Heb laatst ook zoiets gehad,
zou mijn vrouw naar haar werk brengen voor een vergadering, rijden de woonwijk uit en komen hier in Haarlem bij de T-splitsing Eksterlaan - Vondelweg waar "net" twee auto's op elkaar waren geklapt. Wij (allebei verpleegkundige) stoppen om te kijken of er geen slachtoffers waren, beide bestuurders wel OK. Wel stond een van de auto's (zwart) dwars op de weg en begon t te schemeren. Bestuurder was nog behoorlijk van zijn stuk en moest echt nog even bijkomen. Toevallig afgelopen jaar weer op verkeersregelaarscursus geweest I.V.M. evenementen waar ik als vrijwilliger werk, dus reflectie jas aan met strepen op de mouw en ben verkeer gaan regelen om verder ongelukken te voorkomen. Mijn vrouw heeft zich verder over de slachtoffers ontfermd. Politie en Ambu waren al onderweg.
Eigen auto stond met de alarmlichten aan in het pootje van de T voor het ongeval, en ik op de kruising om t verkeer te regelen. Het viel me op dat als je eenmaal de boel stil hebt staan dat je daarna van iedereen medewerking krijgt omdat ze zien dat je er niet voor niets staat. Bussen met een grote boog overal omheen gestuurd en ook het afslaand verkeer netjes om de voertuigen heen. Mensen volgden keurig de aanwijzingen op ook al moesten ze soms op grotere afstand wachten (i.v.m. bussen)
Politie agenten terplaatse waren in eerste instantie bezig met andere zaken, dus ik kreeg wel meteen de vraag of ik nog even wilde blijven staan, had duidelijk de situatie onder controle. Ambu kon gelukkig snel weer weg. Agent heeft ons vriendelijk bedankt toen hij in de gelegenheid was om t over te nemen.
Op dit soort momenten ben ik wel weer blij met een goeie reflectie jas in de auto.
Moet zeggen dat het handelen in dergelijke situaties bijna vanzelf gaat, maar dat kan natuurlijk ook een beroeps deformatie zijn
Het bieden van hulp binnen je capaciteiten is mijns inziens je morele verplichting, op het moment dat jou wat overkomt hoop je ook dat er iemand reageert. Of dit nu het bieden van fysieke hulp of het bellen van 112, iets is beter dan niets.
Mijn ervaringen in de situaties waarin ik als "burger" hulp heb verleend is dat de "professionals" snel genoeg door hebben of je hulp bied of alleen maar sensatie belust bent. Ook is er meestal waardering van de "professionals" voor geboden hulp. Zeker als je daarna gewoon je weg weer vervolgd als de situatie onder controle is.
Ik denk ook dat mensen die, al zijn er al "professionals" ter plaatse, hulp aanbieden dit zelden met de verkeerde intenties doen en dus ook een duidelijk ja of nee wel begrijpen.
GreetZ,
nachtbroeder1978
(Burger en Professionals maar even tussen aanhalingstekens omdat je natuurlijk als verpleegkundige ook een professional bent maar niet altijd in functie)