Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest17564

  • Gast
Reactie #130 Gepost op: 17 maart 2015, 16:55:23
Hij heeft de auto sinds 2011 in de UK. En hij heeft de Carte Gris + exportdocumenten

Omdat hij de auto nooit heeft omgezet naar UK-use (andere koplampen, mistlampen en een Miles-meter ipv kilometer-meter) bevindt de auto zich nog eigenlijk nog in Transit. Hij mag er van zijn verzekeraar ook alleen overdag en als het niet mistig is in rijden (dit ivm de verlichting).


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #131 Gepost op: 1 december 2015, 15:05:16
Ik ben het eens met EdwinG: een zeer interessante discussie. Twee punten die mij opvielen tijdens het doorlezen van dit topic:

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1326348 date=1422386587
En naast de WvW moet je ook opletten voor de BPM, aangezien jij (neem ik even aan) in Nederland woont mag jij niet in een buitenlands gekentekende auto rijden.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1336911 date=1426240482
Het is heel eenvoudig, je mag als nederlands ingezetene gewoon niet rijden met een buitenlands gekentekend voertuig !! Ongeacht wat voor soort kenteken dit betreft !!
Enige uitzondering die te maken is, is tijdelijke vrijstelling welke 14 dagen geldig is en aan te vragen bij de belastingdienst.

Dit is een fabeltje. Het is zeker wel toegestaan om als ingezetene van Nederland met een buitenlands kenteken te rijden. Je dient dan echter wel bpm en mrb te betalen. De site van de Rijksoverheid is hier klip en klaar over:

Citaat van: Rijksoverheid
Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?

U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

De Belastingtelefoon Auto en de RDW bevestigen deze mogelijkheid (ik kom net bij de RDW vandaan).

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1122070 date=1359303525
@PM, zoals er in het filmpje uit blik op de weg (zie begin post) blijkt is er enige oneenigheid tussen beide landen van hoe en wat. Er zijn diverse instanties die er over gaan en de een zegt dit de ander dat. Nu is dit allemaal heel leuk maar het belangrijkste is hoe het hier in nederland in de wetten en richtlijnen staat.

Citaat van: Pully link=msg=1201568 date=1379199119
Volgens mij zijn we nog altijd in Nederland. Daar gelden de Nederlandse wetten. Dus het is toch wel van belang dat we dat niet vergeten. Daarnaast staat deze vraag al uit bij justitie en daar zijn ze er ook nog niet over uit.

Ook dit klopt niet. Sinds het arrest Costa/ENEL uit 1964 staat het Europees gemeenschapsrecht boven de rechtsordes van de lidstaten. Een jaar eerder, in 1963, had het Europees Hof van Justitie in Van Gend en Loos/Nederlandse Administratie der Belastingen al gevonnist dat de EG-verdragen rechtstreekse werking hadden in de rechtsordes van de lidstaten (dit geldt ook voor Europese verordeningen en besluiten, maar slechts in een beperkte mate voor Europese richtlijnen).

Als een lidstaat er niet in slaagt een verdragsartikel of verordening goed te implementeren, dan kan een benadeelde partij de lidstaat in kwestie aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Zowel meneer Costa als Van Gend en Loos konden zo hun geleden schade terugvorderen.

Even vertaald naar de situatie van het voeren van een Duits kurzzeitkennzeichen in Nederland: de Europese Commissie heeft zich in de interpretatieve mededeling 2007/C 68/04 op het standpunt gesteld dat een lidstaat op basis van artikel 34 VWEU (ex-artikel 28 VEG) elk (tijdelijk) kenteken van een andere lidstaat moet erkennen, zelfs als het tijdelijke kentekenbewijs wezenlijk verschilt van het model in Richtlijn 1999/37/EG. Artikel 34 VWEU stelt namelijk dat "kwantitatieve invoerbeperkingen en alle maatregelen van gelijke werking [...] tussen de lidstaten verboden [zijn]", en het Europees Hof van Justitie heeft deze bepaling in het verleden zeer ruim opgevat (zie bijvoorbeeld het arrest Cassis de Dijon). Als de Europese rechter het niet-erkennen door Nederland van het Duitse kurzzeitkennzeichen in strijd acht met artikel 34 VWEU (en die kans is zeer groot), dan kan iedereen die een boete heeft moeten betalen voor het voeren van dat kenteken in Nederland, of anderszins schade heeft ondervonden van dit Nederlandse beleid, deze schade verhalen op de Nederlandse staat.

In Nederland gelden dus in eerste instantie Europese wetten, en slechts in tweede instantie Nederlandse wetten. Iedere Nederlandse wetsbepaling die strijdig is met het Europese gemeenschapsrecht is nietig.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #132 Gepost op: 1 december 2015, 16:29:45
Ik zou (uit ervaring) niet heel veel waarde hechten aan de mening en kennis van de RDW ten aanzien van wetgeving.

Ten aanzien van de belastingen op motorvoertuigen heb ik met de import van de brandweerbus een kunstje aan de hand gehad met de RDW waarbij niet eerder een kenteken werd afgegeven dan wanneer de douane / belastingdienst een BPM verklaring afgegeven hadden, hetgeen volgens de belastingdienst onnodig was ivm de leeftijd van de brandweerbus.

Ten aanzien van wetgeving zou het RDW "wel even" mijn ontheffingen voor de OGS op de oldtimer ongeldig laten verklaren aangezien volgens de RDW zij het alleen recht hadden om OGS op voertuigen toe te staan, helaas voor de RDW werden zij "even" door het ministerie van I en M terug gefloten en werd ze "even" heel duidelijk gemaakt dat die bevoegdheden bij de wegbeheerders liggen.

De informatie welke op zulke vlakken door de RDW worden verstrekt zijn net zo betrouwbaar als de informatie van onze oosterburen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #133 Gepost op: 1 december 2015, 16:45:48
Haha, ja dat komt wel bekend voor. Het waren inderdaad niet de meest snuggere types bij de RDW.

Maar het mogen voeren van een buitenlands kenteken indien er bpm en mrb wordt betaald wordt bevestigd door de Belastingdienst, de instantie die de belasting int. Ik heb hier een folder van de Belastingdienst voor mijn neus met de titel "In Nederland rijden in een auto met een buitenlands kenteken" en de site van de Rijksoverheid waar ik in mijn vorige bericht naar linkte stelt ook niet voor niets heel stellig "U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont."


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #134 Gepost op: 1 december 2015, 18:26:53
Citaat van: Gogol link=msg=1388865 date=1448984748
Haha, ja dat komt wel bekend voor. Het waren inderdaad niet de meest snuggere types bij de RDW.

Maar het mogen voeren van een buitenlands kenteken indien er bpm en mrb wordt betaald wordt bevestigd door de Belastingdienst, de instantie die de belasting int. Ik heb hier een folder van de Belastingdienst voor mijn neus met de titel "In Nederland rijden in een auto met een buitenlands kenteken" en de site van de Rijksoverheid waar ik in mijn vorige bericht naar linkte stelt ook niet voor niets heel stellig "U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont."

Ik denk dat je een heel belangrijk punt over het hoofd ziet. Ik weet ook dat er uitzonderingen op de regel zijn, onder andere middels het aanvragen van een tijdelijke vrijstelling. Zo heb jij ook een mogelijkheid gevonden echter, praten we hier over bijzondere kentekens zoals het in de topictitel vermeld staat, die kentekens (in elk geval het exportkenteken) staan in het buitenland geregistreerd op een nederlands (in ons geval) adres en hebben een beperkte "levens duur" daar mag je als nederlander dus niet mee rijden in nederland aangezien die (behoudens de vrijstelling die eerder al is genoemd) kentekens verder niet geregistreerd staan. Voor een buitenlands kenteken (normaal kenteken) is het ook noodzakelijk dat er een vestigingsadres in dat land is waarop het kenteken staat geregistreerd, pas dan kun je ook aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #135 Gepost op: 1 december 2015, 18:46:35
Ja, dat ontken ik ook niet. Het punt is inderdaad een beetje off-topic, maar met een normaal buitenlands kenteken mag je als Nederlands ingezetene dus wel degelijk in Nederland rijden, zolang je je maar registreert en belastingen betaalt. Het zou ook van de zotte zijn dat een Poolse of Bulgaarse loodgieter (om er maar even een stereotype bij te halen), die slechts in de zomermaanden in Nederland werkt en de winter in zijn thuisland doorbrengt, elke keer dat hij de grens passeert opnieuw van kenteken moet wisselen! De suggestie werd gewekt (door Groenemotormuis, die bij de politie werkt) dat iedereen die in Nederland woont en met een buitenlands kenteken rijdt in overtreding is en dat is dus niet zo. Dat wilde ik even rechtzetten.

Ik lees overigens ook dat Duitsland de regels m.b.t. het kurzzeitskennzeichen heeft aangescherpt, mede met het oog op het vele misbruik en de problemen die het kenteken over de grens geeft:

Neuregelung seit 01.04.2015      
 
Ausstellung einer Zulassungsbescheinigung
Durch die Ausstellung einer amtlichen Zulassungsbescheinigung (alt: Fahrzeugschein) ist künftig eine Mehrfachnutzung erschwert. Damit werden voraussichtlich auch die rechtlichen Probleme beseitigt, die bei Fahrten im Ausland aufgrund der bislang fehlenden amtlichen Eintragungen entstanden sind.

Ort der Kennzeichenausstellung
Nach neuem Recht kann das Kennzeichen sowohl am Wohnsitz des Halters als auch am Standort des Fahrzeuges ausgestellt werden. Sofern sich eine Person mit Wohnsitz in München spontan zum Kauf eines Fahrzeugs in Hamburg entscheidet, kann das Kurzzeitkennzeichen zukünftig auch in Hamburg beantragt werden.  

Hauptuntersuchung  
Zukünftig dürfen Fahrzeuge mit Kurzzeitkennzeichen ohne Nachweis der durchgeführten Hauptuntersuchung innerhalb des Zulassungsbezirks nur zur nächstgelegenen Untersuchungsstelle gefahren werden; das Fehlen der gültigen Hauptuntersuchung und die Beschränkung der erlaubten Fahrt wird dabei im Fahrzeugschein des Kurzzeitkennzeichens vermerkt.

Wurde bei einer Hauptuntersuchung ein Mangel am Fahrzeug festgestellt, dürfen mit dem Kurzzeitkennzeichen neben Fahrten zur Untersuchungsstelle auch Fahrten zum Zweck der unmittelbaren Reparatur geringer oder erheblicher Mängel im Zulassungsbezirk oder einem angrenzenden Zulassungsbezirk durchgeführt werden. Dies gilt nicht, wenn das Fahrzeug bei der Hauptuntersuchung als verkehrsunsicher eingestuft wurde; damit soll verhindert werden, dass Fahrzeuge am öffentlichen Straßenverkehr teilnehmen, die die Verkehrssicherheit in erheblichem Maße beeinträchtigen.

Bron: https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/zulassung/kfz-kennzeichen/kurzzeitkennzeichen/Aenderungen_Kurzzeitkennzeichen/default.aspx


Is de richtlijn bij de Nederlandse politie m.b.t. tot het Duitse kurzzeitskennzeichen intussen ook veranderd?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #136 Gepost op: 1 december 2015, 19:09:31
De politie interesseert het niet erg met welk kenteken jij in de rondte rijd mits verzekerd en houdende aan de verkeersregels. (is wat kort door de bocht) Sterker nog behoudens de verkeersregels en verzekering heeft de politie niet eens de mogelijkheden om te handhaven zelfs als men zou willen.

Of de politie de informatie niet deelt met de douane/belastingdienst is een ander verhaaltje.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #137 Gepost op: 1 december 2015, 19:36:08
Citaat van: Gogol link=msg=1388911 date=1448991995
Ja, dat ontken ik ook niet. Het punt is inderdaad een beetje off-topic, maar met een normaal buitenlands kenteken mag je als Nederlands ingezetene dus wel degelijk in Nederland rijden, zolang je je maar registreert en belastingen betaalt. Het zou ook van de zotte zijn dat een Poolse of Bulgaarse loodgieter (om er maar even een stereotype bij te halen), die slechts in de zomermaanden in Nederland werkt en de winter in zijn thuisland doorbrengt, elke keer dat hij de grens passeert opnieuw van kenteken moet wisselen! De suggestie werd gewekt (door Groenemotormuis, die bij de politie werkt) dat iedereen die in Nederland woont en met een buitenlands kenteken rijdt in overtreding is en dat is dus niet zo. Dat wilde ik even rechtzetten.

Ik lees overigens ook dat Duitsland de regels m.b.t. het kurzzeitskennzeichen heeft aangescherpt, mede met het oog op het vele misbruik en de problemen die het kenteken over de grens geeft:

Neuregelung seit 01.04.2015      
 
Ausstellung einer Zulassungsbescheinigung
Durch die Ausstellung einer amtlichen Zulassungsbescheinigung (alt: Fahrzeugschein) ist künftig eine Mehrfachnutzung erschwert. Damit werden voraussichtlich auch die rechtlichen Probleme beseitigt, die bei Fahrten im Ausland aufgrund der bislang fehlenden amtlichen Eintragungen entstanden sind.

Ort der Kennzeichenausstellung
Nach neuem Recht kann das Kennzeichen sowohl am Wohnsitz des Halters als auch am Standort des Fahrzeuges ausgestellt werden. Sofern sich eine Person mit Wohnsitz in München spontan zum Kauf eines Fahrzeugs in Hamburg entscheidet, kann das Kurzzeitkennzeichen zukünftig auch in Hamburg beantragt werden.  

Hauptuntersuchung  
Zukünftig dürfen Fahrzeuge mit Kurzzeitkennzeichen ohne Nachweis der durchgeführten Hauptuntersuchung innerhalb des Zulassungsbezirks nur zur nächstgelegenen Untersuchungsstelle gefahren werden; das Fehlen der gültigen Hauptuntersuchung und die Beschränkung der erlaubten Fahrt wird dabei im Fahrzeugschein des Kurzzeitkennzeichens vermerkt.

Wurde bei einer Hauptuntersuchung ein Mangel am Fahrzeug festgestellt, dürfen mit dem Kurzzeitkennzeichen neben Fahrten zur Untersuchungsstelle auch Fahrten zum Zweck der unmittelbaren Reparatur geringer oder erheblicher Mängel im Zulassungsbezirk oder einem angrenzenden Zulassungsbezirk durchgeführt werden. Dies gilt nicht, wenn das Fahrzeug bei der Hauptuntersuchung als verkehrsunsicher eingestuft wurde; damit soll verhindert werden, dass Fahrzeuge am öffentlichen Straßenverkehr teilnehmen, die die Verkehrssicherheit in erheblichem Maße beeinträchtigen.

Bron: https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/zulassung/kfz-kennzeichen/kurzzeitkennzeichen/Aenderungen_Kurzzeitkennzeichen/default.aspx


Is de richtlijn bij de Nederlandse politie m.b.t. tot het Duitse kurzzeitskennzeichen intussen ook veranderd?

Die poolse loodgieter hoeft formeel gezien niet in Nederland te wonen. Hij kan gewoon in Polen ingeschreven zijn bij de gemeente en woont dan dus niet in Nederland, ook al verblijft hij er wel.

Andersom kan het ook. Als je buiten Nederland werkt en daar verblijft mag je gewoon in Nederland ingeschreven blijven en woon je daar formeel gezien ook gewoon. Zolang het maar van tijdelijke duur is en minder dan 8 maanden per jaar. Pas als je langer weg bent moet je je bij de gemeente uitschrijven.

Zelf zit ik bijvoorbeeld voor werk buiten Europa, maar ik heb een non-immigrant visum in het land waar ik werk. Ik mag hier 4 jaar verblijven en werken, maar formeel mag ik niet immigreren.


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #138 Gepost op: 1 december 2015, 20:21:48
^^ Volgens de folder die ik nog steeds voor mijn neus heb liggen is inschrijving in de basisregistratie personen verplicht bij een verblijf in Nederland van vier maanden in een periode van zes maanden (dat is dus inderdaad bijna, maar niet helemaal hetzelfde als een verblijf in Nederland van acht maanden in een periode van twaalf maanden). Uit de inschrijving in de basisregistratie personen volgt dan ook bpm- en mrb-plicht, tenzij kan worden aangetoond dat iemand feitelijk niet in Nederland woont of dat de persoon in kwestie student is.

Een Poolse loodgieter die tussen mei en september in Nederland woont en werkt en in de rest van het jaar bij zijn familie in Polen woont moet zich dus inschrijven in de BRP. En in het scenario dat geschetst werd zou deze loodgieter dus elke mei en september moeten wisselen van kenteken. Dat werd de Belastingdienst ook wat te gortig en dus mag je je buitenlandse kenteken houden, zolang je maar bpm en mrb betaalt.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #139 Gepost op: 2 december 2015, 00:00:21
Gogol, welkom op dit forum en leuk dat je ons komt verwelkomen met jou bijdragen. Hoop dat je een leuke en goede inhoudelijke bijdrage mag leveren.

Allereerst even voor de duidelijkheid ik werk niet bij de politie (al werk ik wel vaak met, en lever bijstand aan hun) maar werk voor de groene dienst  ;).

Ten eerste heb jij ten dele gelijk met het feit dat je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken mag rijden als je de BPM en MRB betaal. Dit is ingevoerd ergens eind 2013 door de toenmalige staatssecretaris Weekers om ervoor te zorgen dat de veelal oost-blokkers hun kenteken konden houden maar toch mochten rijden met hun buitenlandse plaat. Dit betekend echter wel dat jij dus 2 belastingen betaald (zowel de Nederlandse als het land waar je ingeschreven staat) en dat jij regelmatig opvalt in het reguliere verkeer omdat je feitelijk met een ongeregistreerd kenteken rijd. Deze kentekens zijn vaak maar ten dele bekend bij de controle/handhavingsdiensten in Nederland ondanks de Europese afspraak op een betere uitwisseling. Daarbij komt ook dat er dan alsnog veel fraude gepleegd word (bewust of onbewust) door maar 1 belasting te betalen, of maar 1 keer te betalen en dan blijven schermen met het papiertje dat hij/zij betaald heeft. Dus ja het kan wel, maar het werd op een boel vragen op het moment dat jij gecontroleerd word. Want ik denk niet dat er hier heel veel mensen zijn die graag dubbel willen betalen aan belastingen.

Daarnaast scherm jij met enkele uitspraken van het Europese hof/ Europese verordeningen. Ja dit is allemaal leuk en aardig, maar een Europese afspraak moet altijd nog landelijk worden geregeld. Een verordening is niks meer of minder dan een afspraak tussen de Europese landen dat zij zich aan bepaalde afspraken houden danwel deze gelijkstellen. Deze afspraken moeten nog door de diverse lidstaten in hun parlement worden bevestigd door complete wetten, of aanpassingen aan de wet. En daarbij is de ene uitspraak/ verordening de andere niet. Zo ligt er een Europese verordening over de accijns, maar word die door elke lidstaat op een andere manier uitlegt waardoor er grote verschillen zijn tussen de handhaving en heffing hierin. Dit zelfde geld voor bijvoorbeeld de BPM/MRB en andere belastingwetten. Ook onze WVW en RVV verschilt tussen die van andere landen. Zo moeten bijvoorbeeld in Duitsland alle voertuigen op de openbare weg een kenteken hebben, waar deze in Nederland niet verplicht is voor de MMBS/landbouwvoertuigen. Moet een motorrijder in Frankrijk verplicht een gele hesje dragen waar dit in andere landen niet verplicht is etc. Zo heb je dus ook kentekens die alleen gelden voor het land waarin ze worden afgegeven.

Zo heeft Nederland het 1-dagskenteken en handelaarskenteken wat alleen maar in NL gevoerd mag worden. Dit geld ook voor andere landen binnen de unie. Voor het handelaarskenteken zijn echter 2 uitzonderingen. 1 Gebruik binnen de BeNeLux is vrij zolang je maar bezig ben binnen de kaders van het handelaarskenteken (proefrit, garage-garage etc), 2 Grens overschrijdend verkeer met commerciele voertuigen (vrachtwagens/bestelbus) van plaats van aankoop naar afleveradres via de kortste weg. Ook voor deze laatste gelden uiteraard de bepalingen voor het geldig voeren van dit kenteken (geen lading, papieren direct toonbaar) en dat de bepalingen niet gelden voor personenvoertuigen.

Omdat Duitsland een stukje groter is dan NL heeft Duitsland ipv een 1-dagskenteken het 5 daagse Kurzzeitkennzeichen gecreërd. Deze is dus enkel geldig binnen Duitsland (en via een verdrag Oostenrijk) en niet daar buiten. Nu hebben we het hier over NL en Duitsland, maar bijna elk land hebben wel soort gelijke kentekens echter zie je deze hier (bijna) nooit omdat er met name tussen NL en Duitsland een grote markt is voor 2e hands voertuigen. Gaat het naar andere landen dan word er gewoon een exportkenteken geregeld omdat dit makkelijk is (langere duur, zeker dat deze in alle landen word erkend) of gaat de auto op een andere manier op transport.

Om een verhaal kort te maken. Verblijf je in NL en ben je geen student/toerist dan moet je voor het gebruik van jou auto gewoon belasting betalen (vergunningen daarbuiten gelaten). En ook al is een kenteken in een land een geldig kenteken, dit kenteken hoeft niet overal geldig te zijn. Ben jij van mening dat er door een Europese uitspraak/verordening dit wel het geval is en jij geen boete hoeft te betalen. Dan wens ik jou veel succes met het aanspannen van een lange en kostbare zaak tegen de Nederlandse staat. Vraag me dan wel af of jou dit wel waard is als jij gewoon simpel een auto wil im-, exporteren. Waarom niet een paar tientjes meer betalen voor een kenteken waarvan je zeker weet dat deze geldig is, ipv veel kosten op je nek halen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v