Inzet van uitzendkracht als chauffeur op ambulance is een groot risico

Auteur Topic: Inzet van uitzendkracht als chauffeur op ambulance is een groot risico  (gelezen 7782 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
In het AD staat er vandaag een artikel waarin (even de korte strekking) het er op neer komt dat het levensgevaarlijk kan zijn om een uitzendkracht als chauffeur op de ambu te zetten.

Ik ken zelf een aantal verhalen die om te huilen zijn, maar hoe staan jullie er tegenover?
(Het gaat dus om uitzendkrachten met een minimale wegbekendheid in de regio waar hij/zij komt te werken)

Op de weg naar een adres toe zie ik het niet als probleem, maar wanneer de pleeg met een ABC instabiele patient met spoed naar het ziekenhuis wil en de chauffeur rijdt tegen de rijrichting van een tunnel in (echt gebeurd).... tja  :'(


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2011, 18:17:12
In het AD staat er vandaag een artikel waarin (even de korte strekking) het er op neer komt dat het levensgevaarlijk kan zijn om een uitzendkracht als chauffeur op de ambu te zetten.

Ik ken zelf een aantal verhalen die om te huilen zijn, maar hoe staan jullie er tegenover?
(Het gaat dus om uitzendkrachten met een minimale wegbekendheid in de regio waar hij/zij komt te werken)

Op de weg naar een adres toe zie ik het niet als probleem, maar wanneer de pleeg met een ABC instabiele patient met spoed naar het ziekenhuis wil en de chauffeur rijdt tegen de rijrichting van een tunnel in (echt gebeurd).... tja  :'(



Ik ben er ook niet voor, het lijkt mij op zich wel interessant om in andere regio's te gaan rijden, maar ik vindt het niet prettig om inderdaad als ik uit een wijk kom niet te weten of ik links of rechts moet naar het ziekenhuis toe... Citygis kan je natuurlijk wel helpen, maar wat als je navigatie uitvalt...

Maar goed, ik zat in opleiding bij iemand te klagen dat er behoorlijke eisen werden gesteld aan onze stratenkennis... het antwoord was een verbaasde blik met "ik rij gewoon op citygis, ik weet alleen de post nog te vinden, kom uit een andere regio als waar ik werk"  dus het is maar net hoe je je eisen stelt als regio ook....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2011, 18:18:35
Ik heb het artikel gelezen. (voorpagina en even verderop)

Ik vind het allemaal wat overdreven. Mijn persoonlijke ervaring: faalt de navi, heb ik mijn pleeg achterin voor overleg. Is hij druk bezig, dan is er al wat verkeerd gegaan. Dan had er al een pleeg of arts bij achterin moeten zitten...

En in het uiterste geval heb ik de meldkamer om mij te loodsen. En anders rijdt er maar een politievoertuig mee, die wel bekend is.

Hoe groot is de kans dat je navi ermee kapt? Heb het 1 keer meegemaakt (assistentie rea) en toen loodste de MKA me door de laatste straatjes.

Ik vind e.e.a. nogal opgeblazen. Als ik een dienstje op Texel of in Den Haag wil gaan draaien, dan kan dat gewoon. Ter (nog een) back-up heb ik eigen tomtom bij me. Wegopbreking? Mijn navi komt direct met een alternatieve route indien nodig. Hoe makkelijk willen we het eigenlijk hebben?

Kom je er echt niet uit, heb je je ouderwetse stratenboek. Welkom in 2011.  98uiye


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2011, 18:24:05
Ik heb het artikel gelezen. (voorpagina en even verderop)

Ik vind het allemaal wat overdreven. Mijn persoonlijke ervaring: faalt de navi, heb ik mijn pleeg achterin voor overleg. Is hij druk bezig, dan is er al wat verkeerd gegaan. Dan had er al een pleeg of arts bij achterin moeten zitten...

En in het uiterste geval heb ik de meldkamer om mij te loodsen. En anders rijdt er maar een politievoertuig mee, die wel bekend is.

Hoe groot is de kans dat je navi ermee kapt? Heb het 1 keer meegemaakt (assistentie rea) en toen loodste de MKA me door de laatste straatjes.

Ik vind e.e.a. nogal opgeblazen. Als ik een dienstje op Texel of in Den Haag wil gaan draaien, dan kan dat gewoon. Ter (nog een) back-up heb ik eigen tomtom bij me. Wegopbreking? Mijn navi komt direct met een alternatieve route indien nodig. Hoe makkelijk willen we het eigenlijk hebben?

Kom je er echt niet uit, heb je je ouderwetse stratenboek. Welkom in 2011.  98uiye


Dan scheelt ook misschien het verschil in regio, de centralist achter de mobi heeft op sommige momenten 25+ auto's te sturen, dan wordt het lastig om een auto te gaan gidsen....

Tuurlijk kan je een dienst op texel gaan doen, maar dan hoop ik toch dat je eerst informeert wat nu precies de procedures zijn qua pont, knrm of heli-evacuatie... "er gebeurt toch niks"  behalve als je niet voorbereid bent..

Hoe groot is de kans dat je navi ermee kapt: probeer morgen eens ;) http://nos.nl/artikel/219429-storingen-dreigen-door-zonnestorm.html

weet niet of het levensgevaarlijk is, dat is wat gechargeerd ben ik bang, maar ik vindt het iig suboptimaal...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2011, 18:28:55
Persoonlijk vind ik het een kwalijke zaak wanneer een chauffeur niet over een degelijke stratenkennis beschikt. Natuurlijk niet elke straat, maar de hoofdwegen, belangrijke punten moeten gewoon te vinden zijn zonder navigatie.

Wij kennen allemaal de voorbeelden van navigatiesystemen die niet de kortste/handigste route nemen en ook CityGis heeft dat wel eens  ;)

En wat te denken van de zonnestorm morgen waarbij onze tomtom's massaal tijdelijk de weg kwijt kunnen raken  0098

Bij ons in de regio zijn er een aantal voorbeelden van knurften van invalchauffeurs die er echt een potje van wisten te maken. Triest...

Misschien is dit niet representatief voor alle uitzendkrachten, maar IK vind het geen goede ontwikkeling dat een chauffeur zo afhankelijk raakt van de navigatiesystemen. Stratengidsen, verpleegkundigen met regionale kennis, politieauto's die gidsen of niet....

maar dat is mijn bescheiden mening  98uiye (zegt de man die nog steeds zich soms afvraagd waar die nu weer terecht is gekomen.... :D)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2011, 18:30:01
Als alle ''back-up'' ermee kapt, moet je improviseren. Al moet ik een plaatselijk bekend iemand de wagen insleuren, bij wijze van...

Ik blijf erbij: ambulancepersoneel kan overal in den lande functioneren, tegenwoordig. En uitzonderingen heb je altijd, zelfs in je eigen gebiedje.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2011, 18:32:10
Ach, in een ideale wereld waren er geen duurbetaalde uitzendkrachten en werkte iedereen gewoon in dienst van de RAV.... Want als alle uitzendkrachten nu eens vast ergens zouden gaan werken, zou het zogenaamde tekort aan verpleegkundigen (en in mindere mate chauffeurs) op de ambu ineens een heeeel stuk kleiner zijn....

We hebben zelf gezien dat er collega's waren die ontslag namen, bij een uitzendorganisatie gingen werken (en dat is niet gek, want ze gingen er financieel er een stuk op vooruit) en niet lang daarna weer gedetacheerd in de regio terug kwamen  :|
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2011, 18:37:24
Ach, in een ideale wereld waren er geen duurbetaalde uitzendkrachten en werkte iedereen gewoon in dienst van de RAV....

 0098 Ik voel een nieuw topic aankomen??  :P


Nog een toevoeging: als het leven van een s.o. van 1 tot 3 minuten afhangt, kan de ambulancebemanning toch niets meer betekenen...

M.a.w: rij je een straatje verkeerd / om....en je patiënt ondervindt daar negatieve gevolgen van...dan had je toch niets meer kunnen betekenen. Want zelfs in het ZKH verrichten ze geen wonderen.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2011, 18:58:51

Nog een toevoeging: als het leven van een s.o. van 1 tot 3 minuten afhangt, kan de ambulancebemanning toch niets meer betekenen...

M.a.w: rij je een straatje verkeerd / om....en je patiënt ondervindt daar negatieve gevolgen van...dan had je toch niets meer kunnen betekenen. Want zelfs in het ZKH verrichten ze geen wonderen.

Daar heb je een overtuigend punt..... maar toch zijn er voorbeelden in onze regio van invalchauffeurs die echt de vreemdste capriolen uithaalden..... Het is gewoon niet handig en ik zou het persoonlijk ook niet doen omdat ik mij heel vervelend zou voelen als ik moeite had om de weg te vinden...
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2011, 19:00:54
0098 Ik voel een nieuw topic aankomen??  :P


Ik ben voor, ik vind het wel een discussie waard  98uiye
Ach, in een ideale wereld waren er geen duurbetaalde uitzendkrachten en werkte iedereen gewoon in dienst van de RAV.... Want als alle uitzendkrachten nu eens vast ergens zouden gaan werken, zou het zogenaamde tekort aan verpleegkundigen (en in mindere mate chauffeurs) op de ambu ineens een heeeel stuk kleiner zijn....

We hebben zelf gezien dat er collega's waren die ontslag namen, bij een uitzendorganisatie gingen werken (en dat is niet gek, want ze gingen er financieel er een stuk op vooruit) en niet lang daarna weer gedetacheerd in de regio terug kwamen  :|
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur