Bijzonder interessant gegeven. Slijm wordt bij hoesten gemakkelijk verspreid in de omgeving en kan dan door anderen worden ingeademd (zie de maatregelenhype van de mexicaanse griep wat betreft hoesten in mouwen, eenmalige zakdoekjes etc). Volgens mijn boerenverstand betekent dit, dat acuut zieke Q-koortspatienten een niet te verwaarlozen besmettingsrisico kunnen opleveren voor hun omgeving. Ben benieuwd welke maatregelen het RIVM hiervoor voorstelt. Of zal dit gegeven maar stilletjes worden genegeerd omdat men geen slapende honden wil wakker maken en maatregelen bij mondige mensen een stuk lastiger zijn dan bij onmondige geiten?
Ik wou hier al eerder op reageren, maar had geen tijd.
Q-koorts wordt veroorzaakt door een bacterie, niet door een virus zoals bij de Mexicaanse griep. Nu is deze bacterie van oorsprong een ziekmaker van dieren, en (van oorsprong) niet pathogeen voor mensen. Onderhand wel, maar
mens op mens besmetting komt (nog) niet voor:
De mutaties van een bacterie en virus zijn ongeveer hetzelfde. Stel dat de ziekte begint bij dieren, dan verloopt het ongeveer zo:
1) ziekmakend voor dieren
2) besmetting van dieren op mensen
3) Laatste fase: besmetting van mens op mens voor (voorbeeld: de mutatie van het H1N1-virus, oftewel de mexicaanse griep).
Alleen, de mutatie van bacteriën gaat vele malen langzamer dan de mutatie van virussen. Deze bacterie is wel zo gemuteerd dat 'ie van dier op mens overgebracht kan worden, maar de laatste fase is (nog) niet bereikt, de mens op mens besmetting.
Zodra de bacterie weer muteert, dan kan 'ie misschien mensen onderling ook gaan besmetten..
Ik hoop dat ik je zo een beetje gerust stel? Laten we hopen dat het niet zover komt, want dan heeft het RIVM inderdaad een probleem!