Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75099 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #70 Gepost op: 27 januari 2013, 22:32:51
Het kenteken was aan mij opgegeven. Dus er was in elk geval geen overtreding van artikel 41 lid 1f.

Staat alleen nog ter discussie of het kenteken conform de in dit geval Duitse wetgeving werd verstrekt, m.a.w. het feit dat niet alles was ingevuld.


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #71 Gepost op: 29 januari 2013, 16:03:49
Ik heb nog even nagevraagd bij het Strassenverkehrsamt en kreeg het volgende antwoord:

Die Anmeldung von Kurzzeitkennzeichen läuft auf den Namen einer Person. Sie als Ausländer können auch Kurzzeitkennzeichen für ein deutsches Fahrzeug in Deutschland bei jeder Zulassungsstelle beantragen.

Das Kurzzeitkennzeichen ist immer nur für ein Fahrzeug gültig, d. h. Sie bekommen mit den Kennzeichen einen rosa Fahrzeugschein auf Ihren Namen und tragen dann in den rosa Fahrzeugschein die Fahrgestell-Nr. vom Fahrzeug ein.


M.a.w. het KZK wordt op naam van een persoon gesteld en wordt dan verder gekoppeld aan het chassisnummer van de auto. Het lijkt mij dus niet dat er dan sprake is van een overtreding van art. 41 lid f.


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #72 Gepost op: 29 januari 2013, 16:19:51
Overigens berichtte het Landelijk Parket (Team Verkeer) mij dat ze bezig zijn met een nieuw handhavingsbeleid hiervoor maar dit nog willen afstemmen met verschillende partijen. Helaas is het nog niet bekend wanneer e.e.a. wordt afgerond.


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #73 Gepost op: 29 januari 2013, 21:28:59
Ik heb nog even nagevraagd bij het Strassenverkehrsamt en kreeg het volgende antwoord:

Die Anmeldung von Kurzzeitkennzeichen läuft auf den Namen einer Person. Sie als Ausländer können auch Kurzzeitkennzeichen für ein deutsches Fahrzeug in Deutschland bei jeder Zulassungsstelle beantragen.

Das Kurzzeitkennzeichen ist immer nur für ein Fahrzeug gültig, d. h. Sie bekommen mit den Kennzeichen einen rosa Fahrzeugschein auf Ihren Namen und tragen dann in den rosa Fahrzeugschein die Fahrgestell-Nr. vom Fahrzeug ein.


M.a.w. het KZK wordt op naam van een persoon gesteld en wordt dan verder gekoppeld aan het chassisnummer van de auto. Het lijkt mij dus niet dat er dan sprake is van een overtreding van art. 41 lid f.

Er staat ook dat je zelf het chassisnummer moet invullen. Wordt niet mee afgedrukt bij het aanmaken van het "rosa Fahrzeugschein". Was ik blijkbaar in elk geval voor de Duitse wet niet in overtreding.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #74 Gepost op: 30 januari 2013, 10:06:41
@PM en Burgertje:
Jullie vragen hier om advies. Vervolgens geven de specialisten direct of indirect aan hoe het een en ander zit mbt de wetgeving. Dan nog willen jullie jullie gelijk halen. Er zijn verkeersspecialisten van de politie die hier gesproken hebben en medewerkers van de Douane.
Het lijkt mij dat het dan wel duidelijk moet zijn.

Verder kan ik jullie aangegeven dat ik het geheel eens ben met wat hier eerder door de specialisten is geschreven. Mijn eigen werkervaring is namelijk IBN voertuigen en ook veel met de voornoemde kentekens. Daarbij veelvuldig samengewerkt met het OM. Deze hanteren dezelfde werkwijze als eerder omschreven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #75 Gepost op: 30 januari 2013, 16:17:47
@Pully: Allereerst ben ik zeer erkentelijk voor de gegeven informatie van de "specialisten". Maar dat neemt niet weg dat ik en anderen hier kritisch naar mogen kijken en op reageren, temeer omdat er nog geen eensluidend beleid is voor dit onderwerp.

Het OM zal ooit wel eens een richtlijn hebben afgegeven of de politie gaat af op haar eigen interpretatie, maar gezien het feit dat het OM nog steeds bezig is met het ontwikkelen van een (nieuwe) richtlijn hiervoor (zie eerdere berichtgeving), concludeer ik dat de situatie nog niet geheel uitgekristalliseerd is.

Overigens had de man in het filmpje een elektrische auto en mocht op grond daarvan van jouw collega's doorrijden. Het ging dus kennelijk alleen over de BPM en aangezien je die niet hoeft te betalen voor een elektrische auto was hij dus ook niet in overtreding. Wel opmerkelijk dat hij met (buitenlandse?) kentekenplaten wel mocht doorrijden maar het was iig geen KZK. De BPM kwestie kan trouwens eenvoudig ondervangen worden door bij de Belastingdienst een tijdelijke BPM vrijstelling aan te vragen.

Dan blijft alleen de kwestie van de geldigheid van het KZK over. Als die gebaseerd is op art. 41 lid f WVW wil ik de discussie nog wel eens aangaan. In dat lid staat (verkort): "Het is verboden.. om met een in het het buitenland geregistreerd voertuig... over de weg te rijden.. wanneer op dat voertuig een teken is aangebracht dat door kan gaan voor een kenteken... BEHALVE als het een in het buitenland opgegeven kenteken is voor dat voertuig of eigenaar daarvan.."

Afgelopen maandag ben ik vanuit Duitsland met een KZK rustig naar mijn woonplaats in Nederland gereden. Helaas ben ik geen politie tegengekomen en dus niet verbaliseert, want ik had het graag aan de rechter willen voorleggen. Wellicht dat die wat meer duidelijkheid in deze materie had kunnen brengen.

Mocht iemand hier nog op willen reageren, mij corrigeren of wat willen verduidelijken, dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen!


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #76 Gepost op: 30 januari 2013, 17:00:25
@Pully: Allereerst ben ik zeer erkentelijk voor de gegeven informatie van de "specialisten". Maar dat neemt niet weg dat ik en anderen hier kritisch naar mogen kijken en op reageren, temeer omdat er nog geen eensluidend beleid is voor dit onderwerp.

Het OM zal ooit wel eens een richtlijn hebben afgegeven of de politie gaat af op haar eigen interpretatie, maar gezien het feit dat het OM nog steeds bezig is met het ontwikkelen van een (nieuwe) richtlijn hiervoor (zie eerdere berichtgeving), concludeer ik dat de situatie nog niet geheel uitgekristalliseerd is.

Overigens had de man in het filmpje een elektrische auto en mocht op grond daarvan van jouw collega's doorrijden. Het ging dus kennelijk alleen over de BPM en aangezien je die niet hoeft te betalen voor een elektrische auto was hij dus ook niet in overtreding. Wel opmerkelijk dat hij met (buitenlandse?) kentekenplaten wel mocht doorrijden maar het was iig geen KZK. De BPM kwestie kan trouwens eenvoudig ondervangen worden door bij de Belastingdienst een tijdelijke BPM vrijstelling aan te vragen.

Dan blijft alleen de kwestie van de geldigheid van het KZK over. Als die gebaseerd is op art. 41 lid f WVW wil ik de discussie nog wel eens aangaan. In dat lid staat (verkort): "Het is verboden.. om met een in het het buitenland geregistreerd voertuig... over de weg te rijden.. wanneer op dat voertuig een teken is aangebracht dat door kan gaan voor een kenteken... BEHALVE als het een in het buitenland opgegeven kenteken is voor dat voertuig of eigenaar daarvan.."

Afgelopen maandag ben ik vanuit Duitsland met een KZK rustig naar mijn woonplaats in Nederland gereden. Helaas ben ik geen politie tegengekomen en dus niet verbaliseert, want ik had het graag aan de rechter willen voorleggen. Wellicht dat die wat meer duidelijkheid in deze materie had kunnen brengen.

Mocht iemand hier nog op willen reageren, mij corrigeren of wat willen verduidelijken, dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen!

Het OM heeft een richtlijn en die is duidelijk. Er is ook een eenduidig beleid bij aantreffen: Kenteken in beslag nemen, auto mag niet verder en PVB opmaken. Een KZK mag niet, het is namelijk GEEN kenteken in de zin van art.41 lid f WVW en daar is inmiddels ook jurisprudentie over. Kan het hier thuis niet zo snel vinden, als ik het heb, zal ik het hier neer zetten.

Kort gezegd: in art 41 lid f WVW staat "geregistreerd" en er vind geen centrale registratie plaats van het kenteken in combinatie met personalia en voertuig gegevens. Er wordt ook geen kentekenbewijs bij het KZK geleverd, althans niet een die aan de eisen voldoet. Het voertuig is dus niet als zodanig geregistreerd. Sterker nog, het voertuig "bestaat" helemaal nergens meer in de systemen, want uitgevoerd uit Duitsland en nergens anders ingevoerd.

De verzekering die meestal erbij verkocht wordt door een Duitse verzekeraar dekt trouwens de schade die veroorzaakt wordt in het buitenland door een niet Duits-ingezetene niet.

De reden dat het KZK in Duitsland nog steeds verkocht wordt aan Nederlanders is omdat er nogal aan verdiend wordt door diverse bedrijven en het een stuk makkelijker is voor hen om deze te verkopen dan het, wel goedgekeurde, Ausfuhrkennzeichen. De naam zou het trouwens al moeten zeggen, Uitvoerkenteken...


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #77 Gepost op: 30 januari 2013, 22:50:21
Het gaat er niet om mijn gelijk te halen, het gaat mij erom aan te kaarten dat:
- er geen sluitende regelgeving is
- er misbruik wordt gemaakt van KZK's, dat moet worden aangepakt DUS is de richtlijn we pakken iedereen aan (zo komt het in elk geval op mij over), in plaats van DUS we gaan eens in gesprek met Duitsland over hoe we dit probleem (bij de bron) kunnen oplossen

Net als Burgertje ben ik blij met de reacties van de diverse personen die hier uit hoofde van hun werk mee te maken hebben en de moeite nemen om hier in hun vrije tijd nog eens op in te gaan O0

Of wij als Nederlanders een KZK moeten kunnen krijgen weten de Duitsers zelf niet eens (zie reactie woordvoerder Kreis Kleve uit het filmpje in de OP versus de medewerker van de Strassenverkehrsamt die op Burgertje's vraag heeft geantwoord). Ik wil ook nog even benadrukken dat mijn KZK en mijn groene kaart direct bij de Strassenverkehrsamt vandaan kwamen en op mijn naam staan en niet via een of andere tussenpersoon. Ook is een voertuig in Duitsland pas formeel uitgevoerd als het kentekenbewijs is ingeleverd. Dat gebeurt bij gebruik van een KZK pas nadat de nieuwe eigenaar hem heeft ingevoerd in zijn thuisland, omdat je bij invoer het kentekenbewijs moet overleggen. In ons geval dus bij de RDW. De RDW neemt dat kentekenbewijs vervolgens in (en geeft je een kopietje mee om in te lijsten en boven je bed te hangen) en stuurt het terug naar het land van herkomst. Dus zolang de RDW dat nog niet gedaan heeft is het voertuig gewoon nog bekend in de Duitse systemen. Dat er geen kenteken aan hangt is wat anders, die wordt eraf gehaald zodra een auto in de bedrijfsvoorraad beland of anderszins buiten gebruik wordt gesteld (waarvoor we in Nederland de oplichterij die schorsing heet hebben).

Ik ben wel benieuwd naar die jurisprudentie!

Nog iets over het onderscheid tussen KZK en Ausfuhrkennzeichen volgens de Duitsers (deze opmerking is dus niet bedoeld om de discussie voor de zoveelste keer aan te zwengelen, maar gewoon even iets om te bedenken): met KZK kun je alleen binnen de EU rondrijden, aangezien de lidstaten elkaars kentekens dienen te erkennen met al hun rariteiten. Een Ausfuhrkennzeichen is wereldwijd geldig.


Burgertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #78 Gepost op: 31 januari 2013, 19:45:47
Dank @PM en TDMdR voor deze verduidelijking.

Vooropgesteld dat een Ausfuhrkennzeichen (AKZ) deze discussie wellicht overbodig maakt, vind ik het toch interessant om dieper op de materie in te gaan. Voorzover ik het kan beoordelen levert een AKZ veel meer werk op (voor de handelaar) en is duurder. Bij een AKZ dienen alle autopapieren te worden ingeleverd en ontvangt men een nieuwe set+kenteken. De auto moet Duitsland verlaten, hij is/wordt daar immers uitgeschreven.

Dit is anders dan bij het KZK, zoals @PM al schreef. Daar blijven de autopapieren (Fahrzeugschein I+II) gewoon bestaan en worden later door de RDW ingenomen. Ik neem aan dat ze dan teruggaan naar Duitsland en wordt de auto daar uitgeschreven. Tot die tijd staat hij wel degelijk in de (Duitse) systemen.

Dan onze "worsteling" en die van het OM. Ik vermoed dat de huidige richtlijn zoals beschreven door TDMdR en anderen, voortkomt uit het niet erkennen van (bepaalde) kentekens van nationale staten, om welke reden dan ook. Echter heeft de Europese Commissie te kennen gegeven dat dit soort (administratieve) kentekens in principe in elke lidstaat geldig moeten zijn. Hierover is ook al gediscussieerd op het Autoweek- en Saabforum. Verder staat er een kort stukje informatie op de Duitse Wiki: Die Europäische Kommission hat in ihrer „Erläuternden Mitteilung zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden“, deutlich zum Ausdruck gebracht, dass Kraftfahrzeugen mit amtlichen Kennzeichen, wie beispielsweise den Händler- oder Kurzzeitkennzeichen, die Teilnahme am grenzüberschreitenden öffentlichen Straßenverkehr grundsätzlich zu gestatten ist. (Nb. ook voor buitenlanders? Burgertje) http://de.wikipedia.org/wiki/Kurzzeitkennzeichen#Kurzzeitkennzeichen

Wellicht dat in het oog van deze ontwikkelingen het OM bezig is met het formuleren van een nieuwe richtlijn. Tot die tijd zal rijden met een KZK dus geverbaliseerd worden en kan je je gelijk evt. bij de rechter halen. Maar dat zal langer en duurder zijn dan een AKZ  ;)

Tot slot, dank TDMdR voor de tip aangaande de verzekering. Voortaan goed checken wat de reikwijdte van de dekking is..


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #79 Gepost op: 31 januari 2013, 20:28:50
Ik neem aan dat ze dan teruggaan naar Duitsland en wordt de auto daar uitgeschreven. Tot die tijd staat hij wel degelijk in de (Duitse) systemen.

Klopt. Dit gebeurt ook als je de auto met een normaal kenteken importeert (gebeurt weleens als de verkoper voldoende vertrouwen in de koper heeft om hem op zijn kenteken naar huis te laten rijden). Naar aanleiding hiervan schiet mij het volgende zijsprongetje te binnen: de verkoper bood mij ook aan om op zijn handelaarskenteken naar huis te rijden. Maar daar mag je toch de grens niet mee over?

Citaat
Tot slot, dank TDMdR voor de tip aangaande de verzekering. Voortaan goed checken wat de reikwijdte van de dekking is..

Aangezien zowel KZK als AKZ slechts een WA-dekking bieden, heb ik zelf mijn auto alvast in NL op het KZK verzekert m.i.v. de dag dat ik hem ging ophalen. Hier willen niet alle verzekeringsmaatschappijen aan meewerken, maar de mijne wel. Overigens ook alleen omdat ik daar al klant was voor mijn huisverzekeringen (mijn voormalige autoverzekeraar wou er niet aan).