Wat kun je als burger met incident management?

Auteur Topic: Wat kun je als burger met incident management?  (gelezen 48964 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #160 Gepost op: 19 december 2014, 13:03:01
Slap argument. Attietattie geeft zelf al aan dat hij liever heeft dat zijn bufferauto geraakt wordt dan de auto die hij afschermt, niet zelden nog met personen er in of er naast die een spoedreparatie doen of gewoon wachten op de ANWB (en die er neem ik aan door hem weggehaald worden).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #161 Gepost op: 19 december 2014, 13:29:11
Citaat van: thetwin84 link=msg=1315555 date=1418988640
Als voorbeeld kunnen we weer nemen dat er gisteren weer een voertuig van RWS is aangereden. En dan bedenken dat het nu een prive voertuig zou kunnen zijn.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.msg1315553#msg1315553

Wat wil je hier als voorbeeld van nemen dan, we hadden al eerder vastgesteld dat het statistisch gezien naar alle waarschijnlijkheid geen drol uitmaakt of een burger voertuig of een HV voertuig als buffer dient in combinatie met het ongevalsrisico. Absoluut gezien zal het aantal HV voertuigen wat aan barrels gereden wordt een stuk hoger liggen waar dan tegenover staat dat HV voertuigen in absolute zin ook vaker bufferen. Interessant wordt die vergelijk pas als je de hoeveelheid lampjes gaat betrekken in je vergelijking en de zichtbaarheid daarvan.

Mijns inziens ligt de kern van het verhaal in het voorkomen van meer / ernstiger letsel bij de / het SO(s) in het verongelukte voertuig en eventueel aanwezige hulp VOOR de aanwezigheid van de HV. En dat is precies wat attiedinges doet, wat Caprice in het verleden gedaan heeft en ik ook (zij het dat de laatste het op een kruispunt gedaan heeft waarbij ik het vooral moet hebben van de kleur van het voertuig met 1 amberpit en later na vordering de blauwe pitjes, tegenwoordig zou ik daar wat makkelijker mee omgaan)
In een heel ver verleden heb ik eens EHBO verleend op de A7 met toen gewoon een stationwagentje met slechts de alarmlichten in de middenberm en iedereen lekker door jakkeren en toen bestond er nog geen IM en was ik jong en onbezonnen en dacht niet over veiligheid, het devies was doodgewoon helpen !!

Ik denk dat wanneer een voertuig (ongeacht van welke partij) welke voorzien is van voldoende signalering niets uitmaakt, de personen die een pijlwagen of RWS WIS wagen rammen die rammen ook elk ander voertuig, dat heeft m.i. te maken met onoplettendheid, haast en egoïsme, en niet met de hoeveelheid lampjes en de kleur van de lampjes.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #162 Gepost op: 19 december 2014, 13:44:43
Citaat van: thetwin84 link=msg=1315555 date=1418988640
En dan bedenken dat het nu een prive voertuig zou kunnen zijn.
Ja... dan was het wellicht geen nieuwsbericht geworden. Of bedoel je dat niet? Dan zeg ik; verklaar je nader.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #163 Gepost op: 20 december 2014, 12:43:59
Citaat van: Attietattie link=msg=1315514 date=1418972060
Daar gaat het mij om. Het gaat mij om het in-/uitstappen. Die handeling is in mijn optiek het gevaarlijkst. Bij een voertuig wat langs het eigen voertuig raast maakt het niet uit of jij een kussen achter je kont hebt of niet. Ik wil die voertuigen absoluut niet vergelijken, de handeling wel.
En toch vergelijk je weer appels met peren. Mijn voertuigen die kunnen allemaal worden gebruikt om in te stappen vanaf de verkeersluwe kant. Geen van mijn professioneel gebruikte voertuigen heeft een motortunnel en is vrij doorloopbaar. In al mijn werk beschrijvingen en uitleg aan nieuwe chauffeurs leg ik ook uit dat ze niet zo makkelijk een auto terug koppen als dat het lijkt.  0098 En bij de auto's waar het niet kan ( Opel Corsa, VW Caddy ) druk ik ook iedereen op het hart hoe gevaarlijk het is om als buffer te staan, en om dit zo weinig mogelijk te doen. Alleen bij serieus gevaar of werkelijk incident, absoluut niet bij pechgevallen.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1315583 date=1418992151
Wat wil je hier als voorbeeld van nemen dan, we hadden al eerder vastgesteld dat het statistisch gezien naar alle waarschijnlijkheid geen drol uitmaakt of een burger voertuig of een HV voertuig als buffer dient in combinatie met het ongevalsrisico. Absoluut gezien zal het aantal HV voertuigen wat aan barrels gereden wordt een stuk hoger liggen waar dan tegenover staat dat HV voertuigen in absolute zin ook vaker bufferen. Interessant wordt die vergelijk pas als je de hoeveelheid lampjes gaat betrekken in je vergelijking en de zichtbaarheid daarvan.
Hier moet ik je toch tegenspreken, onderzoek van stichting IM heeft uitgewezen dat de kleur van de lampjes wel degelijk uit maakt of en hoe mensen reageren. Onderzoek was wel niet specifiek naar IM maar algemeen, daar heeft men samen met een andere stichting ( naam ff kwijt ) toen een reclame campagne op los gelaten over hoe men zou moeten reageren op signalering. Ook tegenover de ik geloof nu 19 voertuigen van RWS die dit jaar zijn aangereden bij een IM/afzetting is er maar 1 politievoertuig aangereden en 1 brandweerauto ( die overigens niet juist stond opgesteld ).

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1315583 date=1418992151
Mijns inziens ligt de kern van het verhaal in het voorkomen van meer / ernstiger letsel bij de / het SO(s) in het verongelukte voertuig en eventueel aanwezige hulp VOOR de aanwezigheid van de HV. En dat is precies wat attiedinges doet, wat Caprice in het verleden gedaan heeft en ik ook (zij het dat de laatste het op een kruispunt gedaan heeft waarbij ik het vooral moet hebben van de kleur van het voertuig met 1 amberpit en later na vordering de blauwe pitjes, tegenwoordig zou ik daar wat makkelijker mee omgaan)
In een heel ver verleden heb ik eens EHBO verleend op de A7 met toen gewoon een stationwagentje met slechts de alarmlichten in de middenberm en iedereen lekker door jakkeren en toen bestond er nog geen IM en was ik jong en onbezonnen en dacht niet over veiligheid, het devies was doodgewoon helpen !!
Hier noem je voorbeelden van Caprice, Atie en jou zelf waarbij het gaat om SO's en daar denk ik dat weinig mensen over vallen. Het gaat meer om de situatie's bij pechgevallen waarbij ik ook mijn bedenkingen heb en zelfs met mijn Crafter niet zou stoppen.
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1315583 date=1418992151
Ik denk dat wanneer een voertuig (ongeacht van welke partij) welke voorzien is van voldoende signalering niets uitmaakt, de personen die een pijlwagen of RWS WIS wagen rammen die rammen ook elk ander voertuig, dat heeft m.i. te maken met onoplettendheid, haast en egoïsme, en niet met de hoeveelheid lampjes en de kleur van de lampjes.
Ben ik deels met je eens, juist door eigen ervaring en het onderzoek van stichting IM. Blauw wordt wel aangereden, maar dan vaak wanneer ze in beweging zijn. Niet wanneer ze stilstaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #164 Gepost op: 20 december 2014, 18:06:28
Weliswaar geen burgerhulpverlening in strikte vorm, maar onlangs met een collega nog een hulpverlening gedaan op de A9 bij Badhoevedorp. Bij het oprijden van de A9 treffen we een aantal auto's aan die betrokken zijn bij een kop-staart (4 voertuigen). Deze staan op rijstroken 3-4, het verkeer probeert tussen de brokstukken door te laveren, terwijl betrokken personen nog rond hun gecrashte voertuigen lopen. Snel auto in Fend-off en overige verkeer naar rijstrook 1-2 gedirigeerd.

Het betreft hier een Berlingo met achterop een simpele lichtbalk met amber. Gelijk een serie kegels uit de auto gehaald en rijstrook 3-4 uitgekegeld.
Wij waren voornamelijk gezien onze voorraad kegels in staat een eerste buffer op te bouwen en de ongevalslocatie te beveiligen. Mijn privé auto is qua signalisering niet meer of minder uitgerust als deze bedrijfswagen. Toch word beweerd dat het dus verschil uit maakt of je het moet willen of niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat als je in staat bent hulp te verlenen, je dit moet doen. Eigen veiligheid eerst, maar dit geld ook voor de professionals. Volgens mij ligt het grootste probleem bij de afdeling "centjes" van de verzekering. Hier zou een aanpassing moeten worden gedaan dat schade veroorzaakt tijdens een hulpverlening vergoed word. Uit welk potje, mogen de verzekeraars uitzoeken.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #165 Gepost op: 20 december 2014, 20:44:34
Ik denk dat je als helpende burger nog moet oppassen als je bij afgekruisde rijbanen met je auto gaat bufferen want dan moet je toch onder de rode kruisen door wat weer verboden is. En als iedereen dat gaat doen wordt het alsnog een zooitje.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #166 Gepost op: 20 december 2014, 21:55:11
Citaat van: jelte link=msg=1315959 date=1419104674
Ik denk dat je als helpende burger nog moet oppassen als je bij afgekruisde rijbanen met je auto gaat bufferen want dan moet je toch onder de rode kruisen door wat weer verboden is. En als iedereen dat gaat doen wordt het alsnog een zooitje.

In mijn post hierboven waren nog geen kruizen geplaatst. Deze kwamen pas nadat mijn collega bezig was met kegelen.

Maar ook met een kruis op een rijbaan is , zoals algemeen bekend en vanaf januari strafbaar, veiligheid niet gegarandeerd. Als het hier gaat om een zelfde situatie, waardoor door RWS al wel een kruis is geplaatst, maar nog geen verdere hulpverlening t.p. is, zal ik ws toch handelen. Bij snel rijdend verkeer zal ik al snel kiezen om voorbij het ongeval op de vluchtstrook te parkeren, bij file, zoals in eerder genoemde situatie, zal ik voor het ongeval mijn auto plaatsen, eventueel 3 kegels indien noodzakelijk.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Attietattie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #167 Gepost op: 21 december 2014, 23:55:14
Citaat van: jelte link=msg=1315959 date=1419104674
Ik denk dat je als helpende burger nog moet oppassen als je bij afgekruisde rijbanen met je auto gaat bufferen want dan moet je toch onder de rode kruisen door wat weer verboden is. En als iedereen dat gaat doen wordt het alsnog een zooitje.
Ik denk dat er weinig agenten zijn die gaan schrijven voor iemand die hulp wil verlenen. Ik ben er in ieder geval nooit op aangesproken.

Verder maak je als burger een afweging of jouw hulp wenselijk/nuttig is. Dus die "als iedereen dat gaat doen" zal wel meevallen. Althans, ik rijd door als ik inschat dat er al (voldoende) hulpverleners zijn.


Attietattie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #168 Gepost op: 29 december 2014, 19:33:42
Citaat
Automobilisten sluiten afrit A10 af wegens autobrand

  
Doortastende automobilisten hebben zondagavond een afrit van snelweg A10 bij Amsterdam afgesloten, omdat er een auto in brand stond op de S102.
Ze voorkwamen daarmee dat andere auto's het brandende voertuig passeerden. De politie nam het even later van ze over.

De auto werd volledig verwoest door het vuur, die vermoedelijk was veroorzaakt door een technisch gebrek in de verlichting.

De 28-jarige bestuurster uit Almere en haar vriend kwamen met de schrik vrij. Door de brand smolten ook de kapjes van de verkeerslichten. Die moeten worden hersteld, zei een politiewoordvoerder.

Bron: nu.nl

Schandalig en levensgevaarlijk zeker volgens sommigen hier?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #169 Gepost op: 29 december 2014, 19:46:36
Citaat van: Attietattie link=msg=1318026 date=1419878022
Bron: nu.nl

Schandalig en levensgevaarlijk zeker volgens sommigen hier?

Caprice ?????? zo ja Foei stoute jongen....  >:D  :-X
Nu ff zonder dollen, ik zeg goed gehandeld. ;)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend