Verhoging ambulances

Auteur Topic: Verhoging ambulances  (gelezen 8762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2004, 23:05:23
@ rescue ranger.

Sorry, ik kan het totaal niet met je stelling eens zijn.

Dat geeft niet. Daarom reageer ik immers. Als we allemaal dezelfde mening hebben zijn we snel klaar.

De reden waarom kan je lezen in mijn voorgaande postings, doch geloof ik het niet dat de stabiliteit van het voertuig in die mate wordt verstoord dat het o,veilig wordt. We spreken ocharme van 15 cm waarbij een certificaat wordt afgeleverd.

Ik heb je posting allemaal gelezen, maar zoals gewoonlijk staat iedereen en alles centraal tijdens alle certificeringen en normeringen, maar vergeet men de patiënt. Hoe is het comfort van de patiënt? Dat is degene die de juiste zorg moet krijgen. Dat je soms dan als verpleegkundige in ruimtegebrek terecht komt, begrijpelijk, maar men staat momenteel meer stil bij de ARBO-normeringen van het ambulance personeel, dan de de aan de zorgvrager geleverde kwaliteit.

Ondertussen komen er allemaal trucjes om een betere vering te bewerkstelligen van de voertuigen (met name de Sprinters) luchtvering op de achterassen, verende brancardtafels, noem maar op. Maar als we eerlijk zijn is er geen betere (voor de zorgvrager) ambulance, qua rij-eigenschappen als een lage Mercedes.

Is het niet haalbaar of veilig volgens CE normering dat zal de firma het ook niet afleveren denk ik.

Groetjes,

Medic112

Je gelooft zeker ook nog in kabouters. Geld is geld en er is een groot kwaliteitsverschil tussen de ene en de ander ambu-bouwer. En het eerste waarop direct bezuinigd wordt is de veiligheid!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2004, 18:12:41
Citaat
qua rij-eigenschappen als een lage Mercedes.
Voor de vering van de patiënt is dit idd waar. Ik heb een paar keer met een oudere lage mercedes meegereden, maar waar we mee moesten oppassen was dat we de patiënt niet te hoog mogen zetten met het hoofd of deze komt tegen het plafond. Ik weet neit hoe het zit met de nieuwere modellen.


harold

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2004, 15:29:07
@Rescue Ranger: ik ben het met je eens dat de patient niet vergeten mag worden bij de bouw van een ambulance, maar ik ga er wel vanuit dat het werkcomfort voor de pleeg tot in zekere mate belangrijker is. Hij moet er dagelijks in werken. De patient ligt er misschien maar 1x in.

Zelf vind ik de Mercedes E-klasse benauwend qua ruimte. Ik heb in het verleden steeds gewerkt in Ford Moduvans, Chevrolets en af en toe een Nissan. Deze wagens voorzien niet alleen in genoeg ruimte voor apperatuur en hulpmiddelen, maar ook in bewegingsruimte, zodat je vrij kan werken zonder steeds rekening te moeten houden met de ruimtelijke beperkingen. Dat kan je van een Mercedes E-klasse niet echt zeggen.


harold

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2004, 16:06:07
Het ligcomfort van de patient mag niet zwaarder wegen dan de efficientie en veiligheid in de wagen of het fysieke welzijn van de pleeg, die elke dag op de wagen moet zitten.

Het is toch geen vliegtuig, waarin je het zo comfortabel mogelijk wil maken voor de klant?


Medic112

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 23 oktober 2004, 09:38:30
Ik denk dat we hier een beetje de pedalen aan het verliezen zijn hoor. Een ambulance met lage opbouw kan misschien iets beter veren, maar is toch niet meer van deze tijd. Ja, wel natuurlijk als je er enkel secundaire ritten mee verricht. Wat ga je met je patiënt doen als hij in de ziekenwagen een stilstand doet ? Hem op straat trekken om te reanimeren ? Verder vind ik, net zoals Harold, dat de pleeg ook zijn comfort dient te kennen. We moeten binnenkort allemaal langer werken dan nu het geval is, wel, werk elke dag continue in een niet-ergonomische  omgeving en we zullen nadien nog eens praten hoe lang je dit schikt vol te houden.

Ergonomie op het gebied van werkomgeving komt niet alleen de pleeg ten goede, maar op lange termijn ook de patiënt. Een pleeg met een zere rug zal al sneller passen voor het stellen van bepaalde handelingen inzake verbedden en dergelijke.

In verband met die certificaten en normering ? Bij ons komt er zelfs geen wagen binnen die niet voldoet aan alle Europese normeringen inzake veiligheid, ergonomie en dergelijke. Wij rijden zelfs met een brancard met 5 puntsgordel omdat dit de enige brancard is waarbij de verzekering zich niet kan terugtrekken bij letselongeval met de ziekenwagen. Onze zweeftafel heeft een crashcertificaat met crashsteunen langs beide zijden.

Medic112


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 23 oktober 2004, 09:48:03
Het ligcomfort van de patient mag niet zwaarder wegen dan de efficientie en veiligheid in de wagen of het fysieke welzijn van de pleeg, die elke dag op de wagen moet zitten.

Harold,

de huidige gele 112-busjes waarmee ik rij zijn bepaald niet veiliger of minder veilig dan de lage Mercedessen. Ik weet wel dat de lage Mercedessen gemaakt zijn voor het werk dat ermee wordt uitgevoerd, namelijk spoedeisend medische hulpverlening. Dat kan je overigens niet zeggen van de Chevrolets en Sprinters. Die zijn ontworpen voor bestelwerk transport, in elk geval niet voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers. Hierdoor zijn deze lage voertuigen patiënt-vriendelijker dan de andere bestelbusjes.

Het is toch geen vliegtuig, waarin je het zo comfortabel mogelijk wil maken voor de klant?

Mee eens, maar in een drempel stad zoals hier, waarbij elke kruising versierd wordt met een verhoogd kruisingsvlak, is enig comfort toch echt wel gewenst.
By the way, onze oude Mercedes Sprinter werd niet voor niks "de mobiele niersteenvergruizer" genoemd.

Harold, nog een overweging. Indien je tijd hebt begin november, stap eens binnen op de ambulance beurs bij een nieuwe Lage Mercedes en daarna in de blikke omgeving van een Sprinter.

Zelfs jij herkent de verschillen.  ;)
Wat ga je met je patiënt doen als hij in de ziekenwagen een stilstand doet ? Hem op straat trekken om te reanimeren ? Verder vind ik, net zoals Harold, dat de pleeg ook zijn comfort dient te kennen. We moeten binnenkort allemaal langer werken dan nu het geval is, wel, werk elke dag continue in een niet-ergonomische  omgeving en we zullen nadien nog eens praten hoe lang je dit schikt vol te houden.

Ik weet niet wat ik fout doe achterin het busje, maar zoveel doe ik nooit daar. Af en toe een happie lucht bijgeven en een nieuw zakje eraan hangen en dan houdt het wel op. Misschien wil je wel teveel doen in het busje. Achterin een heerlijke stoel die bijzonder goed zit en met instelbare hoogte en instelbare beenlengte tot de monitoren zodat ik me zeer goed kan installeren. Overigens beter dan in de hogere variaties.

In verband met die certificaten en normering ? Bij ons komt er zelfs geen wagen binnen die niet voldoet aan alle Europese normeringen inzake veiligheid, ergonomie en dergelijke. Wij rijden zelfs met een brancard met 5 puntsgordel omdat dit de enige brancard is waarbij de verzekering zich niet kan terugtrekken bij letselongeval met de ziekenwagen. Onze zweeftafel heeft een crashcertificaat met crashsteunen langs beide zijden.

Medic112

Grappig dat je over die brancards aanhaalt. Afgelopen week de nieuwe brancards gekregen van Ferno met 5 puntsgordels etc etc. Helaas zijn er van de 8 nieuwe al 3 uit de roullatie omdat gasveren losspringen, knoppen afbreken en onderstellen in elkaar donderen.

Maar ik begrijp echt wel wat je bedoeld. De ruimte tijdens een reanimatie is beperkt. Vervoeren van een reanimatie, IC overplaatsing en een multi-trauma is absoluut niet makkelijk. Maar als dienst moet je wel eerlijk zijn en kijken hoe de verhoudingen
Elke hulpverlening start met communicatie.


Medic112

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 23 oktober 2004, 18:03:24
Ferno is idd wss niet de voorloper in gecertificeerde brancards ... tip = Stollenwerk Degelijk, iets zwaarder, stabieler materiaal ... met CE normering en degelijke 5-puntsgordel.

Medic112


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #37 Gepost op: 23 oktober 2004, 19:04:30
Ook een tip (weet wel niet of ze CE gecertificeerd zijn) zijn de Stryker M1, wel zwaarder maar minder heffen aan de bedden enz omdat je hem ook zijdelings kunt rijden (door aan een knopje te draaien).


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2004, 21:53:41
Medic112,

De lage mercedessen, opel commandores (helaas :'( ) etc. waren de ideale ambu's voor de patiënt, totdat de pleeg het in z'n bol kreeg en hij/ zij daar zonodig de patiënt moest gaan behandelen. Met alle gevolgen van dien, groot volume ambu's, slechte wegligging en wie is daar eigenlijk de dupe van:
juist de patiënt

Nee, medic 112, in plaats van de hoogte te verhogen, moet je maar eens aan iets anders denken, bijvoorbeeld een persoonlijke verkleining van ongeveer 30 tot 40 centimeter of terug dringen van alle poespas die de verpleegkundigen denken nodig te hebben.

 Rescue Ranger, dit meen je toch niet werkelijk he???  ??? :-\  Volgens mij zijn we juist bezig om de patient zo optimaal mogelijk te behandelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Medic112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2004, 23:19:06
Ah, ik dacht dat ik het alleen gelezen had lol.

Medic112