Gewonden bij instorten trap LeidenDoor CASPAR NABER
LEIDEN - Zes bezoekers van het Sieboldhuis in Leiden zijn gistermiddag gewond geraakt toen een trap in het pand instortte. Ze werden met breuken overgebracht naar het ziekenhuis. Volgens de directie ging het om een nieuw gebouwde trap.
,,Ik hoorde opeens een flinke knal,’’ zegt directeur Hans Kuijpers. Hij leidde omstreeks 15.50 uur een groep oudere bezoekers rond door het Sieboldhuis. ,,Doordat ik voorop liep en me al bevond op de bovenste verdieping, had ik niet onmiddellijk in de gaten wat er aan de hand was. Ik dacht in eerste instantie dat er iemand van de trap was gevallen. Bij nader inzien bleek een deel van de trap te zijn ingestort. Dat was wel even schrikken. Vooral omdat zich onder de slachtoffers ook iemand bevond die ik al vijftien jaar ken.’’
Zes leden van de groep raakten gewond volgens de directeur. ,,Ze hadden verwondingen aan hun benen, vooral bovenbeen- en enkelbreuken.’’ Vijf minuten nadat het museum de hulpdiensten belde, stonden politie, brandweer en ambulances naar zijn zeggen op de stoep. De hulpverleners haalden de slachtoffers onder en tussen de brokstukken van de trap vandaan en vervoerden ze naar het ziekenhuis.
De trap bevond zich tussen de tweede en derde verdieping van het pand, dat door de grote collectie Japanse kunstwerken ook wel het Japanhuis wordt genoemd. Kuijpers: De trap voerde naar een extra verdieping waar een extra tentoonstelling liep met werken van prentkunstenaar Utagawa Hiroshige.’’
De trap werd in 2005 nieuw gebouwd volgens de directeur. ,,De constructie moet dus niet goed zijn geweest,’’ concludeert hij.
De politie startte een onderzoek naar het incident. Op het moment van het instorten van de trap bevonden zich ongeveer 25 bezoekers in het pand. Het Sieboldhuis blijft het weekeinde waarschijnlijk gesloten. ,,Op onze website geven we daarover uitsluitsel,’’ aldus directeur Kuijpers.
Bron
www.ad.nlZal vast nog wel een staartje gaan krijgen...
@ mods misschien kan 1 van u een apart topic starten?