Als ik de reacties zo lees vinden sommige van jullie het volgens mij net zo belangrijk dat het persalarm eruit gaat als dat de juiste eenheden gealarmeerd worden en deze gealarmeerde eenheden worden voorzien van de juiste informatie. Zeer beschamend.
Nee, maar wel dat er afspraken worden nagekomen.
Als er niet aan toegekomen wordt door drukte, kan je denken aan automatisering. Of meer personeel op de meldkamer. Verzin het maar.
Maar ook de meldkamer levert een product: intake van meldingen, filteren/kanaliseren en uitgifte daarvan (en rapportage achteraf). Een uitgiftedoel kan een noodhulp eenheid op straat zijn. Of een brandweerploeg via P2000. Maar bijvoorbeeld ook het oproepen van een piketmedewerker ongevalsanalyse of forensische opsporing, om maar wat zijstraten te noemen. Of het uit bed bellen van een burgemeester bij een grote brand. Of het waarschuwen van het energiebedrijf, de dierenambulance, een schouwarts of een slotenmaker. En het persalarm is ook zo'n uitgiftedoel.
Als er niet voldoende capaciteit is om de politie piketmedewerkers op te roepen en bij te praten t.a.v. wat er van ze verwacht wordt ('wil je gaan naar de Dorpsstraat nummer 14 voor sporenonderzoek na een inbraak'), wordt er ook bijgestuurd. Datzelfde zie ik ook voor het persalarm.
Nogmaals: als er afgesproken is dat het gepiept wordt (en dat is er), moet het 'in het echt' ook gebeuren. Als er structureel te weinig capaciteit is, moet er dus bijgestuurd/bijgeschakeld worden. Als blijkt dat de andere uitgiftedoelen wel probleemloos gehaald worden, is er dus wat anders aan de hand.
Peen