'Onderzoek fraude Brabantse ambulancediensten'

Auteur Topic: 'Onderzoek fraude Brabantse ambulancediensten'  (gelezen 4904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 24 februari 2011, 22:24:37
'Onderzoek fraude Brabantse ambulancediensten'
AMSTERDAM - Er moet een onderzoek komen naar mogelijk frauduleus handelen door Brabantse ambulancediensten. Dat heeft directeur van Zorgverzekeraars Nederland Pieter Hasekamp donderdagavond gezegd in het televisieprogramma Uitgesproken EO.
Het programma berichtte donderdagavond over de inhoud van een vertrouwelijke memo van directeur van de ambulancediensten in Brabant-Noord en Midden- en West-Brabant Ger Jacobs aan zijn personeel.
In de memo geeft Jacobs opdracht de drempel om de ambulances te laten rijden te verlagen om zo te voorkomen dat er bezuinigd wordt.
In de memo geeft Jacobs aan om te voorkomen dat bovenop een overeengekomen efficiencykorting een extra korting komt, per jaar tenminste een productiegroei van tweeënhalf procent moet worden gerealiseerd.
"Om die reden zullen de meldkamers op mijn verzoek overgaan tot het laagdrempelig inzetten van ambulances, bij zowel 112- meldingen als meldingen vanuit de huisartsenposten", aldus Jacobs.

Vermindering paraatheid
Een extra korting kan volgens de directeur van de Brabantse ambulancediensten leiden 'tot een structurele vermindering van de paraatheid'. Gevolg daarvan kan een banenverlies zijn, stelt Jacobs. Zorgverzekeraars Nederland keurt Jacobs' maatregel af. De verzekeraars vrezen dat door de Brabantse maatregel de zorg onnodig duur wordt.

Verontwaardigd
Ook de regeringspartijen zijn verontwaardigd. VVD-Kamerlid Anne Mulder vindt dat in dit geval 'niet zuinig en zinnig met het geld van de premiebetaler' om wordt gegaan. Haar CDA-collega Sabine Mulder vindt dat ambulances nooit mogen rijden vanwege financiële motieven. Mulder is van plan de kwestie in de Tweede Kamer aan de orde te stellen.
www.nu.nl




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2011, 23:55:28
Dat soort wanhoopspogingen om financiele gaten te dichten na bezuinigingen steken weer de kop op, laakbaar maar een beetje begrijpelijk, ambulances inkrimpen is ook geen mogelijkheid om financieel te overleven, maar correct is het niet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2011, 08:21:27
Is dit niet gewoon SOP voor menig overheidsorgaan. Nog even snel het laatste beetje geld uit het (subsidie) potje opmaken uit angst dat het volgende potje gehalveerd zal worden. Dit laatste dan weer onder het mom van jullie kunnen het blijkbaar prima met minder, dus jullie worden gekort.  98uiye

Heb het al een aantal keer meegemaakt dat er aan het eind van het jaar ineens allerlei projectjes werden gestart om die reden.  ::)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2011, 19:45:06
Ritten-quota leidt tot ‘creatieve’ aanpak Brabantse ambulancediensten

Brabantse ambulances worden laagdrempeliger ingezet, om zo te voorkomen dat er bezuinigd wordt. Directeur Ger Jacobs van de ambulancediensten in Noord, Midden- en West-Brabant heeft in een interne memo, die in handen is van tv-programma Uitgesproken EO. VVD en CDA zijn verontwaardigd over de maatregel.
Ambulancediensten moeten vanwege Haagse richtlijnen steeds goedkoper en efficiënter werken. Het aantal ritten dat de ambulances maken heeft invloed op de hoeveelheid geld die de diensten krijgen, zo meldt Uitgesproken EO.

De strenge regeringsmaatregelen schrijven voor dat het aantal ambulanceritten dit jaar met 2,5 procent moet toenemen. Haalt de branche dit niet dan krijgen ze minder geld.
De directeur geeft in de de memo opdracht om ambulances ook te laten rijden bij kleinere en minder spoedeisende zaken. Om extra bezuinigingen te voorkomen, moet het aantal ambulanceritten met 2,5 procent stijgen. “Om die reden zullen de meldkamers op mijn verzoek overgaan tot het laagdrempelig inzetten van ambulances, bij zowel 112- meldingen als meldingen vanuit de huisartsenposten”, aldus Jacobs in de memo. Extra bezuinigingen kunnen volgens de directeur leiden ‘tot een structurele vermindering van de paraatheid’. Gevolg daarvan kan een banenverlies zijn, stelt hij.
De zorgverzekeraars vrezen dat door de Brabantse maatregel de zorg onnodig duur wordt. Directeur Pieter Hasekamp van Zorgverzekers Nederland vindt dat er een onderzoek moet komen naar mogelijk frauduleus handelen door de Brabantse ambulancediensten. Ook de regeringspartijen zijn verontwaardigd.Ambulances mogen nooit rijden vanwege financiële motieven. VVD-Kamerlid Anne Mulder wil de kwestie in de Tweede Kamer aan de orde te stellen.

Lees de vertrouwelijke memo over de inzet van ambulances die in handen kwam van de EO.


Naar aanleiding van de Uitgesproken EO reportage geeft minister Schippers van Volksgezondheid de volgende reactie:

“Zorgverzekeraars moeten hiermee ook rekening houden bij de zorginkoop, zodat dit niet gaat gebeuren. De zorgkosten zijn al hoog genoeg. Doelmatigheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en zuinig zijn met ons zorggeld in deze tijd van financiële krapte; dat verwacht ik ook van de ambulances.

Als zij deze verantwoordelijkheid niet willen nemen, dan gaan we eventueel kijken naar een andere manier van organiseren. Het gaat om het geld van de premiebetaler, die betaalt al meer dan genoeg. Daar moeten we zuinig mee omgaan.”


Bron
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2011, 16:02:37
Laagdrempelige inzet ambulances zorgt voor ophef
De oproep om ambulances in Brabant Midden-West-Noord laagdrempelig in te zetten zodat de productiegroei met minimaal 2,5 procent stijgt, heeft voor ophef gezorgd. Ger Jacobs, directeur van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, deed de oproep om personeelsverlies te voorkomen.
Op een intern deel van de website van RAV Brabant Midden-West-Noord, waar het EO-programma Uitgesproken toegang tot heeft, staat te lezen dat de ambulancevoorziening een productiegroei van tenminste 2,5 procent moet realiseren, “om te voorkomen dat we bovenop de overeengekomen efficiencykorting een extra korting krijgen. Een extra korting kan leiden tot een structurele vermindering van de paraatheid met als gevolg een vermindering van formatieplaatsen. En dat willen we liever voorkomen”, aldus Jacobs in het bericht.

Duurdere zorg
Volgens Pieter Hasekamp, directeur Zorgverzekeraars Nederland, zorgen de onnodige ambulanceritten er alleen maar voor dat we de zorg nog duurder maken dan die al is en dat de premies nog verder omhoog gaan dan ze zouden moeten. “Elke zorgaanbieder die onnodige zorg levert, legt daarmee een onterechte rekening neer bij de premiebetaler”. De volgende stap is volgens Hasekamp nagaan of er inderdaad sprake is van frauduleuze praktijken. Als dit zo blijkt te zijn, dan zullen eventueel benadeelde zorgverzekeraars maatregelen nemen, verwacht Hasekamp.

Andere manier van organiseren
Ook minister Schippers van VWS is niet blij met de extra ritten. “De zorgkosten zijn al hoog genoeg. Doelmatigheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en zuinig zijn met ons zorggeld in deze tijd van financiële krapte; dat verwacht ik ook van de ambulances.
Als zij deze verantwoordelijkheid niet willen nemen, dan gaan we eventueel kijken naar een andere manier van organiseren. Het gaat om het geld van de premiebetaler, die betaalt al meer dan genoeg. Daar moeten we zuinig mee omgaan.”

Overdreven
Zelf vindt Jacobs alle ophef rondom een interne memo erg overdreven, stelt hij in een reactie op Omroep Brabant. Volgens de directeur rijden de ziekenauto's al langer uit voor kleinere meldingen. Hij stelt verder dat het met name om ritten waarbij huisartsenposten vragen om assistentie als die zelf niet kunnen uitrijden. Ook rukt de ambulancedienst sneller zelf uit bij twijfel, omdat doorverwijzing naar de huisartsenpost in het verleden levens heeft gekost.
www.zorgvisie.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 12:00:55
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 29 maart 2011

Betreft Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Mulder (VVD) en Smilde (CDA) over het laagdrempelig inzetten van ambulances door de ambulancedienst Brabant-Midden-West-Noord (2011Z04515).

Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Mulder (VVD) en Smilde (CDA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het laagdrempelig inzetten van ambulances door de ambulancedienst Brabant-Midden-West-Noord.
(ingezonden 7 maart 2011)

1. Bent u bekend met de tv-uitzending waarin melding wordt gemaakt van het feit dat de directie van de Regionale ambulancevoorziening (RAV) Brabant-Midden-West-Noord ambulancediensten bewust inzet op een productiegroei van 2,5% om een korting van het ministerie te ontwijken? 1)
Ja.

2. Wat vindt u van het feit dat de directeur van de RAV Brabant-Midden-West-Noord in een memo oproept ambulances laagdrempelig in te zetten om bezuinigingen te voorkomen? 2)
Ik vind dit onacceptabel. Ik verwacht van Regionale ambulancevoorzieningen (RAV-en) dat ze doelmatig, maatschappelijk verantwoord en zuinig met zorgmiddelen omgaan in deze tijd van financiële krapte.

3. Bevat het convenant dat is gesloten tussen het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport en Ambulancezorg Nederland financiële prikkels voor ambulancediensten om extra ritten te rijden?
In het convenant, dat mijn voorganger met AZN heeft afgesloten is overeengekomen dat een deel van het budget voor drie jaar wordt bevroren op het niveau van het budgetjaar 2010. Dit betekent dat de komende drie jaar het budget niet stijgt wanneer de productie (het aantal verreden ritten) groeit. Afgelopen jaren was er sprake van een gemiddelde jaarlijkse toename van het aantal verreden ritten van ongeveer 2,5%. Daarnaast is afgesproken dat indien een individuele ambulancedienst minder dan 2,5% groei realiseert, het verschil wordt gekort op het vastgestelde budget van 2010. Hier zit een mogelijke prikkel voor een ambulancedienst om in ieder geval de geprognosticeerde groei van 2,5% te realiseren bijvoorbeeld door laagdrempelig ambulanceritten uit te geven. Bij de totstandkoming van het convenant is het echter nooit de intentie geweest van partijen dat deze afspraken zouden leiden tot een laagdrempelige inzet van ambulances. Daar is ook met AZN over gesproken. Toen is ook gezegd dat van een professionele ambulancedienst mag worden verwacht dat die integer omgaat met de gemaakte afspraken.

4. Deelt u de mening dat ambulancediensten alleen ingezet dienen te worden in geval van levensgevaar, blijvende invaliditeit, andere gevallen waarbij snelle hulp nodig is en in gevallen waarbij de patiënt liggend vervoerd moet worden naar een zorginstelling (de zogenoemde urgentie A1, A2 en B gevallen)? Zo nee, waarom niet?
Ja, ik deel uw mening. Zie ook het antwoord op vraag 2.

5. Welke criteria dienen te gelden voor de inzet van ambulanceritten?
In “de nota Verantwoorde ambulancezorg”, op grond van de Kwaliteitswet Zorginstellingen van Ambulancezorg Nederland is vastgelegd dat op de meldkamer ambulancezorg de juiste zorg op het juiste moment moet worden verleend. Dit wordt triage genoemd. Deze triage is landelijk eenduidig afgestemd en is erop gericht zo snel mogelijk vast te stellen of er een ambulance-inzet nodig is en wat voor type rit (A1, A2 of B-rit) moet worden uitgegeven. De centralisten zijn geschoold in deze methodiek.

6. Is de oproep van de directeur van de RAV Brabant-Midden-West-Noord om ambulances laagdrempelig in te zetten in overeenstemming met deze normen? Zo ja, waarom? Zo nee, welke maatregelen wilt en kunt u nemen om de zogeheten laagdrempelige ritten te voorkomen en de verspilling van premiegelden tegen te gaan?
Nee, deze oproep is niet in overeenstemming met verantwoorde ambulancezorg. De zorgverzekeraar is in eerste instantie degene die een onderzoek bij deze RAV moet instellen. Naar ik heb begrepen vinden deze gesprekken momenteel plaats.
Indien dit niet het gewenste resultaat oplevert zal ik in overleg treden met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De IGZ kan op grond van de Kwaliteitswet Zorginstellingen onderzoeken of de betreffende RAV werkt conform de richtlijnen van verantwoorde ambulancezorg.

1) Uitgesproken EO, donderdag 24 februari 2011
2) Memo van de directeur van de RAV Brabant-Midden-West-Noord:
“Om te voorkomen dat we bovenop de overeengekomen efficiencykorting een extra korting krijgen, zullen we per jaar tenminste een productiegroei van 2,5% moeten realiseren. Om die reden zullen de MKA’s op mijn verzoek overgaan tot het laagdrempelig inzetten van ambulances, bij zowel 112-meldingen als meldingen vanuit de huisartsenposten. Een extra korting kan namelijk leiden tot een structurele vermindering van paraatheid met als gevolg een vermindering van formatieplaatsen.”
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/03/29/antwoorden-kamervragen-laagdrempelig-inzetten-ambulances/antwoorden-kamervragen-laagdrempelig-inzetten-ambulances.pdf


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 20:13:23
wat een storm in een glas water >:( dit geldt toch eigenlijk voor elke regio 998765 elke dienst wordt betaald naar het aantal ritten dat ze maken. en dan nog wel die ze vervoeren dus voor ehgvv krijgen ze niets. dan is het toch logisch dat elke baas wil dat er laagdrempelig wordt ingezet en zoveel mogelijk wordt vervoerd?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 21:34:09
wat een storm in een glas water >:( dit geldt toch eigenlijk voor elke regio 998765 elke dienst wordt betaald naar het aantal ritten dat ze maken. en dan nog wel die ze vervoeren dus voor ehgvv krijgen ze niets. dan is het toch logisch dat elke baas wil dat er laagdrempelig wordt ingezet en zoveel mogelijk wordt vervoerd?

Mwah.... Ik werk bij een commerciele ambulancedienst, maar onze baas vraagt toch echt niet aan ons om zoveel mogelijk te vervoeren. Hoeft iemand niet mee, dan hoeft iemand niet mee.

En als de directie het zou vragen dan zou die massaal problemen krijgen met zijn personeel. Ik begrijp eigenlijk niet dat dit in Brabant niet is gebeurt.

(voorbeeld: Heb je een behoorlijke snee in je arm willen we best een verbandje omheen doen, maar vervolgens mag je, uitzonderingen daargelaten, gewoon met eigen vervoer naar het ziekenhuis....)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 21:58:30
Het is vrij eenvoudig.  ;D
Ook met Ambu diensten worden afspraken gemaakt omtrent het aantal ritten dat per jaar gereden wordt en de vergoeding daarvoor.
Net zoals het aantal mri's, OK's en noem maar op een zkh mag uitvoeren.
Ze mogen er wel meer doen maar ze krijgen er niets voor.
Als blijkt dat een dienst veel meer vervoers ritten heeft gereden dan het aantal dat beraamt is (en dat is structureel het geval) dan zal een dienst meer geld krijgen. Vervoer je minder mensen dan betaal je terug en krijg je minder in het komende jaar.
Tevens is het dacht ik zo dat als je als dienst over je geschatte aantal ritten komt, je aanvankelijk niet meer budget krijgt. Pas als het structureel is.
Een dienst ontvangt dus relatief steeds minder per rit naarmate het geschatte aantal ritten erger wordt overschreden.
Voor een hvtp (ehgv) krijgen diensten wel degelijk een (veel te lage) vergoeding. Uit mn hoofd een paar tientjes.
Bovenstaande is geen wetenschap dus mocht ik het fout hebben FU  >:D


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2011, 09:12:55
alleen in dit geval moeten ze dus 2,5% groeien voor hetzelfde geld en dat een aantal jaren in de toekomst, dus :
minder ritten geld eraf, dezelfde hoeveelheid ritten geld eraf, beetje meer ritten geld eraf, veel meer ritten, evenveel geld, en dus ook niet meer, de komende 3 jaar.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis