Ok, het is zover, op sommige snelwegen mag 130 gereden gaan worden vanaf deze zomer...
ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:
Het is heel simpel: je rijdt óf 120 km in een uur óf 130 km in een uur. Dat scheelt op een uur 10 km. Op een afstand van 30 km scheelt het je dus ongeveer 2 minuten, die waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn vanwege het vertragende effect van langzaam verkeer. Ik denk dat verhogen van de maximum snelheid weinig voordeel oplevert tegen meerdere nadelen.
Ok, je kan dan nu wel het gevoel hebben dat je lekker hard kan rijden maar daar ben je ook zo weer aan gewend..
Het verschil van snel verkeer t.o.v. langzaam verkeer wordt groter, dus meer risico. Mensen die toch altijd al de grens op zoeken (waar je 120 mag 150 rijden omdat je dan net onder de grens van 30 km blijft) gaan dat dus met 10 km/h meer doen, dus weer meer risico.
En uitstoot heb ik geen verstand van maar wat ik wel zie is dat mijn auto bij 130 km/h beduidend meer verbruikt dan bij 120 km/h. En nu gaan we het ook maar eens op enkele wegen doen, dus er komen weer uitzonderingen bij waardoor e.e.a. nog eens wat onduidelijker wordt. Je zal het bord einde 130 maar net weer missen…
Wat is nou eigenlijk het voordeel van verhogen van de max snelheid???
Ik ben van mening dat het veel belangrijker is om in geheel europa de regels gelijk te trekken. Niet alleen op snelheidsgebied, ook max rijtijden voor chauffeurs én de regels voor rijden met aanhanger…. En als dat dan betekent dat 130 de max wordt? prima.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal 130 gaan rijden hoor! Geen probleem.