Incidenten met nepagenten

Auteur Topic: Incidenten met nepagenten  (gelezen 94168 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #130 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:35:04
Citaat van: Sylvester link=msg=1304820 date=1414432598
Intercom met Camera bij de deur plaatsen, agent via intercom vragen naar naam/dienstnummer en de politie bellen en verifiëren. Heb je geen geld voor een intercom met camera, dan een kettingslot op de deur plaatsen en vragen via de deuropening om naam/dienstnummer en dan de politie bellen en verifiëren.

Moet dat via 0900-8844 of via 112?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:39:38
Citaat van: Sylvester link=msg=1304820 date=1414432598
Intercom met Camera bij de deur plaatsen, agent via intercom vragen naar naam/dienstnummer en de politie bellen en verifiëren. Heb je geen geld voor een intercom met camera, dan een kettingslot op de deur plaatsen en vragen via de deuropening om naam/dienstnummer en dan de politie bellen en verifiëren.
En dan maar hopen dat ze niet staan aan te bellen omdat er bij de bovenburen een reanimatie/onwel wording is, of dat het pand naast je in de hens staat....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #132 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:29:00
Red jij weet zelf ook wel dat als politie naar een reanimatie/onwel wording of brand rijd dat men 9 van de 10 keer met sirene de straat in komt rijden en vaak is er genoeg rumoer te horen. Dus jou verhaal slaat wat mij betreft echt nergens op.

In het geval van een babbeltruc waar dit onderwerp over gaat zijn het mensen die bewijze van spreken op de fiets komen in normale burgerkleding en met een nep pasjs zwaaien.

Er wordt genoeg gewaarschuw tegen babbeltrucs om niet open te doen als je het niet vertrouwd.
Als ik het niet vertrouw zou ik ook niet open doen en dan ben ik nog geen eens de doelgroep die in de regel het slachtoffer van dit soort praktijken wordt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

sylvester1986

• Gast
Reactie #133 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:58:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304899 date=1414449304
Moet dat via 0900-8844 of via 112?
Ik zou in 1e instantie 8844 bellen, is er direct politie ter plaatse nodig, dan 112.

@Red,

Als er brand/onwelwording of reanimatie is, dan weet je snel genoeg dat het echt loos is en dat je met echte agenten te maken hebt. Staat er bijv een agent in burger aan de deur, waarvan ik het niet vertrouw en die begint over onwelwording/reanimatie, dan gaat de deur ook weer dicht en bel ik eerst 8844 of 112 indien nodig.
Als ik twijfel of mijn veiligheid in het geding is, zal ik altijd eerst de politie bellen.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #134 Gepost op: 28 oktober 2014, 09:49:29
"Tuurlijk agent, maar ik ben even bezig. Komt u over een minuut of tien even terug. En hoe was uw naam ook al weer?" Dat geeft je rustig de tijd om na te vragen en de politie de kans om -als ie tegen de verwachting in inderdaad terug komt- actie te ondernemen.
CN NRK

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #135 Gepost op: 28 oktober 2014, 10:16:17
Citaat van: Red link=msg=1304900 date=1414449578
En dan maar hopen dat ze niet staan aan te bellen omdat er bij de bovenburen een reanimatie/onwel wording is, of dat het pand naast je in de hens staat....
In dat soort gevallen komt juist de professie naar boven, en kan je de echte diender van een nepperd onderscheiden. Bij twijfel zou ik ook niet open doen (maar dat is bij mij niet aan de orde).

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 28 oktober 2014, 10:29:26
Citaat van: enrico1972 link=msg=1304907 date=1414452540
Red jij weet zelf ook wel dat als politie naar een reanimatie/onwel wording of brand rijd dat men 9 van de 10 keer met sirene de straat in komt rijden en vaak is er genoeg rumoer te horen. Dus jou verhaal slaat wat mij betreft echt nergens op.
Ik heb het al diverse keren meegemaakt Enrico, dus om nou te zeggen dat mijn verhaal nergens op slaat is ook wel wat voorbarig.

Bij twijfel moet je inderdaad niet open doen. In het ergste geval kost het een keer een nieuwe toegangsdeur.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Reactie #137 Gepost op: 29 oktober 2014, 11:08:31
Citaat van: skippy02 link=msg=1304803 date=1414429446
Misschien ook een goede tip!

Vraag of je een foto mag maken van de persoon/personen aan de deur.
Of gewoon zonder vragen een foto maken >:D

Messentrekker bedreigt man door kijkgaatje voordeur
Citaat
De bewoner belde direct de politie. Toen die arriveerde was de man al vertrokken. Dankzij een kleine camera in het kijkgaatje van de deur zijn er foto's gemaakt van de dreigende man en gisteren vrijgegeven.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3778158/2014/10/29/Messentrekker-bedreigt-man-door-kijkgaatje-voordeur.dhtml

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #138 Gepost op: 4 november 2014, 16:13:48
OM eist in hoger beroep 5,5 jaar cel voor mislukte woningoverval in politiekleding

https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@87001/eist-hoger-beroep-5/

De advocaat-generaal (OM) in Amsterdam heeft vandaag in hoger beroep een gevangenisstraf van 5 jaar en 6 maanden geëist tegen een 33-jarige man die ervan verdacht wordt betrokken te zijn geweest bij een mislukte woningoverval op 13 april 2012 in Amstelveen. Zijn mededaders waren tijdens de overval verkleed als politieagenten.

Op 13 april 2012 belden de als politieagent vermomde mededaders aan bij de woning van de slachtoffers. Zij zijn de woning binnengekomen met de smoes dat het inbraakalarm zou zijn afgegaan. De mannelijke bewoner werd door een van hen geslagen. Er werd een vuurwapen op dit slachtoffer gericht en hij werd met tie-rips vastgebonden. Het lukte één van de slachtoffers om de woning te verlaten en de politie te bellen. De daders zijn gevlucht toen ze een politiewagen zagen aankomen.

De verdachte die zich vandaag voor de strafbare feiten moest verantwoorden, was tijdens de overval niet in de woning aanwezig, maar had in de visie van het Openbaar Ministerie (OM) een grote rol. ‘Het OM gaat ervan uit dat de verdachte het plan heeft bedacht en de leiding heeft genomen bij de uitvoering ervan. De verdachte heeft contact gezocht met een mededader en hem vervolgens naar Amsterdam gereden; allereerst naar de woning waar de politie-uniformen werden aangeboden en vervolgens naar de woning van de slachtoffers. Verdachte zat achter het stuur en wist precies waar ze naartoe moesten. Na de overval heeft de mededader eerst met verdachte contact opgenomen, waarna verdachte hem instructies heeft gegeven, heeft opgehaald, andere kleding heeft gegeven en naar huis heeft gebracht. Er is dan ook sprake geweest van een nauwe en bewuste samenwerking’, aldus de advocaat-generaal op zitting.

Het gaat om een ernstige zaak. Het OM neemt het de verdachten zeer kwalijk dat zij, door zich voor te doen als politieambtenaren, ten onrechte het vertrouwen hebbengewonnen van de aanwezigen in de woning. ‘In de eigen woning moet men zich bij uitstek veilig kunnen voelen. Het is een feit van algemene bekendheid dat slachtoffers van woningovervallen hiervan langdurig psychische klachten kunnen ondervinden. Eén van de slachtoffers is blootgesteld aan fysiek geweld, er is een vuurwapen op hem gericht en hij is met tie-wraps vastgebonden. Ook in het algemeen tast dit soort feiten de veiligheidsgevoelens in de samenleving aan en wordt ook het vertrouwen dat in de politie gesteld wordt aangetast. Bij het bepalen van de strafeis houdt het OM er ook rekening mee dat de woningoverval ’s nachts plaatsvond en dat de verdachte geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn handelen heeft willen nemen. De verdachte was weliswaar niet lijfelijk in de woning aanwezig tijdens de overval, maar was wel de kwade genius. Hij liet anderen het vuile werk opknappen. Een onvoorwaardelijke gevangenisstraf is dan ook passend’, aldus het OM.

De rechtbank veroordeelde de verdachte tot 5 jaar en 6 maanden cel, conform de eis van de officier van justitie. De verdachte was het niet eens met de uitspraak en stelde hiertegen hoger beroep in.

Uitspraak (naar verwachting) over twee weken.

De mededaders zijn inmiddels onherroepelijk veroordeeld tot 4 jaar cel en 5 jaar en 6 maanden cel.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #139 Gepost op: 12 december 2014, 16:44:42
Nepagenten nemen man auto af

http://www.politie.nl/nieuws/2014/december/12/07-nepagenten-nemen-man-auto-af.html
Laatste update: 12-12-2014 | 16:21

Dordrecht - Twee nepagenten hebben op donderdag 4 december rond 20:00 uur onder valse voorwendselen de auto van 42-jarige Poolse man in beslag genomen. Dat gebeurde op een parkeerplaats bij tankstation Zuidpunt, vlakbij de Moerdijk.

Het slachtoffer reed in zijn zilverkleurige BMW op de A16 door de Drechttunnel toen er een donkerkleurige Peugeot 107 naast hem kwam rijden. In de auto zaten twee mannen, waarvan de bijrijder het slachtoffer een politiepas toonde en hem sommeerde richting parkeerplaats te rijden. Het slachtoffer dacht met echte politieagenten te maken te hebben en deed wat hem gevraagd werd.

'Te hard gereden'
Het slachtoffer en de verdachten stopten beiden op het parkeerterrein behorende bij het tankstation Zuidpunt, vlakbij de Moerdijk. Op de parkeerplaats werd het slachtoffer verteld dat hij te hard heeft gereden en daarom een boete krijgt. Het slachtoffer, de bestuurder van de BMW, gaf aan dit niet te kunnen betalen. De nepagenten zeggen de man dan dat zijn auto in beslag wordt genomen en rijden vervolgens met de auto weg. Het slachtoffer bleef verbouwereerd achter en sprak een vrachtwagenchauffeur aan die met zijn wagen ernaast stond. Omdat de man het toch niet helemaal vertrouwt belt hij op 5 december de politie. Toen bleek dat de man opgelicht was en met nep agenten te maken had.

De politie komt graag in contact met mensen die donderdagavond 4 december rond 20:00 uur iets gezien hebben op de parkeerplaats van benzinestation Zuidpunt, vlak voor de Moerdijk. Ook spreekt de politie graag met de vrachtwagen chauffeur die waarschijnlijk het hele incident gezien heeft. Dat kan via 0900-8844 of anoniem op 0800-7000.

Signalementen
De bestuurder droeg een witte blouse met op de borst de tekst ‘politie’. Ook droeg hij een blauwe stropdas en broek. Aan zijn riem droeg hij een busje pepperspray en een op een vuurwapen lijkend voorwerp. De bestuurder was blank en had kort, donkerblond haar dat opzij was gekamd. Hij had een smal gezicht. Ongeveer 30-35 jaar in 1.75/1.80 m lang.
De bijrijder was ook blank en had kort zwart haar, plat op zijn hoofd. Deze man had een boller gezicht en een gezet postuur. De bijrijder was tussen de 1.70 en 1.75 lang en tussen de 30 en 35 jaar oud.
Samen sterk in de hulpverlening!