeg probleemloos met allerlei vage kentekens kunt rondrijden in Nederland.

Ik weet niet of je dat een voordeel kunt noemen. Uiteindelijk brengt dat voor de normale burger ook risico's en of je daarop zit te wachten.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1295254 date=1410608710
vrijstelling hoef je niet 14 dagen van te voren aan te vragen, hij is 14 dagen geldig. Op het moment dat jij het kenteken en vin nummer weet dan kan jij de vrijstelling aanvragen die dan 14 dagen geldig is.

En dat de regels lastig zijn dat geef ik ruiterlijk toe. Want je hebt de WVW waar de politie mee rondloopt, dan nog de regels die het RDW hanteert (die soms wel weer vreemd zijn) en dan nog de diverse belastingwetgevingen. De gewone BPZ agent die weet vaak ook niet van de hoed en rand terwijl er bij ons wel veel kennis is hier omtrent. Maar wij hebben dan wel weer de hulp nodig van die BPZ agent omdat wij niet alles kunnen afhandelen. Wat er weer voor zorgt dat de burger die staande gehouden word soms ook denkt "wat is dit voor een rommeltje"  998765 ::)

Dat is dus weer niet zoals het mij destijds is vertelt wat dus alleen weer aantoont dat het een behoorlijk complex verhaaltje is. Als je dan ook te maken krijgt met overheden die weer hun eigen regeltjes verzinnen en die dan ook nog eens in tegenspraak zijn met de wetgeving (vooral het RDW is daar enorm goed in) dan creëer je als overheid twee dingen die je eigenlijk niet wilt hebben:
- regels worden onhandhaafbaar
- de burger verliest alle geloof in de overheid.

en dan krijg je weer zaken als een diender die een berg stront over zich heen krijgt omdat hij moet handhaven op dingen en werk je door je eigen onduidelijkheid als overheid een stuk agressie naar je medewerkers (ongeacht welke dienst) in de hand.

Mij werd zelfs door de belastingdienst geadviseerd om dood eenvoudig maling te hebben aan de regels omdat het in mijn situatie niet was toegestaan maar gelijktijdig niet te handhaven, als je al dergelijke adviezen gaat geven..... ach typisch nederlands zullen we maar zeggen  :-X
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #107 Gepost op: 13 september 2014, 17:00:08
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1295249 date=1410607635
Daar zit het probleem groene die 14 dagen van te voren, ik wist mijn exportkenteken pas op het moment dat ik het in handen kreeg hoe moet je dan 14 dagen vooruit vrijstelling aanvragen... en die verkeerde voorlichting.. tja daar weet ik alles van maar dat lijkt overheid eigen te zijn.
Zo werd mij onder andere door de belastingdienst aangegeven dat vanwege de leeftijd geen bpm verklaring nodig was maar hield de RDW vast aan het feit dat zij vonden dat die er wel moest komen, was mijn kenteken verzekerd in oostenrijk maar vond de rdw dat ik echt wel een dagkenteken moest hebben EN apart verzekeren (en als je dan voor de keuring komt staan er 10 auto's met het zelfde dag kenteken)
Juist omdat de KLF niet als poepen naar nederland zou komen heb ik bijna 4 maanden samen met het korps zowel de nederlandse als de oostenrijkse wetgeving uit lopen zoeken (en dat is echt zoeken) en hoevaak ik ook belde met de belastingdienst en de douane ik zou en moest een kenteken opgeven voor de vrijstelling ik denk dat het vooral een verhaaltje is dat men zelf de regelgeving niet voldoende kent of niet wil snappen dat je pas een kenteken weet als je het gekregen hebt, leuke daarvan is dat ik natuurlijk 14 dagen in oostenrijk had kunnen wachten met de bus maar tegen de tijd dat de vrijstelling dan in zou gaan was het kenteken verlopen.
De regelgeving sluit gewoon niet aan op de praktijk maar dat is gelukkig met een heleboel regeltjes het geval.

Ik heb ook m'n auto geïmporteerd uit Duitsland zo'n 1.5 jaar geleden. Tis echt appeltje-eitje als je jezelf er een beetje in verdiept.

Even naar de strassenverkehrsamt, plaatjes laten maken. even aftikken inc. verzekering en hoppa u mag 30 dagen rondrijden. Even bij de grens naar mijn.belastingdienst.nl vrijstelling aanvragen op basis van kenteken en VIN en u zit gebakken. vervolgens mag je gewoon lekker rondkachelen met je pasgekochte wagen.

Ik werd wel 3x staandegehouden, maatgoed alles netjes uitgelegd papieren erbij en de collega's ook gelijk het verschil tussen de rode en gele platen uitgelegd. Zo wordt iedereen weer wijzer. Tis allemaal niet zo moeilijk :)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #108 Gepost op: 13 september 2014, 17:20:17
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1295281 date=1410620408
Ik heb ook m'n auto geïmporteerd uit Duitsland zo'n 1.5 jaar geleden. Tis echt appeltje-eitje als je jezelf er een beetje in verdiept.

Even naar de strassenverkehrsamt, plaatjes laten maken. even aftikken inc. verzekering en hoppa u mag 30 dagen rondrijden. Even bij de grens naar mijn.belastingdienst.nl vrijstelling aanvragen op basis van kenteken en VIN en u zit gebakken. vervolgens mag je gewoon lekker rondkachelen met je pasgekochte wagen.

Ik werd wel 3x staandegehouden, maatgoed alles netjes uitgelegd papieren erbij en de collega's ook gelijk het verschil tussen de rode en gele platen uitgelegd. Zo wordt iedereen weer wijzer. Tis allemaal niet zo moeilijk :)

Dat van mij is 5 jaar geleden op zich is het ook geen drama ook niet vanuit oostenrijk en ook ik heb me er 5 jaar geleden aardig in mogen verdiepen en toen kreeg je allerlei tegenstrijdige in, oke eerlijk mijn bus was 25 jaar oud op dat moment en wellicht dat hier een probleem begon. Het verhaal is alleen ten aanzien van het kenteken en daarvan was toen kennelijk niet voor elke voorlichter duidelijk hoe en wat de regels waren. Ik heb verder met het exportkenteken geen problemen gehad alles was gewoon netjes voor elkaar alleen het feit dat ik er dus officieel niet in rijden mocht en ik in het voor traject of de verkeerde personen heb getroffen of verkeerde info heb gekregen maakt alleen maar duidelijk dat de regeltjes niet overal even bekent zijn met als nadeel dat je als burger wel de gevolgen mag dragen van die verkeerde info.

Dan zullen we het nog niet hebben over de RDW die haar eigen regels en wetten bedenkt aangezien ik in eerste instantie niet eens een NL kenteken kon krijgen om dat de RDW de inrichting niet kon en men er eerst niks mee te maken had dat het een voertuig van binnen de EU was ik moest eerst maar zorgen dat ik aan de NL eisen voldeed.... En zo heb ik ook naderhand nog vele aanvaringen met de RDW gehad omdat ze zich vooral boven de wetgever geplaatst vinden daar kan ik een pagina mee vullen maar dat is te ver off topic
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


AbarthIT

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #109 Gepost op: 27 januari 2015, 17:16:35
Even een kickje van een geïnteresseerde lezer met een prangende vraag:

Aankomende zaterdag ga ik naar Duitsland om bij een particulier een auto te kopen. Op zaterdag zijn alle verkehrsamten gesloten. Ik heb vanmiddag (woon 1 km van de grens) in een Duits grensplaatsje alvast een KZK aangevraagd, met chassisnummer, ID kopie en adresgegevens. Deze is 5 dagen geldig.

Uiteraard zou ik graag het ausfuhrkennzeichen aanschaffen, maar dit is gewoonweg niet mogelijk op een zaterdag. Klopt dit, of zijn er toch mogelijkheden?

Tevens, de verzekering die met een KZK komt, dekt die ook (binnen de geldigheidsperiode van het KZK) WA op een eendagskenteken?

Alvast dank voor de antwoorden!