Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 84293 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #100 Gepost op: 10 maart 2012, 23:16:21
Tja lekker makkelijk om (net als andere leden) iemand die kritisch is "ongeloofwaardig" oid te noemen.  
Zo wordt er voorkomen dat mensen kritisch of met een andere mening durven te reageren.  
Mij boeit het weinig wat men van mij vind     alsof dat zo belangrijk is.     (schijnbaar moet dat wel) (niet alleen hier maar ook in het echie boeit het mij niet wat men van mij vind)

Een wet is een wet, zoals je zelf aangeeft. Maar als het niet uitkomt begint men over grijze gebieden e.d.    Stel dat een wet mij niet uitkomt kan ik het dan ook over het grijze gebied e.d. hebben als een agent mij een boete geeft?  Ik weet zeker van niet, ik kan het er wel over hebben maar het helpt niet.    

Daarnaast wordt er gedaan alsof ik alleen dingen uit zijn verband trekt maar door deze opmerkingen ben ik er op gaan letten en het ook maar gaan melden.    Soms is er iets in een post wat op valt en daar wordt opgereageert.  Ik heb dat nooit als een probleem ervaren.   Maar als het een probleem is als ik het doe, ik het voor mij ook een "probleem" als het bij mij gebeurt of is dat dan weer kinderachtig?  Het is gewoon hoe het een ander uitkomt, schijnbaar.   Zo kan men wel persoonlijk commentaar hebben op één ieder.  Lastig discusseren.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #101 Gepost op: 10 maart 2012, 23:30:55
Ten eerste val ik niemand aan. Ten tweede heb ik je in verschillende topics gesteund met de stelling de wet is de wet.
Maar als je het over de geest van de wet wil hebben, dan kan dat hoor. De WAM is er voor bedoeld dat iedereen die een motorvoertuig heeft verzekerd is. Dit zodat de verzekering de uitkering doet bij schade of letsel.
Zo niet dat zal de kosten direct op de persoon verhaald worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #102 Gepost op: 11 maart 2012, 13:29:20
BOT dan maar,

Wanneer jij een ongeval tegenkomt en er staat een voertuig stil op een puntstuk en jij rijdt hem aan ben jij fout.
Er is hierover geen grijs gebeuren ook niet qua verzekering.
Allereerst ben jij een bestuurder die een dusdanige snelheid dient aan te meten waarmee jij op elke situatie kunt reageren, kun je dit niet heb jij dus iets verkeerd gedaan. Ookal is het een ander zijn technische fout jij kan altijd reageren als je de juiste snelheid hebt.
Ten tweede als jij met signalering achter het voertuig blijft staan waarbij je het voertuig als jouw bescherming gebruikt dan doe je niets wat niet mag. Zou je doorrijden terwijl er niemand is die het SO helpt ben je volgens mij ook nog strafbaar. Wanneer er op dat moment iemand in jouw voertuig duikt heeft dat persoon dus niet geanticipeerd en ook verzekeringstechnisch fout. Dit heb ik meermalen mogen meemaken ook met mijn eigen bus, ik geen schade tegenpartij wel. Het is nooit tot een rechtzaak gekomen ook al was 1 van de personen die mij aan reed een medewerker van een vooraanstaand advocaten kantoor uit A'dam.

Nu ff een puntje dat mij ergert aan sommige leden hier, kunnen persoonlijke aanvallen of persoonlijke opmerkingen gewoon via PM?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #103 Gepost op: 11 maart 2012, 22:29:24
BOT dan maar,

Wanneer jij een ongeval tegenkomt en er staat een voertuig stil op een puntstuk en jij rijdt hem aan ben jij fout.
Er is hierover geen grijs gebeuren ook niet qua verzekering.
Allereerst ben jij een bestuurder die een dusdanige snelheid dient aan te meten waarmee jij op elke situatie kunt reageren, kun je dit niet heb jij dus iets verkeerd gedaan. Ookal is het een ander zijn technische fout jij kan altijd reageren als je de juiste snelheid hebt.
Ten tweede als jij met signalering achter het voertuig blijft staan waarbij je het voertuig als jouw bescherming gebruikt dan doe je niets wat niet mag. Zou je doorrijden terwijl er niemand is die het SO helpt ben je volgens mij ook nog strafbaar. Wanneer er op dat moment iemand in jouw voertuig duikt heeft dat persoon dus niet geanticipeerd en ook verzekeringstechnisch fout. Dit heb ik meermalen mogen meemaken ook met mijn eigen bus, ik geen schade tegenpartij wel. Het is nooit tot een rechtzaak gekomen ook al was 1 van de personen die mij aan reed een medewerker van een vooraanstaand advocaten kantoor uit A'dam.

Nu ff een puntje dat mij ergert aan sommige leden hier, kunnen persoonlijke aanvallen of persoonlijke opmerkingen gewoon via PM?

Dan ga ik mij ook weer ergens afvragen hoe een verzekeringsmaatschappij zal omgaan met mijn "illegale" amber verlichting als excuus onder uitkering van gelden over te gaan. Ik kan met dit soort dingen helaas erg pessimistisch zijn, dat realiseer ik me.
Geld is echter een corrupt goed, naar mijn idee
Neemt niet weg dat ik niet exact zo zou reageren als de situatie met het puntstuk. Alhoewel, ik zou nu misschien gewoon achter de persoon blijven hangen met achter amber aan en meteen 112 bellen, als het weer een situatie betreft met een open spits-strook en dus géén vluchtstrook.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #104 Gepost op: 11 maart 2012, 22:40:43
Neemt niet weg dat ik niet exact zo zou reageren als de situatie met het puntstuk. Alhoewel, ik zou nu misschien gewoon achter de persoon blijven hangen met achter amber aan en meteen 112 bellen, als het weer een situatie betreft met een open spits-strook en dus géén vluchtstrook.

Ten eerste wil ik je nog wel even meegeven dat ik blij ben dat ik lees dat er mensen zijn die nog wel wat over hebben voor de medemens. De optie die jezelf geeft, achter de persoon blijven en 112 bellen. Ik denk dat dit de meest veilig oplossing is voor iedereen. En met name jezelf.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #105 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:30:13
Ik ga even een oud topic nieuw leven in blazen.Voornamenlijk om dat het over evenementen verkeersregelaars en hun bevoegdheid gaat.
Een paar vragen aan de specialisten hier op het gebied omtrent  de regelgeving van verkeersregelaars.

Een pretpark heeft een parkeerploeg in dienst om de bezoekers te begeleiden. Deze hebben voor  de start van het seizoen een instructie avond gehad van de plaatselijke politie en zijn evenementen verkeersregelaar. Er  is een leidinggevende aanwezig en die heeft een landelijke bevoegdheid en heeft dus ook examen gedaan op een kruispunt
.Kan die leidinggevende aan worden gewezen als vervanger van de politie? Een evenementen regelaar mag alleen onder toezicht van de politie werken

.De werkzaamheden van de evenementen verkeersregelaars spelen zich voornamenlijk af op een afgesloten terrein. Echter als de parkeerplaats vol is word uitgeweken naar een 60km weg die word afgesloten door middel van een c1 en diverse schrikhekken. Waarbij er dus regelaars bij de afzetting staan.

 Waar houd de verantwoordelijkheid op voor de de evenementen verkeersregelaars als op de toegangsweg werkzaamheden zijn en er tijdelijk een eenrichtings weg is gemaakt. De eenrichtings weg is van de parkeerplaats af dus de bezoekers moeten een omleiding volgen. De gemeente heeft geen verkeersregelaars ingehuurd specifiek voor de wegwerkzaamheden.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #106 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:01:51
Citaat
Kan die leidinggevende aan worden gewezen als vervanger van de politie? Een evenementen regelaar mag alleen onder toezicht van de politie werken
Antwoord: Neen.....een Landelijk Bevoegd Verkeersregelaar is geen Politie. Ik mis hierboven ook het woordje DIRECT.
Dit wil zeggen dat de politie de VKR daadwerkelijk moet kunnen zien.

Citaat
De werkzaamheden van de evenementen verkeersregelaars spelen zich voornamenlijk af op een afgesloten terrein. Echter als de parkeerplaats vol is word uitgeweken naar een 60km weg die word afgesloten door middel van een c1 en diverse schrikhekken. Waarbij er dus regelaars bij de afzetting staan.
Ik ga er vanuit dat het afgesloten terrein ook echt afgesloten is?.....dan zijn bevoegdheden niet nodig...maar is het terrein vanaf de openbare weg vrij toegankelijk....is het terrein ook gewoon openbare weg.
Als men uitwijkt naar een 60 KM weg, mag dit wel...maar onder DIRECT toezicht van de politie.

Citaat
Waar houd de verantwoordelijkheid op voor de de evenementen verkeersregelaars als op de toegangsweg werkzaamheden zijn en er tijdelijk een eenrichtings weg is gemaakt. De eenrichtings weg is van de parkeerplaats af dus de bezoekers moeten een omleiding volgen. De gemeente heeft geen verkeersregelaars ingehuurd specifiek voor de wegwerkzaamheden.
Zodra de VKR geen aanwijzingen geeft is de verantwoordelijkheid weg, weggebruiker is zelf verantwoordelijk zich te houden aan de wetgeving.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #107 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:38:48
(...)
Waar houd de verantwoordelijkheid op voor de de evenementen verkeersregelaars als op de toegangsweg werkzaamheden zijn en er tijdelijk een eenrichtings weg is gemaakt. De eenrichtings weg is van de parkeerplaats af dus de bezoekers moeten een omleiding volgen. De gemeente heeft geen verkeersregelaars ingehuurd specifiek voor de wegwerkzaamheden.
De andere vragen zijn al correct door VKRC beantwoord, dus die hoef ik niet nog eens te herhalen. Ik heb alleen het idee dat u met de laatste vraag iets anders bedoelt, namelijk niet zozeer de verantwoordelijkheid van de individuele verkeersregelaar maar de verantwoordelijkheid van het pretpark (met haar evenementenregelaars) enerzijds en de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (met de aannemer en eventuele beroepsverkeersregelaars) anderzijds.

Ik heb niet helemaal beeld bij hoe de situatie precies in elkaar steekt, maar ik ga toch proberen een antwoord te geven. De verantwoordelijkheid van het pretpark strekt zover als de (evenementen)vergunning reikt. Als in de evenementenvergunning is opgenomen dat het pretpark alle noodzakelijke verkeersregelende activiteiten moet ondernemen om het parkeren op deze 60 km/u weg ordelijk te laten verlopen, dan is het pretpark verantwoordelijk voor de extra verkeersmaatregelen als gevolg van de werkzaamheden en zullen de evenementenregelaars daar dan ook naar moeten handelen (en mogen dat dan ook). De gemeente heeft dan dus niet de plicht om (beroeps)verkeersregelaars in te (laten) zetten.

Als de evenementenvergunning niet zover gaat, dan houdt de verantwoordelijkheid van het pretpark op bij hetgeen in de vergunning is beschreven. De evenementenverkeersregelaars mogen dan ook niet zomaar buiten hun normale gebied het verkeer regelen, aangezien dit niet wordt gedekt door de vergunning en dus niet door de verzekering. De gemeente is dan wel verantwoordelijk voor de verkeersafwikkeling die buiten de verantwoordelijkheid van het pretpark plaatsvindt (de gemeente is immers altijd verantwoordelijk als niemand anders verantwoordelijk is). Nog steeds heeft de gemeente niet de plicht om (beroeps)verkeersregelaars in te (laten) zetten. De gemeente kan de extra overlast namelijk simpelweg accepteren, ondanks dat het pretpark het hier niet mee eens is.

De meest gebruikte oplossing voor dit soort problemen is een regelmatig overleg tussen pretpark en gemeente, waarin zaken als wegwerkzaamheden kunnen worden afgestemd. Met de meeste gemeentes kan dan prima overeenstemming worden bereikt over de praktische invulling. Vaak komt het dan neer op een soort gedeelde inzet: de gemeente geeft wat toe aan het pretpark (bijvoorbeeld tijdelijk eenrichtingsverkeer omdraaien) en het pretpark geeft wat toe aan de gemeente (bijvoorbeeld evenementenregelaars bij het eenrichtingsverkeer zetten). Even laten vastleggen en het is ook gedekt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #108 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:52:13
Nice one Lt. Col. Me....ik las inderdaad iets te snel  O0
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #109 Gepost op: 9 oktober 2012, 16:11:04
@ VKRC afgesloten terrein  bedoel ik mee dat het parkeer terrein is afgesloten door middel van slagbomen en alleen toegankelijk is in combinatie met een geldige uitrij kaart. Als uitwijk mogelijkheid is er een vergunning afgegeven door de gemeente om de weg die voor het park loopt Afsluiten en daar langs de auto's half in de berm half op de rijbaan te parkeren. Hierbij rekening houden dat er hulpdiensten door kunnen. Ook hiervoor moet een parkeerkaart worden gekocht. Die verkrijgbaar is bij een verkeersregelaar. Voor het overige verkeer is de weg dan afgesloten.

@Lt. Col.Me Ik zal proberen  een iets duidelijker beeld te omschrijven Het gaat hierbij om een doorgaande weg die bestaat uit een rijrichting van noord naar zuid en van zuid naar noord.1x1 Zoals gezegd word deze weg op drukke dagen gebruikt om te parkeren. Echter dit is op dit moment niet mogelijk er is alleen een mogelijkheid om van noord naar zuid te rijden. Het verkeer van zuid naar noord moet een omleiding volgen.

Echter het park ligt aan deze weg en dus zal een deel van de bezoekers de omleiding moeten volgen. Het gebeurd alleen regelmatig dat bezoekers de omleiding niet volgen en dus tegen de rijrichting in gaan. Om dit te voorkomen word er een evenementenregelaar  bij het schrikhek gezet met de taak al het verkeer de omleiding te laten volgen. Is de evenementenregelaar hier voor bevoegd of kunnen ze er beter niets aan doen. Ik hoop dat het zo duidelijker is.

In ieder geval beide bedankt voor de antwoorden tot zo ver.