Wat kun je als burger met incident management?

Auteur Topic: Wat kun je als burger met incident management?  (gelezen 49039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #50 Gepost op: 17 december 2013, 14:47:09
Citaat van: thetwin84 link=msg=1229273 date=1387286864
Over wat kun je als burger met IM vond ik deze ook nog van Attieattie welke ik ook wel passend vond bij dit onderwerp.
Alleen is hij nu wel het voertuig voorbij gegaan ipv in fend-off erachter gaan staan...
Gezien de reactie van de bestuurder van het voertuig denk ik dat hij het pas laat zag. Hierdoor kwam hij vóórbij het voertuig terecht.
Terug achteruit rijden lijkt me geen optie, zeker als burger niet. Binnen de hulpverlening gebeurd dit bij hoge uitzondering.

Als je dan toch stopt in deze (als burger), zou ik hem op de vluchtstrook (rechts) zetten. Op de meest linkse rijstrook sta je niet bepaald veilig. Op geen 1 rijstrook trouwens  ;D
If you can dream it, you can do it.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #51 Gepost op: 17 december 2013, 15:02:34
Citaat van: Jims link=msg=1229283 date=1387288029
Gezien de reactie van de bestuurder van het voertuig denk ik dat hij het pas laat zag. Hierdoor kwam hij vóórbij het voertuig terecht.
Terug achteruit rijden lijkt me geen optie, zeker als burger niet. Binnen de hulpverlening gebeurd dit bij hoge uitzondering.

Als je dan toch stopt in deze (als burger), zou ik hem op de vluchtstrook (rechts) zetten. Op de meest linkse rijstrook sta je niet bepaald veilig. Op geen 1 rijstrook trouwens  ;D

Klopt, gelukkig is het iemand met signaalverlichting in de auto dus daarmee heeft hij een klein sprongetje op de rest voor...
Alleen vraag ik mij dan af of je wat betreft hulpverlening wat kunt betekenen...
Aangezien volgens de regels let op de veiligheid... Je als hulpverlener niet veilig bent wanneer je zonder een "bots" bij het SO gaat kijken of hij/zij wat mankeert.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #52 Gepost op: 17 december 2013, 15:16:39
Citaat van: Jims link=msg=1229283 date=1387288029
Gezien de reactie van de bestuurder van het voertuig denk ik dat hij het pas laat zag. Hierdoor kwam hij vóórbij het voertuig terecht.
Terug achteruit rijden lijkt me geen optie, zeker als burger niet. Binnen de hulpverlening gebeurd dit bij hoge uitzondering.

Als je dan toch stopt in deze (als burger), zou ik hem op de vluchtstrook (rechts) zetten. Op de meest linkse rijstrook sta je niet bepaald veilig. Op geen 1 rijstrook trouwens  ;D
Achteruit is een no-go, tenzij het absoluut niet anders kan. Stoppen kan hier het beste juist links, omdat je anders drie (3!) rijstroken moet oversteken om bij het ongeluk te komen, en ook dat is een absolute no-go. Maximaal 1 rijstrook oversteken en zelfs dat liever niet!

Citaat van: thetwin84 link=msg=1229290 date=1387288954
Klopt, gelukkig is het iemand met signaalverlichting in de auto dus daarmee heeft hij een klein sprongetje op de rest voor...
Alleen vraag ik mij dan af of je wat betreft hulpverlening wat kunt betekenen...
Aangezien volgens de regels let op de veiligheid... Je als hulpverlener niet veilig bent wanneer je zonder een "bots" bij het SO gaat kijken of hij/zij wat mankeert.
Tja, het is een afweging die je moet maken. Wat kun je zelf doen om het veilig te maken en te houden? Of kan ik beter doorrijden? Het is niet ideaal om erachter te staan dus ALS je stopt, moet je direct maatregelen nemen om de veiligheid te vergroten. Je ziet aan het filmpje dat deze Youtuber een professional is en weet wat hij moet doen, ondanks dat hij het net te laat ziet. Je hoort dat de radio uitgaat, je ziet het zwaailicht aangaan en een paar tellen later zie je ook de signalering boven de weg aangaan. Hem kennende hangt ie al aan de telefoon met de verkeerscentrale voor het aanvragen van een rood kruis.

Kom je hier als gemiddelde burger aan en sta je op dezelfde plek, zonder te weten wat je moet doen, dan kun je beter doorrijden en 112 bellen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #53 Gepost op: 17 december 2013, 16:46:13
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1229300 date=1387289799
Achteruit is een no-go, tenzij het absoluut niet anders kan. Stoppen kan hier het beste juist links, omdat je anders drie (3!) rijstroken moet oversteken om bij het ongeluk te komen, en ook dat is een absolute no-go. Maximaal 1 rijstrook oversteken en zelfs dat liever niet!
Tja, het is een afweging die je moet maken. Wat kun je zelf doen om het veilig te maken en te houden? Of kan ik beter doorrijden? Het is niet ideaal om erachter te staan dus ALS je stopt, moet je direct maatregelen nemen om de veiligheid te vergroten. Je ziet aan het filmpje dat deze Youtuber een professional is en weet wat hij moet doen, ondanks dat hij het net te laat ziet. Je hoort dat de radio uitgaat, je ziet het zwaailicht aangaan en een paar tellen later zie je ook de signalering boven de weg aangaan. Hem kennende hangt ie al aan de telefoon met de verkeerscentrale voor het aanvragen van een rood kruis.

Kom je hier als gemiddelde burger aan en sta je op dezelfde plek, zonder te weten wat je moet doen, dan kun je beter doorrijden en 112 bellen.

Nou ben ik geen prof maar wel iemand met een EHBO diploma en signaalverlichting wat op de auto geplaatst kan worden zoals Attieattie ook doet... Dan is hij wel een prof binnen de werkzaamheden en waarschijnlijk net als ik een EHBO-diploma en waarschijnlijk ook beter bekend bij de verkeerscentrale.

Ik zou zelf zo handelen:

1 - 112 bellen bij aankomst
2 - wagen (zoals AttieAttie ook doet voor het incident want je ziet het telaat)
3 - Signaallamp het dak op
4 - in overleg met 112 of het mogelijk is "veilig" uit te stappen (met hesje in ieder geval)
5 - SO helpen

112 zal misschien in combinatie als er camera's op die weg zitten kunnen zeggen of het "veilig" kan naar mijn weten.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #54 Gepost op: 18 december 2013, 12:16:16
Citaat van: thetwin84 link=msg=1229327 date=1387295173
Nou ben ik geen prof maar wel iemand met een EHBO diploma en signaalverlichting wat op de auto geplaatst kan worden zoals Attieattie ook doet... Dan is hij wel een prof binnen de werkzaamheden en waarschijnlijk net als ik een EHBO-diploma en waarschijnlijk ook beter bekend bij de verkeerscentrale.

Ik zou zelf zo handelen:

1 - 112 bellen bij aankomst
2 - wagen (zoals AttieAttie ook doet voor het incident want je ziet het telaat)
3 - Signaallamp het dak op
4 - in overleg met 112 of het mogelijk is "veilig" uit te stappen (met hesje in ieder geval)
5 - SO helpen

112 zal misschien in combinatie als er camera's op die weg zitten kunnen zeggen of het "veilig" kan naar mijn weten.
Ik snap je goede bedoelingen, maar ik zou je oprecht willen adviseren om door te rijden en 112 te bellen. Je staat op een levensgevaarlijke plek op de snelweg, namelijk op de strook waar het snelst gereden wordt, in het donker, achter een verongelukt voertuig. Op het moment dat jij 112 moet gaan bellen om te OVERLEGGEN of het veilig is, ben je dus niet zeker van je zaak en weet je niet wat je moet doen, en al die tijd dat jij aan het overleggen bent is het dus wel ONVEILIG. Bovendien bouw je willens en wetens een extra schakel in tussen jou en de verkeerscentrale. De 112-meldkamer heeft geen beeldscherm met camera's, dat is de verkeerscentrale. De 112-meldkamer moet aan de verkeerscentrale doorgeven waar jij staat en wat er aan de hand is. Daar gaan kostbare minuten mee verloren waarbij jij met een privé auto op een kritische plek staat. ALS het voertuig van het slachtoffer wordt aangereden, kegelt dat ding geheid op jouw voertuig en dan is het nog maar zeer de vraag of jouw verzekering die schade dekt. Nog even afgezien van het feit hoe je er zelf vanaf komt.

Tevens mijn advies om er niet te lichtzinnig over te denken. De snelweg is geen fijne werkplek als je buiten je voertuig moet zijn. Ga voor de grap eens een tijdje op de vluchtstrook staan of wandelen om te zien hoe hard dat verkeer rijdt en hoe gevaarlijk het daar is. Ze rijden je de vouwen uit je broek, letterlijk.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 18 december 2013, 12:25:41
Citaat van: thetwin84 link=msg=1229327 date=1387295173

Ik zou zelf zo handelen:

1 - 112 bellen bij aankomst

Neem de tips van Lt. Col Me ter harte. Doorrijden en 112 bellen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #56 Gepost op: 18 december 2013, 12:38:48
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1229539 date=1387365376
Ik snap je goede bedoelingen, maar ik zou je oprecht willen adviseren om door te rijden en 112 te bellen. Je staat op een levensgevaarlijke plek op de snelweg, namelijk op de strook waar het snelst gereden wordt, in het donker, achter een verongelukt voertuig. Op het moment dat jij 112 moet gaan bellen om te OVERLEGGEN of het veilig is, ben je dus niet zeker van je zaak en weet je niet wat je moet doen, en al die tijd dat jij aan het overleggen bent is het dus wel ONVEILIG. Bovendien bouw je willens en wetens een extra schakel in tussen jou en de verkeerscentrale. De 112-meldkamer heeft geen beeldscherm met camera's, dat is de verkeerscentrale. De 112-meldkamer moet aan de verkeerscentrale doorgeven waar jij staat en wat er aan de hand is. Daar gaan kostbare minuten mee verloren waarbij jij met een privé auto op een kritische plek staat. ALS het voertuig van het slachtoffer wordt aangereden, kegelt dat ding geheid op jouw voertuig en dan is het nog maar zeer de vraag of jouw verzekering die schade dekt. Nog even afgezien van het feit hoe je er zelf vanaf komt.

Tevens mijn advies om er niet te lichtzinnig over te denken. De snelweg is geen fijne werkplek als je buiten je voertuig moet zijn. Ga voor de grap eens een tijdje op de vluchtstrook staan of wandelen om te zien hoe hard dat verkeer rijdt en hoe gevaarlijk het daar is. Ze rijden je de vouwen uit je broek, letterlijk.

Het bovenstaande verhaal snap ik volkomen dat er zo gereageerd gaat worden. Want zoals je zegt het is de gevaarlijkste strook van de snelweg. Maar je moet sowieso 112 bellen word er overal vermeld dus dat doe je dan zeker maar het SO ziet nu alleen maar mensen  langs zich heen rijden. Niemand die hulp bied, niemand doet iets dat is wat het SO denkt.

Nu heeft AttieAttie goed gereageerd en heeft blijkbaar de nummers bij de hand om de rijstrook te laten dicht zetten door middel van een rood kruis.  wij hebben toch ook het 0800 nummer van RWS? Waarom word er bij hem wel direct gereageerd en bij een (burger)hulpverlener niet?


p.s.
Nu heb ik enkel een filmpje gezien van AttieAttie dat hij keert op de snelweg omdat hij naar een werkvak gaat maar heb onderhand zoiets van wat is zijn functie dat hij zo snel de connecties heeft met de verkeerscentrale.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #57 Gepost op: 18 december 2013, 12:56:09
Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
Het bovenstaande verhaal snap ik volkomen dat er zo gereageerd gaat worden. Want zoals je zegt het is de gevaarlijkste strook van de snelweg. Maar je moet sowieso 112 bellen word er overal vermeld dus dat doe je dan zeker maar het SO ziet nu alleen maar mensen  langs zich heen rijden. Niemand die hulp bied, niemand doet iets dat is wat het SO denkt.
1 SO is altijd minder erg dan 2 SO's omdat iemand zo 'vriendelijk' was te stoppen. Hulp bieden kan je ook doen door 112 te bellen.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
Nu heeft AttieAttie goed gereageerd en heeft blijkbaar de nummers bij de hand om de rijstrook te laten dicht zetten door middel van een rood kruis.  wij hebben toch ook het 0800 nummer van RWS? Waarom word er bij hem wel direct gereageerd en bij een (burger)hulpverlener niet?
Omdat AttieAttie geen 0800-nummer belt. Netzomin als een hulpverlener (brandweer, politie, ambulance); die contact de meldkamer die ook direct belt met de VC.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
p.s.
Nu heb ik enkel een filmpje gezien van AttieAttie dat hij keert op de snelweg omdat hij naar een werkvak gaat maar heb onderhand zoiets van wat is zijn functie dat hij zo snel de connecties heeft met de verkeerscentrale.
Wellicht werkt hij op én aan de snelweg  ::)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #58 Gepost op: 18 december 2013, 13:46:37
Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
Het bovenstaande verhaal snap ik volkomen dat er zo gereageerd gaat worden. Want zoals je zegt het is de gevaarlijkste strook van de snelweg. Maar je moet sowieso 112 bellen word er overal vermeld dus dat doe je dan zeker maar het SO ziet nu alleen maar mensen  langs zich heen rijden. Niemand die hulp bied, niemand doet iets dat is wat het SO denkt.
Wat heb je bij de EHBO-cursus geleerd? Eigen veiligheid eerst! Als niet-professional heb je niet of nauwelijks mogelijkheden om op een snelweg je eigen veiligheid te garanderen. Dat is dan jammer voor het slachtoffer. In de militaire dienst hebben ze een mooi ezelsbruggetje PAMAN:

Persoonlijke (eigen) veiligheid
Andermans veiligheid (attenderen)
Markeer de plaats van het ongeval (afschermen)
Alarmeren van hulpdiensten
Noodzakelijke hulp verlenen en/of Noodtransport toepassen

Als je de P van persoonlijke veiligheid al niet kunt garanderen, kun je dus niet verder m.u.v. alarmeren, dat kun je altijd. De Richtlijnen eerste veiligheidsmaatregelen Incident Management zijn ook op vergelijkbare principes gebaseerd. Heb je geen kennis van het creëren van je eigen veilige werkplek, dan gewoon doorrijden en alarmeren. Verder wat Haageneesch zegt.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
Nu heeft AttieAttie goed gereageerd en heeft blijkbaar de nummers bij de hand om de rijstrook te laten dicht zetten door middel van een rood kruis.  wij hebben toch ook het 0800 nummer van RWS? Waarom word er bij hem wel direct gereageerd en bij een (burger)hulpverlener niet?
Omdat professionals vanwege hun functie een rechtstreeks nummer hebben. Sommige zaken worden immers niet door de mensen van het 0800-nummer afgehandeld. Voor niet-professionals dienen dit soort zaken gewoon bij 112 gemeld te worden. Dit is een levensbedreigende situatie dus 112-waardig. Het 0800-nummer kun je bellen als er iets niet-levensbedreigends aan de hand is.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1229547 date=1387366728
p.s.
Nu heb ik enkel een filmpje gezien van AttieAttie dat hij keert op de snelweg omdat hij naar een werkvak gaat maar heb onderhand zoiets van wat is zijn functie dat hij zo snel de connecties heeft met de verkeerscentrale.
Daar kan ik helaas niet op ingaan, uiteraard i.v.m. de privacy. Je kan er vanuit gaan dat Haageneesch gelijk heeft.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #59 Gepost op: 18 december 2013, 15:02:59
Ik kan de actie van de laatste video alleen maar loven, hij kon niet veel anders. Het gelijk intreden van de signalering wijst ook op een noodknop of  een snelle verbinding met de centrale. O0
Nou moet ik ook zeggen dat signalering ook snel wordt ingeschakeld als de centrale zelf via de camera's al een Amber zien op de rijstroken.  O0

En ja ik kan alleen maar onderstrepen dat ik ook gelijk bel naar de centrale ipv 112. De centrale stuurt ook gelijk de HV diensten indien nodig, maar in 98% van de gevallen bellen de mensen die om je heen rijden 112 al.

Het is wel grappig om te zien dat wanneer de HV diensten vanaf de andere zijde komen en ik aan de centrale gemeld heb dat er geen gewonden zijn het blauw gewoon uit gaat en men normaal komt aanrijden.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.