De 86-jarige vrouw is gisterochtend (donderdag) helaas overleden
’Slachtoffer vergat mogelijk haar tas in metro’ Door STEPHAN REKET
ROTTERDAM - Een ontsporing van de metro op woensdagmiddag. Vrijwel tegelijkertijd een dodelijk ongeval.
Weer een incident met de metro, nu op station Hesseplaats in Zevenkamp. Foto Cor Vos
Vorige week woensdag nóg een verschrikkelijk ongeluk. En eind oktober een vrachtwagen, die zich in de metro boorde en zo vijf passagiers verwondde. Nee, veilig lijkt het niet op de Calandlijn in Alexanderpolder.
Vorige week werd een scholiere (16) bij een overgang aan de Prinsenlaan meegesleept door de metro. Eerder deze week overleed ze.
Eergistermiddag was een 89-jarige vrouw het slachtoffer op metrostation Hesseplaats. Zoals het nu lijkt kwam ze klem te zitten tussen de twee rijtuigen van de rijdende metro en werd ze enkele meters meegesleurd.
De politie tast nog in het duister en zoekt ooggetuigen van het drama. De camerabeelden van de RET geven nog geen uitsluitsel. Wel is vast komen te staan dat de tas van het slachtoffer nog in de metro stond.
De politie hinkt op twee gedachten en speculeert: de vrouw is met haar tas tussen de deuren blijven steken. Óf ze was de tas vergeten en wilde terug de metro in om hem te halen. Een rampweek voor de RET, kortom. Want terwijl ambulancepersoneel zich nog over het slachtoffer ontfermden, liep even verderop een metro uit de rails.
De stadsvervoerder houdt het voorlopig op toeval. De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt een vooronderzoek in. Dat houdt in dat alle betrokken partijen worden gehoord over de drie ongelukken. Binnen twee weken beslist de Inspectie of er een vervolgonderzoek komt.
Volgens de reizigersorganisatie Rover is de Calandlijn niet onveilig, in elk geval niet onveiliger dan andere metrolijnen.
Omwonenden en de metropassagiers zelf hebben er zo hun gedachten over. De kwestie is inmiddels het gesprek van de dag.
Allemaal domme pech, denkt meneer Van der Kolk uit Ommoord. Hij was geen getuige, maar ziet haarscherp voor zich hoe het heeft kunnen gebeuren. „Ik heb 35 jaar als conducteur bij de NS gewerkt,’’ verklaart Van der Kolk, die in een hoge flat vlak achter metrostation Hesseplaats woont. Nu staat hij naast de Jacques de Botflat aan de Pearl Buckplaats en wijst op de kaarsrecht gemetselde baksteentjes.
„Dit is het eerste metrostel,’’ wijst hij op een steentje, „en dit is het volgende. Die mevrouw is uitgestapt. Ze heeft om zich heen gekeken. Heeft gedacht: Hé, ik ben er nog niet.
Vervolgens heeft ze zich omgedraaid en wilde weer instappen. Maar de metro was toen al aan het rijden.
Voordat ze dat besefte, zette ze haar voet op het koppelingsstuk en werd meegesleurd. Het kán bijna niet anders. Als ze tegen het metrostel was gebotst, was ze teruggeworpen op het perron.’’
Bron: ad.nl