BERGEN OP ZOOM - De brand vorige week in reisbureau Tourjet Holidays in de Wassenaarstraat in Bergen op Zoom was zeker aangestoken.
Dat concludeert de politie nadat sporenonderzoek is verricht.
De brand kostte donderdagnacht bijna twee levens. Twee mannen overnachtten in een afgesloten kamertje achterin het reisbureau. De brandweer kon hen op het laatste moment naar buiten brengen.
De pandeigenaar, die zelf boven het reisbureau woont, heeft aangifte van brandstichting gedaan. De politie wil niets kwijt op de vraag hoe de brandstichter(s) te werk zijn gegaan. De recherche lijkt er van uit te gaan dat de mannen die in het bureau verbleven, er niets mee te maken hebben. De daders kwamen dus van buitenaf. Is het dan niet poging tot moord? De politiewoordvoerder: "Dat hangt ervan af of ze wisten dat er mensen aanwezig waren." Er zijn nog geen verdachten in beeld, zegt hij. Over het mogelijke motief doet de politie geen uitspraken.
Eigenaresse Banu Yedidal van Tourjet gelooft niet in brandstichting. "Ik zou niet weten wie mij dat zou willen aandoen." Zij denkt aan kortsluiting. Ze was, zegt ze, donderdag bezig alles los te koppelen en in te pakken, want het reisbureau zou verhuizen. De twee mannen, vrienden van haar, hielpen daarbij. Zij besloten er te blijven slapen om de computers te beveiligen. De brand dupeert haar zwaar, zegt Yedidal. "Ik was niet verzekerd, ik ben dus alles kwijt."
Bron:
www.bndestem.nl