112 berichten 2008: Wie weet er meer van?

Auteur Topic: 112 berichten 2008: Wie weet er meer van?  (gelezen 580681 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #550 Gepost op: 24 januari 2008, 11:56:20
De afkorting COBA staat voor Coordinatie Ongevallen Bestrijding Autosnelwegen. Dit plan is opgesteld door de hulpverleningsdiensten (brandweer/politie/ambulancedienst) om zo goed mogelijk hulp te kunnen verlenen op de autosnelwegen in de regio IJssel Vecht. Op basis van scenario´s wordt van te voren bepaald welke voertuigen moeten gaan rijden. Eén van de principes die erin zit is dat er altijd van twee kanten aangereden wordt. Op de snelweg komt het namelijk nog wel eens voor dat degene die 112 belt zich niet precies kan herinneren aan welke kant van de snelweg het ongeval is gebeurd. Om er toch voor te zorgen dat er altijd een brandweervoertuig ter plaatse komt, wordt dus van twee kanten aangereden. De nummers die er achter staan geven de ernst van het ongeval aan. Hoe hoger het nummer des te ernstiger is het ongeval. Het meeste komt de COBA 4 voor. Bij dit ongeval zijn maximaal 3 auto´s betrokken. Een COBA 9 betekent dat we te maken heben met een kettingbotsing of met grotere voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Je kunt je voorstellen dat we dan met meer wagens gaan rijden.


Hmmm, klopt het wel, dat er vanaf 2 kanten wordt aangereden? Het ongeluk heeft volgens P2000 plaatsgevonden bij hmp 100,0. Dat is tussen tankstation Haerst en de afrit 21/Dalfsen/Hessenpoort. Het incident zou dus heben plaatsgevonden tussen de opritten Nieuwleusen (20) en Dalfsen (21). Bij deze melding zijn 2 brandweerkorpsen opgeroepen; die van Staphorst en die van Nieuwleusen. Beide korpsen rijden aan vanaf het noorden, op de baan richting Zwolle. Zou uit beide richtingen worden aangereden, dan had ook het korps van Zwolle gealarmeerd moeten worden. Dat is immers het korps dat het snelst de A28 tussen de afritten 21 en 20 kan beriken. Maar voor zover ik via P2000 kan zien is het korps van Zwolle niet gewaarschuwd. Dat brengt mij tot de conclusie dat bij dit incident niet vanaf 2 kanten werd aangereden.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #551 Gepost op: 24 januari 2008, 12:32:00
Hmmm, klopt het wel, dat er vanaf 2 kanten wordt aangereden? Het ongeluk heeft volgens P2000 plaatsgevonden bij hmp 100,0. Dat is tussen tankstation Haerst en de afrit 21/Dalfsen/Hessenpoort. Het incident zou dus heben plaatsgevonden tussen de opritten Nieuwleusen (20) en Dalfsen (21). Bij deze melding zijn 2 brandweerkorpsen opgeroepen; die van Staphorst en die van Nieuwleusen. Beide korpsen rijden aan vanaf het noorden, op de baan richting Zwolle. Zou uit beide richtingen worden aangereden, dan had ook het korps van Zwolle gealarmeerd moeten worden. Dat is immers het korps dat het snelst de A28 tussen de afritten 21 en 20 kan beriken. Maar voor zover ik via P2000 kan zien is het korps van Zwolle niet gewaarschuwd. Dat brengt mij tot de conclusie dat bij dit incident niet vanaf 2 kanten werd aangereden.



daar weet ik het fijne niet van reageerde alleen op de vraag wat coba4 betekende
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #552 Gepost op: 24 januari 2008, 13:11:34
0303838 10:31:03 24-01-08 Prio 1 Bedrijfsbrand STEENWIJKERWEG 34 BLES Inzet AS1WOLVE BRW Friesland Wolvega (Blusgroep C)
0303837 10:31:03 24-01-08 Prio 1 Bedrijfsbrand STEENWIJKERWEG 34 BLES Inzet AS1WOLVE BRW Friesland Wolvega (Blusgroep B)
0303836 10:31:03 24-01-08 Prio 1 Bedrijfsbrand STEENWIJKERWEG 34 BLES Inzet AS1WOLVE BRW Friesland Wolvega (Blusgroep A)

Omrop Fryslan meldt op zijn website:  By in útslaande brân oan de Steenwijkerwei yn de Blesse binne in wenbuorkerij en in skuorre útbaarnd. Twa hûnen binne omkaam, minsken rekken net ferwûne. Yn 'e skuorre stiene auto's. De reek wie fan fier te sjen. Buertbewenners moatte ruten en doarren tichthâlde fanwege de reek. In benzinestasjon tsjinoer de brân wurdt wiethâlden. In basisskoalle stjoerde de bern nei hûs ta. De dyk Wolvegea-De Blesse is ôfsluten foar helptsjinten.

Hoewel Fries voor mij iets is als Deens, zal ik dan toch maar een vertaalpoging doen:
Bij een uitslaande brand in De Blesse zijn een woonboerderij en een schuur uitgebrand. Twee honden zijn omgekomen, mensen raakten niet gewond. In de schuur stonden auto's. De rook was van ver te zien. Buurtbewoners moeten ramen en deuren dichthouden. Een benzinestation tegenover de brand was gesloten. Een basisschool stuurde de kinderen naar huis. De weg Wolvega-De Bless is afgesloten voor (de werkzaamheden van de) hulpdiensten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #553 Gepost op: 24 januari 2008, 14:43:50
14:19:01 24-01-08 12 G BRAN PRIO 3 AFRIT A4 HOOFDDORP 3 L 11,2 HOOFDDORP WEGDEK REINIGEN [ 344 ]  

14:29:29 24-01-08 12 G AMBU 12184 A1 A4 L HOOFDDORP VKO MET LETSEL RITNR 3048  

14:39:10 24-01-08 12 G BRAN PRIO 1 A4 L 11,0 HOOFDDORP VKO MET BEKNELLING [ 597 381 344 349 ]  
14:39:46  24-01-08 12 G BRAN PRIO 1 A4 L 11,0 HOOFDDORP VKO MET BEKNELLING [ 343 ]  

ik hoop niet dat er een verband is tussen deze 2 meldingen?  :( :o

aanvulling: wel dus, auto-vangrail (slippartij?), blijkbaar nog voordat men TP was om wegdek te reinigen...
Samen sterk in de hulpverlening!


ACKevin

  • Gast
Reactie #554 Gepost op: 24 januari 2008, 14:46:24
wat is "L 11,0" en "L 11,2" ?

Verder is het allebei op de afrit A4 Hoofddorp..

auto vs fend-off voertuig ?


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #555 Gepost op: 24 januari 2008, 14:52:27
L=links
11,0 is hectometerplaatje

 ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Bommel17

  • Gast
Reactie #556 Gepost op: 24 januari 2008, 14:55:24
14:53:03 24-01-08 8 G BRAN Xella Droogbouw (0500) Loonse Waard 20 NIFTRIK OMS21 (nader bericht: middel brand) PRIO 1 ROEPNAAM 3744 3903  
801241453030904274      0904274 BRW Wijchen ( Korpsalarm )
801241453030903273      0903273 BRW Gelderland-Zuid ( DOvD Wijchen-Heumen )
801241453030903200      0903200 BRW Gelderland-Zuid ( GMS Koppelcode )
801241453030903100      


14:44:37 24-01-08 8 G BRAN Xella Droogbouw (0500) Loonse Waard 20 NIFTRIK OMS21 PRIO 1 ROEPNAAM 3745  
801241444370904261      0904261 BRW Wijchen ( Blusgroep 1 )
801241444370903200      0903200 BRW Gelderland-Zuid ( GMS Koppelcode )
801241444370903100      0903100 BRW Gelderland-Zuid ( Monitorcode  


de "vervelende" OMS zijn niet altijd loos  :o


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #557 Gepost op: 24 januari 2008, 15:18:18
Zullen ze misschien aan het testen zijn?

Gisteren:

p2kflex
15:57:27 23-01-08-GROUP-PRIO 1 GAE Scenario 1A LUCHTHAVEN PLATFORM MACHLAAN 14 A EELDE
0500820BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Commandant)
0500821BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 1)
0500822BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 2)
0502750BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 81-61)
0502751BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 81-62)


Vandaag:

13:51:16 24-01-08 3 G BRAN PRIO 1 GAE Scenario 1A GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE  
0502752BRW Groningen-Airport ( CT 81-63 )
0502751BRW Groningen-Airport ( CT 81-62 )
0500822BRW Groningen Airport Eelde ( GAE )
0500821BRW Groningen Airport Eelde ( GAE )
0500820BRW Groningen Airport Eelde ( GAE Commandant )


En 17 minuten later:

14:08:46 24-01-08 1 G BRAN Pr 1 NOODOPROEP LUCHTVAART GRONINGEN AIRPORT EELDE Machlaan 14 a EELDE Eenheden: TSEEL 533 760  
0401998BRW Groningen ( Monitorcode )
0400489BRW Haren ( Techniek / Peloton Midden )
0400487BRW Haren ( Dagdienst Ploeg )
0400482BRW Haren ( Blusploeg 2 )
0400481BRW Haren ( Blusploeg 1 )
0400463BRW Haren ( TS-HV533 )
0400389BRW Groningen-Sontweg ( Kazerne Techniek )
0400363BRW Groningen-Sontweg ( Brand/Duik Alarm )
0400275BRW Groningen-Sontweg ( SB-760 )
0400070BRW Groningen ( Koppeling Ac Drenthe )
0400053BRW Groningen
0400021BRW Groningen ( Pers en Piket Voorlichting Alarm )


14:11:35 24-01-08 1 G BRAN UITRUK VERVALT LUCHTVAART GRONINGEN AIRPORT EELDE Machlaan 14 a EELDE Eenheden: TSEEL 533 760  
0400463BRW Haren ( TS-HV533 )
0400275BRW Groningen-Sontweg ( SB-760 )


14:14:05 24-01-08 1 G BRAN LOOS ALARM LUCHTVAART GRONINGEN AIRPORT EELDE Machlaan 14 a EELDE  
8012414140504019980401998BRW Groningen ( Monitorcode )
8012414140504000530400053BRW Groningen
8012414140504000210400021BRW Groningen ( Pers en Piket Voorlichting Alarm )
80124141344040199814:13:44 24-01-08 1 G BRAN LOOS ALARM LUCHTVAART GRONINGEN AIRPORT EELDE Machlaan 14 a EELDE  
0401998BRW Groningen ( Monitorcode )
0400489BRW Haren ( Techniek / Peloton Midden )
0400487BRW Haren ( Dagdienst Ploeg )
0400482BRW Haren ( Blusploeg 2 )
0400481BRW Haren ( Blusploeg 1 )
0400389BRW Groningen-Sontweg ( Kazerne Techniek )
0400363BRW Groningen-Sontweg ( Brand/Duik Alarm )
0400070BRW Groningen ( Koppeling Ac Drenthe )


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #558 Gepost op: 24 januari 2008, 16:23:44
Hmmm, klopt het wel, dat er vanaf 2 kanten wordt aangereden? Het ongeluk heeft volgens P2000 plaatsgevonden bij hmp 100,0. Dat is tussen tankstation Haerst en de afrit 21/Dalfsen/Hessenpoort. Het incident zou dus heben plaatsgevonden tussen de opritten Nieuwleusen (20) en Dalfsen (21). Bij deze melding zijn 2 brandweerkorpsen opgeroepen; die van Staphorst en die van Nieuwleusen. Beide korpsen rijden aan vanaf het noorden, op de baan richting Zwolle. Zou uit beide richtingen worden aangereden, dan had ook het korps van Zwolle gealarmeerd moeten worden. Dat is immers het korps dat het snelst de A28 tussen de afritten 21 en 20 kan beriken. Maar voor zover ik via P2000 kan zien is het korps van Zwolle niet gewaarschuwd. Dat brengt mij tot de conclusie dat bij dit incident niet vanaf 2 kanten werd aangereden.


Zat ook al met verbazing naar deze alarmering te kijken. Voor zover ik weet was altijd de afspraak dat er bij COBA-incidenten tweezijdig werd aangereden in Ijssel-Vecht. Maar de laatste tijd zijn er weer een heel aantal inzetvoorstellen en operationele grenzen gewijzigd in deze regio. Eerder reed namelijk altijd korps Hasselt op dit deel van de A-28 vanaf het Noorden aan (oprit Nieuwleusen/Lichtmis) en Zwolle vanaf het zuiden. Nu zie ik dat geen van deze 2 korpsen wordt gealarmeerd, maar de korpsen Nieuwleusen en Staphorst.
Zou best kunnen dat het hele Coba-protocol gewijzigd is, kwam vanmiddag op weg terug naar huis als eerste bij dit ->

p2kflex
15:31:12 24-01-08-GROUP-Prio 1 Ongeval letsel HERMELENWEG NIEUWENDIJK ZWOLLE 841 678
0600027BRW IJssel - Vecht (OvD Hattem - Heerde - Zwolle)  
0600130BRW IJssel - Vecht (Regio Fotograaf)
0600331BRW Dalfsen (Nieuwleusen) (Blusploeg 1)
0600332BRW Dalfsen (Nieuwleusen) (Blusploeg 2)
0600336BRW Dalfsen (Nieuwleusen) (Lichtkrant)
0600338BRW Dalfsen (Nieuwleusen) (Dienstwissel)
0600632BRW Staphorst (Blusploeg 1)
0600633BRW Staphorst (Blusploeg 2)
0600635BRW Staphorst (Commando)
0600639BRW Staphorst (Lichtkrant)
0600642BRW Staphorst (Dienstwissel)


ongeval op Zwols grondgebied, hier werden ook Staphorst en Nieuwleusen voor gealarmeerd. Ongeval viel trouwens mee, eenzijdig, 1 lichtgewonde. Ambu was er in no-time, post Lichtmis ligt op enkele honderden meters van de plek van het ongeval. Fotograven waren eerder ter plaatse als politie, foto's zullen wel op de diverse regionale sites komen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #559 Gepost op: 24 januari 2008, 16:45:53
p2kflex
16:15:03 24-01-08-ALPHA-A1 MEEZENDREEF KESTEREN, O19B, AGZ
0923993CPA Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)
p2kflex
16:14:33 24-01-08-ALPHA-A1 MEEZENDREEF KESTEREN
0923118Ambu 08-118 (Kesteren)  


???