Het ligcomfort van de patient mag niet zwaarder wegen dan de efficientie en veiligheid in de wagen of het fysieke welzijn van de pleeg, die elke dag op de wagen moet zitten.
Harold,
de huidige gele 112-busjes waarmee ik rij zijn bepaald niet veiliger of minder veilig dan de lage Mercedessen. Ik weet wel dat de lage Mercedessen gemaakt zijn voor het werk dat ermee wordt uitgevoerd, namelijk spoedeisend medische hulpverlening. Dat kan je overigens niet zeggen van de Chevrolets en Sprinters. Die zijn ontworpen voor bestelwerk transport, in elk geval niet voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers. Hierdoor zijn deze lage voertuigen patiënt-vriendelijker dan de andere bestelbusjes.
Het is toch geen vliegtuig, waarin je het zo comfortabel mogelijk wil maken voor de klant?
Mee eens, maar in een drempel stad zoals hier, waarbij elke kruising versierd wordt met een verhoogd kruisingsvlak, is enig comfort toch echt wel gewenst.
By the way, onze oude Mercedes Sprinter werd niet voor niks "de mobiele niersteenvergruizer" genoemd.
Harold, nog een overweging. Indien je tijd hebt begin november, stap eens binnen op de ambulance beurs bij een nieuwe Lage Mercedes en daarna in de blikke omgeving van een Sprinter.
Zelfs jij herkent de verschillen.
Wat ga je met je patiënt doen als hij in de ziekenwagen een stilstand doet ? Hem op straat trekken om te reanimeren ? Verder vind ik, net zoals Harold, dat de pleeg ook zijn comfort dient te kennen. We moeten binnenkort allemaal langer werken dan nu het geval is, wel, werk elke dag continue in een niet-ergonomische omgeving en we zullen nadien nog eens praten hoe lang je dit schikt vol te houden.
Ik weet niet wat ik fout doe achterin het busje, maar zoveel doe ik nooit daar. Af en toe een happie lucht bijgeven en een nieuw zakje eraan hangen en dan houdt het wel op. Misschien wil je wel teveel doen in het busje. Achterin een heerlijke stoel die bijzonder goed zit en met instelbare hoogte en instelbare beenlengte tot de monitoren zodat ik me zeer goed kan installeren. Overigens beter dan in de hogere variaties.
In verband met die certificaten en normering ? Bij ons komt er zelfs geen wagen binnen die niet voldoet aan alle Europese normeringen inzake veiligheid, ergonomie en dergelijke. Wij rijden zelfs met een brancard met 5 puntsgordel omdat dit de enige brancard is waarbij de verzekering zich niet kan terugtrekken bij letselongeval met de ziekenwagen. Onze zweeftafel heeft een crashcertificaat met crashsteunen langs beide zijden.
Medic112
Grappig dat je over die brancards aanhaalt. Afgelopen week de nieuwe brancards gekregen van Ferno met 5 puntsgordels etc etc. Helaas zijn er van de 8 nieuwe al 3 uit de roullatie omdat gasveren losspringen, knoppen afbreken en onderstellen in elkaar donderen.
Maar ik begrijp echt wel wat je bedoeld. De ruimte tijdens een reanimatie is beperkt. Vervoeren van een reanimatie, IC overplaatsing en een multi-trauma is absoluut niet makkelijk. Maar als dienst moet je wel eerlijk zijn en kijken hoe de verhoudingen