symptomen CO intoxicatie

Auteur Topic: symptomen CO intoxicatie  (gelezen 6060 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 3 oktober 2004, 13:11:58
In mijn EHBO lessen heb ik altijd geleerd dat een van de symptomen van koolmonoxide vergiftiging een kersenrode huid kan zijn.

Ik kwam terwijl ik op zoek was naar wat andere informatie allerlei artikelen hierover tegen en die zeggen dat deze kersenrode verkleuring pas optreedt nadat de patient overleden is.

zie ondermeer
http://www.jurisproexpertwitnessdirectory.com/uploadArticles/RudyVonBurgArticle.pdf
"Cherry red skin, lips and mucus membranes are characteristic of nonsurvivors because the high COHb levels required to produce this appearance are not compatible with life. Carboxyhemoglobin levels rise after death because of continuing extraction of oxyhemoglobin. Hence cherry red skin is an autopsy finding and uncommon in live patients"

http://www.hbotgroup.com/HBOT.php
"The skin is cherry red after death; however, this is not seen clinically"

http://www2.eur.nl/fgg/ow/blok37/r4/College_intox_1.2002.ppt#14

http://www.systoc.com/Tracker/Spring04/CarbonMonoxide.pdf
"The classic cherry red color is seen only post mortem; it is not seen clinically."

Heb ik altijd zitten slapen tijdens de lessen en wordt dit er bijverteld of treedt dit ook op bij nog levende patienten ?


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2004, 13:46:06
Textbook of medicine, Souhami RL, 4th edition:
"The early syptoms of chronic or acute exposure are headache, mental agitation, nausea and vomiting. The characteristic cherry-pink colour of the skin is rarely present during life, but the patient is not cyanosed, despite considerable hypoxia because of the production of carboxyhaemoglobin."

Dus ja blijkbaar ben je al te laat als het slachtoffer rose is.  :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2004, 09:57:58
Citaat van: Jacques Schenk
Heb ik altijd zitten slapen tijdens de lessen en wordt dit er bijverteld of treedt dit ook op bij nog levende patienten ?
[quote

Nee hoor je hebt niet zitten slapen.
Tijdens de HOC-lessen hebben ambu-verpleegkundigen mij ook verteld dat je je bij de beoordeling van kleur niet moet laten misleiden door een rood/roze kleur!
Ik ben dus benieuwd naar hun reactie.

RAdeR

P.S. overigens zijn rood/roze kersen niet te pruimen.
Dus waar die kersenkleur vandaan komt  ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2004, 11:11:44
Ik hoor in veel lessen dit ook roepen..

Terwijl de correcte wijze is.. een CO intoxicatie, juist niet bleek, vaal, en laat je niet misleiden door een gewone gezonde kleur of goed doorlopen lippen..
In dit geval altijd 100% zuurstof..

En daar hebben sommige lesboek schrijvers en docenten een overdrijving van gemaakt en daarbij ook de symptomen beschreven van een reeds overleden slachtoffer..

En wat is dan de rentensie waarde. nou, dat mensen de theorie dan  eigenlijk verkeerd onthouden, maar het in de praktijk, toch correct handelen..
vreemd he..

 ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2004, 21:36:32
Kortom aan veel van de in theorie beschreven symptoomherkenning heb je niet zo veel bij CO intoxicatie slachtoffers. Hoofdpijn misselijkheid en verdenking van gaslek/ CO lekkage is voldoende! Al de onzin over cherry look al likes , kersen kelurige huid , niet onthouden maar gewoon afgaan op wat je ziet, hoort en het verhaal van de patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod