Wat kun je als burger met incident management?

Auteur Topic: Wat kun je als burger met incident management?  (gelezen 48958 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 7 februari 2011, 20:39:01
Misschien off-topic maar wel een vraag: Hoe is het bij de politiedienst(en)  geregeld mbt het verbaliseren op de vluchtstrook? Gebeurd nog steeds regelmatig, en de bemanning van die auto's hebben ook niet altijd reflecterende kleding aan. Denk toch om jezelf!



Daar heb ik wel een voorbeeldje van.

Vandaag A28 zie ik een vrachtwagen zonder verlichting (het was al donker), dus langzaam ingehaald en lichtsignalen gegeven.
(eerst geknipperd met groot licht naast hem, vervolgens heel kort even mijn volledige verlichting een seconde uit)

Dit alles gebeurde voor een parkeerplaats. Ik had de snelheid zelf al laten zakken en verwacht dat de chauffeur de parkeerplaats op zou zoeken om zijn vrachtwagen te controleren. Dat gebeurde dus niet en ik vervolgens de snelweg weer op. Van een afstandje gevolgd om te kijken wat andere weggebruikers zouden ervaren. Enkelen zagen hem pas op het laatste moment en ik besloot dan maar de politie te bellen. Weg, hectometerpaal en richting doorgegeven. Evenals het soort vrachtwagen, bedrijf, kenteken en herkomst (DK).

Voor de zekerheid had ik het 112 maar gebeld omdat ik met het andere nummer hele slechte ervaring heb en de noodzaak (veiligheid) ook te belangrijk vond. (juiste keuze?)
Omdat ik erachter zou blijven rijden om vooral deze oen niet te missen werd de wagen nog enigzins verlicht (al was de achterkant ook behoorlijk vuil).
De politie zou even kijken of ze er een autootje bij konden krijgen. Na een aantal kilometers stond de bekende Drentse touran al te wachten op de oprit. Bij het passeren stuurde ze er snel achter en ik hield meer afstand. Voor een afslag gingen ze de vrachtwagen voorbij en gaven het stopteken in de hoop dat de vrachtwagen zou volgen naar de afrit. Lekker puh... meneer reed vrolijk door. De agenten hadden dit ook door en schoten er voor de punt gauw weer voor om hem vervolgens met een beetje meer druk tot stoppen te dwingen. Alleen dit was dus wel op de vluchtstrook en met een onverlichte achterkant van de vrachtwagen.

Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, ik heb alleen even mijn alarmlichten aangezet ten tijde van het daadwerkelijke stoppen om onverwachte situaties op te vangen. Het achterliggende verkeer begreep het en hield ook even in.
Ik denk dat deze DK'er niet helemaal fris meer achter het stuur zat. Als je ten eerste het signaleren van weggebruikers al mist (ik was niet de enige, zelfs vrachtwagen begonnen te knipperen op de linkerbaan) en vervolgens ook niet ziet dat je een stopteken krijgt dan vraag ik me af waar hij zat met zijn gedachten.

Resultaat was wel dat de agenten de vrachtwagen wel moesten laten stoppen op de vluchtstrook. En daar was in eerste instantie niet voor gekozen. Dus relaas van het verhaal, niet iedere stop van politie loopt af zoals het gepland is.
Ben in ieder geval blij dat ie aan de kant gezet is en dat er geen mensen tegen zijn achterkant aangeplakt werden met 120 km per uur.

(goh, kan wel en boek gaan schrijven... zolang is dit verhaal geworden).
 0098


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2011, 23:52:22
--- Lang verhaal ----
Goed bezig Skippy! Waren alle burgers maar zo oplettend en actief bezig met veiligheid, zou een hoop ongevallen schelen.
Wout


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2011, 00:02:41
Dank je, Wout.
Ik voel het gewoon als mijn plicht om op dit soort zaken te reageren.
Zat er trouwens al vroeg in bij mij hoor. Ik werkte in mijn jonge jaren in een fabriek en heb het hele veiligheids instructie boek geschreven toen. Alle medewerkers instructie gegeven daarover (buiten mijn normale werk om).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2011, 00:05:20
Goed bezig Skippy! Waren alle burgers maar zo oplettend en actief bezig met veiligheid, zou een hoop ongevallen schelen.

Sommige brave burgers doen hun best  998765

Maar het is niet altijd even makkelijk. Verleden week een paardentrailer ingehaald op de snelweg, bij het passeren viel me op dat een van de banden van de trailer een flinke bult leek te hebben. Leek me geen veilige situatie, maar ik was er ook zo aan voorbij (120 VS 90 km/h). Hem er op wijzen was eigenlijk niet te doen.

Mijn vraag nu, wat kan je als burger doen om iemand te wijzen op een (ernstig) gebrek aan zijn voertuig? Hem seinen met mijn alarmlichten is nogal vaag en kan van alles betekenen? Hoe kan ik bijvoorbeeld verzoeken mij te volgen naar een veilige plek, zonder dat de bestuurd denk dat ik hem ga overvallen?  :-X

Vla na mij inhaalactie ging hij een afslag af. De politie op de hoogte houden van zijn locatie is dus niet meer mogelijk zodra je aan de persoon voorbij bent. Zelf via de vluchtstrook weer achter hem gaan rijden om hem zo te kunnen volgen en net als Skippy de politie te waarschuwen is ook geen optie, want kan ook weer allerlei verkeerde reacties opleveren.

Braaf zijn is dus niet altijd makkelijk 98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2011, 00:05:32
en dan zet ik de bestuurder voor zijn eigen veiligheid wel even buiten zijn vtg achter de vangrail want dan iedereen even naar hen zwaaien, die hij net voorbij is gereden.

Om te smullen!!  :D O0


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2011, 00:07:55
Braaf zijn is dus niet altijd makkelijk 98uiye
Klopt, vaak is het gewoon improviseren. Lukt het niet, dan niet.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2011, 00:09:18

Mijn vraag nu, wat kan je als burger doen om iemand te wijzen op een (ernstig) gebrek aan zijn voertuig?

Er naast gaan hangen en gebaren / wijzen naar zijn lading (desnoods even claxoneren). In dit geval z'n trailer. Dan gaan er echt wel alarmbelletjes rinkelen bij de bestuurder en zal hij op de eerste de beste veilige plaats even stoppen en kijken.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2011, 00:11:57
Er naast gaan hangen en gebaren / wijzen naar zijn lading (desnoods even claxoneren). In dit geval z'n trailer. Dan gaan er echt wel alarmbelletjes rinkelen bij de bestuurder en zal hij op de eerste de beste veilige plaats even stoppen en kijken.

Het gebaar-gedeelte snap ik helemaal, het gaat mij er meer om hoe kom ik weer bij een persoon als ik er aan voorbij ben. En eventueel hoe ik hem dus kan laten volgen ipv meteen een noodstop te laten maken op de vluchtstrook, wat dus zeer onwenselijk is.
(voor het zelfde geld is die bult op z'n band gewoon gezichtsbedrog mijnerzijds geweest  :o)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2011, 00:39:20
Het gebaar-gedeelte snap ik helemaal, het gaat mij er meer om hoe kom ik weer bij een persoon als ik er aan voorbij ben. En eventueel hoe ik hem dus kan laten volgen ipv meteen een noodstop te laten maken op de vluchtstrook, wat dus zeer onwenselijk is.
(voor het zelfde geld is die bult op z'n band gewoon gezichtsbedrog mijnerzijds geweest  :o)

Jij had de pech dat je er al voorbij was en kon dus niet meer achter hem komen. Doordat de bestuurder de afslag nam is de snelheid er ook meestal al uit en de bestuurder was misschien bijna op zijn eindbestemming. Geluk gehad misschien of hij heeft op de afslag gekeken naar een mogelijk probleem.
Ik reed laatst achter een poolse vrachtwagen en die leek rechtsachter bij de oplegger een rem in brand te hebben staan. Ik ben er even achter gebleven om te kijken of het werkelijk zo was. Regelmatig was er een blauwe rook te zien (dieselrook is zwart).
Toen ik toch stellig dacht dat hij in de fik stond ben ik voor hem gaan rijden en heb mijn alarmlichten kort ingeschakeld. Hij had al door dat ik een poosje hem in de gaten hield. Eerst naast hem rijden, daarna weer af laten zakken en weer opnieuw inhalen. Toen ik naast hem reed heb ik naar rechts gewezen... bij een parkeerplaats (overdag).
Hij volgde me netjes en we zijn samen wezen kijken, in slecht duits vertelde hij me dat zijn Turbo kapot was en dat zorgde voor de blauwe rook. Netjes bedankt door hem en we zijn beiden weer verder gegaan.
Om weer achter een mogelijk "probleem" te komen zou je zelf een afslag kunnen nemen om vervolgens de oprit weer te nemen. Of even een klaverblad.


Edit: Niemand zal je erop aankijken als je hem laat stoppen (veilig) om een mogelijk probleem kenbaar te maken. Heb er goede ervaring mee.
Zelfs in de file een paracetamolletje aanreiken aan iemand die echt vergaat van de pijn wordt rijkelijk gewaardeerd. (met een vriendelijke dank en een glimlach)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2011, 00:47:40
Het gebaar-gedeelte snap ik helemaal, het gaat mij er meer om hoe kom ik weer bij een persoon als ik er aan voorbij ben. En eventueel hoe ik hem dus kan laten volgen ipv meteen een noodstop te laten maken op de vluchtstrook, wat dus zeer onwenselijk is.
(voor het zelfde geld is die bult op z'n band gewoon gezichtsbedrog mijnerzijds geweest  :o)

Ik denk dat het ophoudt bij toeteren en wijzen. Dan heb jij je best i.i.g. gedaan!

Poos geleden had ik ook zoiets:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24160.0

Als burger kun je niet iemand ''laten volgen''. Dus je mogelijkheden zijn beperkt.