Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75101 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #80 Gepost op: 31 januari 2013, 20:47:11
Aanvullinkje (ik kan niet editten, of kijk ik er nu overheen?): op mijn groene kaart die bij het KZK hoort staan, net als op elke groene kaart, wel een paar landen afgekruist, maar niet alles en zeker de EU-landen niet.


Appie2000

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #81 Gepost op: 1 september 2013, 09:31:45
Heren,
Ik was deze topic aan het doorlezen, ik zie continu de Nederlandse wetgeving en Artikel 36 en 37 voorbij komen, maar nergens of ik moet er overheen hebben gelezen zie ik iets staan over de Duitse wetgeving. En die is hier erg duidelijk over.
Samengevat zegt men daar het volgende er over:

Welliswaar in het Duits

Kurzzeitkennzeichen im Ausland
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran

Aldus het Strassenverkehrsamt  
http://www.strassenverkehrsamt.de/news/kurzzeitkennzeichen2


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #82 Gepost op: 15 september 2013, 00:51:59
Citaat van: Appie2000 link=msg=1197244 date=1378020705
Heren,
Ik was deze topic aan het doorlezen, ik zie continu de Nederlandse wetgeving en Artikel 36 en 37 voorbij komen, maar nergens of ik moet er overheen hebben gelezen zie ik iets staan over de Duitse wetgeving. En die is hier erg duidelijk over.
Samengevat zegt men daar het volgende er over:

Welliswaar in het Duits

Kurzzeitkennzeichen im Ausland
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran

Aldus het Strassenverkehrsamt  
http://www.strassenverkehrsamt.de/news/kurzzeitkennzeichen2

Volgens mij zijn we nog altijd in Nederland. Daar gelden de Nederlandse wetten. Dus het is toch wel van belang dat we dat niet vergeten. Daarnaast staat deze vraag al uit bij justitie en daar zijn ze er ook nog niet over uit.

Dus zo duidelijk en eenvoudig is het allemaal niet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #83 Gepost op: 15 september 2013, 02:14:06
Daarnaast:
Nederland accepteert beide platen wel, alleen onder beperkingen.. De 'gele' 5 dagen met een Duitser aan boord, de 'rode' 2 weken..

Wij hebben hele stapels van die krengen liggen en ik ken nog geen uitspraak waardoor de werkwijze aangepast moet worden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #84 Gepost op: 15 september 2013, 10:46:53
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201579 date=1379204046
Daarnaast:
Nederland accepteert beide platen wel, alleen onder beperkingen.. De 'gele' 5 dagen met een Duitser aan boord, de 'rode' 2 weken..(ook met een duitse bestuurder tenzij er melding is gedaan bij de belastingdienst)

Wij hebben hele stapels van die krengen liggen en ik ken nog geen uitspraak waardoor de werkwijze aangepast moet worden..
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #85 Gepost op: 15 september 2013, 12:07:58
Ja, ik weet 't. Voor de gele platen is de eis dat de tenaamgestelde Duits moet zijn; kon 't alleen niet meer veranderen. Dat is af en toe wel irritant..

En voor wat de rode versie betreft; het OM in Amsterdam vindt dat er na 2 weken geen sprake meer is van 'internationaal verkeer'. Is ook lastig vol te houden als de tenaamgestelde in Amsterdam woont..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #86 Gepost op: 15 september 2013, 13:26:44
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201647 date=1379239678
Ja, ik weet 't. Voor de gele platen is de eis dat de tenaamgestelde Duits moet zijn; kon 't alleen niet meer veranderen. Dat is af en toe wel irritant..

En voor wat de rode versie betreft; het OM in Amsterdam vindt dat er na 2 weken geen sprake meer is van 'internationaal verkeer'. Is ook lastig vol te houden als de tenaamgestelde in Amsterdam woont..

Die rode is toch ook maar twee weken geldig.... dan houd het daarna m.i. gewoon op ongeacht de woonplaats van de te naam gestelde. (oostenrijk overigens 17 dagen) Uit eindelijk maakt het niet echt uit in welk land het exportkenteken is uitgegeven zonder melding aan de belastingdienst mag je er als nederlands ingezetene niet mee rijden. Natuurlijk zijn daar ook mazen in de wetgeving voor om dat wel te kunnen, die werden mij in 2009 zelfs door de douane vertelt maar vanaf 2014 vervalt er daar ook weer een van, de MRB die pas vanaf 40 jaar een vrijstelling krijgt.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #87 Gepost op: 15 september 2013, 13:53:19
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1201668 date=1379244404
Die rode is toch ook maar twee weken geldig....
Dat is een negatief. De rode kan 2 weken geldig zijn, maar ook 2 a 3 maanden is niet ongewoon. Het is zelfs mogelijk om een termijn van 1 jaar er op te zetten (al betaal je dan wel iets meer dan gewoonlijk). En inderdaad is de persoon woonachtig in nederland dan word dit wel gezien als een BPM/MRB overtreding omdat het kenteken een duits kenteken is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #88 Gepost op: 15 september 2013, 15:34:06
Oke, ik heb de hele tijd begrepen dat ook de rode onderhevig was aan een beperkte geldigheid van twee weken maar dat ligt dus ff anders.
Ik heb wel dat balkje op het kenteken gezien en dacht dat daar de afloop datum van geldigheid mee werd aangeduid.

Heb met de duitseplaten geen ervaring alleen met de Oostenrijkse, daar staat de afloopdatum op met behulp van een sticker, zonder die sticker is het kenteken niet geldig (en daar wordt in DLD op gecontroleerd) De oostenrijkers kennen ook maar twee tijdsvakken 5 en 17 dagen en worden uitgegeven op een groene ondergrond met witte letters en bij toerbeurt van een week door telkens een andere verzekeringsmaatschappij die het registreerd / inschrijft. Je koopt dus eigenlijk een uitvoerverzekering en krijgt je kenteken erbij 15 minuten werk en geen gedonder.

Blijft alleen het probleem dat je er in NL niet mee rijden mag zonder de melding voor 14 dagen vrijstelling (als je hier woont) tenzij voertuig niet meer MRB en BPM plichtig is dan mag het nog niet maar kan men er niks mee.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


@PM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #89 Gepost op: 15 september 2013, 15:42:33
In het rode balkje staat idd de vervaldatum, maar die kan varieren van 14 dagen tot een jaar na uitgifte. Ik heb er hier in het dorp (in het westen van NL...) wel eens eentje rond zien koetelen uit de laatste categorie, die was zeker nog 11 maanden geldig op dat moment.

Aangezien er een verzekering aan gekoppeld is, is het wel een kostbaar geintje overigens, die van een jaar, als ik me goed herinner. Maar wellicht niet zo kostbaar als je aan de verkeerde kant van de bonus/malus ladder staat.