Q-koorts epidemie Nederland

Auteur Topic: Q-koorts epidemie Nederland  (gelezen 133171 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #360 Gepost op: 2 april 2010, 13:55:00
Het bedrijf in Ureterp wat getroffen is door Q-koorts was door de veehouder verkocht aan de veehouder uit Smilde. Deze heeft in der tijd geprocedeerd tegen de ruiming van zijn bedrijven. Dit zonder succes. De man zou met de geiten van de veehouder uit Ureterp opnieuw beginnen. De veehouder die nu nog voor deze geiten zorgt gaat emigreren en heeft de hele handel, inclusief woning, stallen en dieren aan de veehouder in Smilde verkocht.

Jongejonge, dubbel triest dat deze man nu opnieuw wordt getroffen door een ruiming. Hoeveel kan een mens hebben?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #361 Gepost op: 2 april 2010, 15:03:16
Naar ik meen is het zelfs de derde keer, en heeft hij tegen de ruiming van een tweede bedrijf geprocedeerd. Daar was iets mee, volgens mij dat de dieren van de twee verschillende vestigingen geen contact hadden onderling, maar wel geruimd moesten worden....

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #362 Gepost op: 2 april 2010, 18:59:13
vrijdag, 2 april 2010  
Eerste Friese Q-koortsgeval

Ureterp - Bij een melkgeitenbedrijf aan De Feart in Ureterp is Q-koorts geconstateerd. Inspecteurs van het ministerie van Landbouw stelden de ziekte twee weken geleden bij een routinecontrole vast. Het is het eerste geval van Q-koorts in Fryslân. Voor bedrijfsleider Dirk Bijl is het een klap. In januari verkocht hij dit bedrijf met de veestapel aan een geitenhouder in Hoogersmilde. Diens bedrijf was toen door Q-koorts getroffen. Naar schatting vijftig tot zestig drachtige geiten van de 450 dieren op het bedrijf in Ureterp worden morgen geruimd. Bijl: ,,Dat is pijnlijk: die geiten kunnen sowieso de oorzaak niet zijn, omdat die niet gemolken werden toen de tank twee weken geleden werd bemonsterd. Ik wil het morgen niet zien. Dat draag je je hele leven met je mee.”
Omwonenden binnen een straal van vijf kilometer rond het bedrijf hebben een informatiebrief van het ministerie gekregen. Daarin staat dat ze alert moeten zijn op symptomen van Q-koorts, zoals koorts, aanhoudende droge hoest, hoofdpijn en andere griepverschijnselen.

Echoscopie
Omdat de Q-koortsbacterie vooral vrijkomt bij het lammeren, worden morgen alle vrouwtjes met een echoscopie gecontroleerd op zwangerschap. Daarbij wil Bijl eventueel nog wel helpen. Nog dezelfde dag worden alle drachtige geiten afgemaakt. ,,Daar steek ik geen poot naar uit.”
Volgens Gabor Oolthuis van het ministerie van Landbouw is het lang niet zeker of andere Friese bedrijven ook besmet zijn of raken. ,,Het staat niet vast dat er een kettingreactie gaat optreden naar andere bedrijven. Bij die eerdere besmetting in Hoogersmilde bleef het ook beperkt tot dat ene bedrijf. Alle bedrijven worden al scherp gecontroleerd, dus een verscherping van de inspecties is eigenlijk niet mogelijk. Een vervoersverbod en fokverbod gold al in heel Nederland.” Bij vier andere Nederlandse geitenhouderijen, twee in Noord-Brabant en twee in Overijssel, werd ook Q-koorts geconstateerd.
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=49488

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #363 Gepost op: 2 april 2010, 19:01:25
Geitenboeren wantrouwen vaccinatie Q-koorts

Er zijn weer vijf nieuwe bedrijven besmet verklaard met de Q-koorts. De drachtige dieren zullen daar worden geruimd.
Ondertussen worden de boeren steeds wantrouwiger over de melktest waarmee besmetting wordt vastgesteld. Volgens hun testen hun geiten juist positief op Q-koorts nadat ze zijn ingeënt. En dan moet er geruimd worden. Het wantrouwen van de boeren lijkt nu steun te krijgen uit medische hoek. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft bekend gemaakt dat de Q-koorstbacterie na vaccinatie inderdaad in de melk terecht kan komen. Voor de boeren de bevestiging van een vermoeden, voor het ziekenhuis een klein onderzoek waar geen definitieve conclusies aan kunnen worden verbonden.
De overheid zei eerder dat vaccinatie geen nadelige gevolgen heeft voor de melk. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis vindt dat de resultaten van het onderzoek echter wel aanleiding zijn voor een grootschalig onderzoek door een veterinair onderzoeksinstituut. Het is nog onduidelijk of dat grotere onderzoek er komt.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7703/Geitenboeren+wantrouwen+vaccinatie+Q-koorts

----------------

Nader onderzoek naar vaccin Q-koorts
Uitgegeven: 2 april 2010 18:30  

DEN HAAG - Minister Gerda Verburg van Landbouw laat nader onderzoek doen naar de werking van het vaccin tegen Q-koorts in de melk van geiten. Dat heeft een woordvoerder het departement vrijdag gezegd. Het Centraal Veterinair Instituut (CVI) en de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) zullen het onderzoek uitvoeren. Aanleiding is een onderzoek van het Jeroen Bosch Ziekenhuis deze week, waaruit blijkt dat de bacterie die de Q-koorts veroorzaakt (Coxiella burnetii) na vaccinatie van dieren in de melk terecht kan komen. Daardoor zou een schijnbesmetting kunnen ontstaan. De geitenhouders zijn daar ongerust over.
Volgens de woordvoerder van Landbouw is de onderzoeksopzet van het Jeroen Bosch Ziekenhuis niet bekend en is ook niet duidelijk of de resultaten kloppen. Twijfel is er niet, aldus de woordvoerder van Landbouw, maar toch volgt nader onderzoek voor de zekerheid. De huidige maatregelen en geplande ruimingen gaan gewoon door. Ook de onderzoeksopzet van het nieuwe onderzoek is nog niet helemaal duidelijk. De Tweede Kamer krijgt daarover volgende week een brief, aldus de woordvoerder van het departement.
http://www.nu.nl/binnenland/2218450/nader-onderzoek-vaccin-q-koorts.html

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #364 Gepost op: 2 april 2010, 19:12:04
Q-koorts in Nederland niet extreem
02 apr 2010 14:14

''Wij zeggen dat we in Nederland de grootste Q-koortsuitbraak ter wereld hebben, maar dat betwijfel ik’’. Dat stelde arts-microbioloog Peter Wever van de Q-polikliniek van het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch. Wever zei dit tijdens de oprichtingsvergadering van de Nederlandse Geitenhouders Vakbond. "Ik denk dat in Afrikaanse landen nog veel meer Q-koorts voorkomt, maar niet wordt onderzocht. Als mensen daar koorts hebben denken ze aan malaria of aids, niet aan Q-koorts.''
Wever komt tot zijn stelling na het aantreffen van (soms grote hoeveelheden van) de Coxiella burnetii bacterie in Frans stro, koebiest, pakken koemelk uit de Albert Heijn, in vijf van de zes monsters geitenmelk uit Mozambique en in melk van onbesmette, gevaccineerde geiten. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van Jos van der Zande van GGD Hart voor Brabant.
Minister Gerda Verburg van Landbouw laat nader onderzoek doen naar de werking van het vaccin tegen Q-koorts in de melk van geiten. Dat heeft een woordvoerder het departement vandaag gezegd. Het Centraal Veterinair Instituut (CVI) en de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) zullen het onderzoek uitvoeren. De Tweede Kamer krijgt volgende week een brief over de onderzoeksopzet, aldus de woordvoerder van het departement. http://www.agd.nl/1098247/Nieuws/Pluimveehouderij/Q-koorts-in-Nederland-niet-extreem.htm

Al die arme drachtige dieren voor niets vermoord - de bacterie zit overal, maar elders is men niet zo gestoord bezig.
In Nederland wordt met schreeuwende koppen geconstateerd dat het aantal zieken nog steeds toeneemt. Volgens mij klopt daar niet veel van: het aantal zieken is waarschijnlijk helemaal niet veel groter dan vroeger, maar nu weet men de oorzaak en dus heeft dat wat vroeger onbekend was, ineens een naam. Eerst keek men er nooit naar en dus was het er formeel ook niet. Nu wordt er wel naar gekeken en blijkt het overal te zitten, Gek he?

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #365 Gepost op: 2 april 2010, 20:39:07
Q-koorts in Nederland niet extreem
02 apr 2010 14:14

''Wij zeggen dat we in Nederland de grootste Q-koortsuitbraak ter wereld hebben, maar dat betwijfel ik’’. Dat stelde arts-microbioloog Peter Wever van de Q-polikliniek van het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch.

Al die arme drachtige dieren voor niets vermoord - de bacterie zit overal, maar elders is men niet zo gestoord bezig.
In Nederland wordt met schreeuwende koppen geconstateerd dat het aantal zieken nog steeds toeneemt. Volgens mij klopt daar niet veel van: het aantal zieken is waarschijnlijk helemaal niet veel groter dan vroeger, maar nu weet men de oorzaak en dus heeft dat wat vroeger onbekend was, ineens een naam. Eerst keek men er nooit naar en dus was het er formeel ook niet. Nu wordt er wel naar gekeken en blijkt het overal te zitten, Gek he?

Je haalt me de woorden uit de mond..  :-X
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #366 Gepost op: 3 april 2010, 00:22:42
Ministerie is zelf ook wat traag met alles, beloofde brieven zijn niet verzonden, geen waarschuwingsborden bij de getroffen boerderij, en op vragen via telefoon alleen een reactie dat ze het uit zullen zoeken en terug bellen. In ieder geval bellen ze niet terug, de rest (uitzoeken) weet ik niet maar begin wel mijn twijfels te krijgen.

Het schijnt dat ook niet in alle monsters van deze boer de bacterie is aangetroffen, zo vertelde hij me gistermiddag. In slechts 1 van de 3 monsters is de bacterie aangetroffen en dit terwijl de monsters uit dezelfde tank melk kwamen. Vreemd vond de boer (en ik ook ;))

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #367 Gepost op: 3 april 2010, 14:17:07
Slechts vijf geiten geruimd in Ureterp
zaterdag 03 april 2010 Ureterp

Zaterdagmorgen rond 10 uur is de ruiming van drachtige geiten bij op de door Q-koorts getroffen veehouderij in Ureterp begonnen. In de ochtend werden alle dieren gescanned en geregistreerd. Deze methode is nodig om te voorkomen dat er dieren onnodig afgemaakt worden. De veehouder hielp mee de dieren geregistreerd te krijgen.
In de loop van de middag zullen de mensen van het ministerie van LNV beginnen met het doden van de drachtige dieren. Na het screenen bleek dat er maar 5 geiten geruimd hoefden te worden. De rest van de geiten kan blijven leven.

foto's op: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/28508/Slechts_vijf_geiten_geruimd_in_Ureterp.html

Gelukkig zijn het er maar 5 (een grote opluchting) maar omdat het onnodig is, zijn het er nog steeds 5 teveel !!!

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #368 Gepost op: 3 april 2010, 17:28:13
In slechts 1 van de 3 monsters is de bacterie aangetroffen en dit terwijl de monsters uit dezelfde tank melk kwamen. Vreemd vond de boer (en ik ook ;))

Informatie over de monsterneming volgens het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV):

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Besmetverklaring
De Gezondheidsdienst voor Dieren ( GD) onderzoekt de tankmelkmonsters. Als het monster positief blijkt, dan wordt hetzelfde monster voor bevestiging opgestuurd naar het Centraal Veterinair Instituut ( CVI).
Wanneer de uitslag van dit bevestigingsonderzoek ook positief is, wordt een bedrijf verdacht verklaard. Zowel de veehouder als de VWA worden hierover geïnformeerd.

De VWA bezoekt vervolgens het bedrijf. Tijdens dit bezoek wordt opnieuw een monster van de tankmelk genomen voor onderzoek bij het CVI.
Als blijkt dat ook in dit tweede monster de Q-koortsbacterie aanwezig is, wordt een bedrijf besmet verklaard. De veehouder ontvangt dan een 'besmettingsbrief' van de VWA.

Verschillende uitslagen
De uitslagen van het tankmelkonderzoek kunnen wisselend positief, laagpositief en negatief zijn. Daarom is het mogelijk dat bedrijven die eerder positief bevonden zijn later een negatieve uitslag van het tankmelkonderzoek krijgen.
Besmette dieren scheiden de Q-koortsbacterie namelijk niet altijd uit. Dat is ook de reden dat het CVI een bevestigingsonderzoek doet op een tweede monster dat op ander tijdstip is genomen.

En ook de mate waarin de bacterie wordt uitgescheiden varieert. Vlak na het lammeren is de uitscheiding in de melk het hoogst, maar in de loop van de tijd neemt dat af.
Het feit dat er minder of geen bacterie in de melk wordt aangetroffen betekent echter niet dat het dier niet meer besmet is.
Op het moment dat een besmet dier weer drachtig wordt, vermenigvuldigt de Q-koortsbacterie zich weer in de placenta en is er opnieuw risico dat bij het lammeren of bij een abortus miljoenen dan wel miljarden bacteriën vrij komen.
Dan is de bacterie ook weer in grote hoeveelheden in de melk terug te vinden."

Klik hier voor de bronpagina
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kortom:
Het RIVM geeft definities:

Q-koortspositief bedrijf
Bedrijf waar meer dan 50 melkschapen of melkgeiten verblijven waarbij in de tankmelk C. burnetii is gevonden na twee confirmatieonderzoeken en dat gemeld is bij het Landelijk meldpunt voor dierziekten.
('Confirmatieonderzoek' = bevestigingsonderzoek door het CVI, ná het onderzoek van GD of VWA, zie artikel boven)

Verdenking op Q-koortsuitbraak
Bedrijf waar meer dan 50 melkschapen of melkgeiten verblijven waarbij in de tankmelk C. burnetii is gevonden na een eerste confirmatieonderzoek, waarna een ambtelijk monster negatief bleef.
(Met het 'ambtelijk monster' bedoelen ze het tweede monster dat genomen wordt door de VWA, zie artikel boven)

Bron: klik hier(PDF)

Uit deze informatie blijkt dat het inderdaad mogelijk is dat slechts één of enkele monsters positief zijn.
Maar waarom hebben ze drie monsters genomen, als er maar twee onderzoeken gedaan worden? Er word niet gesproken over het nemen van meerdere monsters per onderzoek, dus dat vind ík vreemd..  ???
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #369 Gepost op: 4 april 2010, 15:51:19
Ben gisteren bij de ruiming aanwezig geweest, en ik moet zeggen het viel me niet tegen. Er werd zeer espectvol met de dieren omgegaan, zowel tijdens het scannen van de dieren of ze drachtig waren als tijdens het euthenaseren. De dieren kregen eerst een slaapmiddel, welke binnen 5 minuten de dieren in slaap liet vallen. Pas wanneer de dieren slapen, krijgen ze het euthanasiemiddel, welke werkelijk binnen 5 seconden de dood liet intreden.
Het klinkt allemaal luguber, maar ik was op het ergste voorbereid maar moet toegeven dat het me flink is meegevallen. Er was pers aanwezig, en overal mocht verslag van gedaan worden, en alles mocht vastgelegd worden. Bij vragen kregen we uitleg van iemand van de VWA.
Als het de bedoeling was om lugubere beelden te maken, dan kwam je bedrogen uit: die waren niet te maken.

Voor een fotoverslag kun je hier kijken: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/28508/Slechts_vijf_geiten_geruimd_in_Ureterp.html

Voor een video verslag kun je hier kijken: http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=v&fn=HB03DJ01.wmv
(commentaar is hoofdzakelijk in Fries, maar de boer spreekt abn  ;) )

Al met al vond ik het een dag die zeer respectvol voor zowel de dieren als de veehouder is verlopen, maar dat is mijn persoonlijke mening.