De juridische basis van een stopteken met een rode lamp ligt in het RVV: men is gehouden te stoppen indien een rode lamp wordt getoond. Dat kan op allerlei manieren, de een beter waarneembaar dan de ander. Het stopteken met de lamp wordt in de praktijk op ruwweg 3 manieren gegeven:
- Door de lamp recht omhoog te steken;
- Door de lamp op en neer te bewegen, en eventueel een regulier stopteken te geven;
- Een combinatie van beide.
Het nadeel van de lamp recht omhoog is dat je het risico loopt dat deze niet wordt waargenomen, bijvoorbeeld omdat het schijnsel wegvalt tegen aanwezige straatlantaarns, of dat bestuurders de lamp niet meer kunnen zien. Het voordeel van op en neer bewegen is dat het beter waarneembaar is, maar het nadeel is dat het geen "echt" stopteken is, vandaar dat dit te combineren is met een regulier stopteken met de hand conform Bijlage 2 van het RVV (de methode in het filmpje). De derde manier is een soort tussenoplossing, waarbij eerst op en neer bewogen wordt en dan de lamp omhoog gestoken wordt, of andersom.
De manier zoals op het filmpje is altijd juridisch dicht: er wordt een stopteken conform bijlage 2 van het RVV gegeven, deze gelden ook 's avonds en 's nachts. Het lijkt erop dat de verkeersregelaar donkere handschoenen draagt, dat maakt het wat minder zichtbaar. Licht gekleurde (witte, gele) handschoenen, eventueel reflecterend, zijn aan te raden. De rode lamp dient in dit geval als een teken tot snelheid minderen en is tevens een stopteken volgens het RVV: er wordt immers een rode lamp getoond. De op- en neer beweging maakt ook dat het de aandacht trekt. In de praktijk blijkt dat ook een goede uitwerking te hebben, beter dan alleen een lamp omhoog die verder niet beweegt, en met een stuk minder verwarring dan een combinatie van op-en-neer en recht omhoog.
@auditor: het camerastandpunt lijkt op een van de hoeken van het kruispunt te staan. Je moet je voorstellen dat je als automobilist recht op de verkeersregelaar af rijdt en dat de verkeersregelaar je aankijkt (dus je schijnt 'm met je koplampen vol in zijn gezicht). Dan zie je een rechterarm recht omhoog die een stopteken geeft en een rode lamp die op en neer gaat voor zijn lichaam. Ik denk dat het in de praktijk nog wel meevalt en dat je dat vrijwel direct zult begrijpen.
@Rhonus: terecht punt, maar het is eigenlijk niet wat Mattijs en Enrico bedoelen. Wat zij bedoelen is dat de stripingconfiguratie op de jas/hes wordt "bijgelicht" en dus beter waar te nemen is. Het stamt nog uit de tijd dat er de tekst "verkeersregelaar" op stond, en dan was een beetje extra licht om die letters leesbaar te maken, ook voor fietsers, zeker welkom. Met de nieuwe kleding met driehoek en geel/oranje kleurstelling is die noodzaak wat minder aanwezig.