De meldkamers van de OOV diensten zijn de laatste maanden / jaren onderwerp van discussie. Er zijn ontwikkelingen dat meldkamers samengevoegd worden en voorm. Minister ter Horst had het over één landelijke meldkamerorganisatie. Hoe de toekomst van de meldkamer er ook uit komt te zien, feit is dat de hulpdiensten bij elkaar zitten en dat de meldkamers een steeds groter werkgebied krijgen.
Zou het niet mooi zijn als Rijkswaterstaat ook in die gemeenschappelijke meldkamers gaat participeren?
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gekregen in de incidentafhandeling (verkeersmaatregelen, weginspecteurs, IM, etc.) en korte lijntjes met OOV centralisten zijn dan ook een pré.
Ik zie verschillende voordelen:
- Direct 'live' contact tussen OOV centralisten en RWS centralisten.
- Kennen en gekend worden (in het echie, niet alleen over de telefoon) bevordert de samenwerking.
- OOV centralisten zouden kunnen meekijken met de verkeerscamera's (voor zover dat nu nog niet is mogelijk is)
- RWS zou misschien ook aangesloten kunnen worden op GMS, waardoor onderlinge informatie uitwisseling nog sneller gaat.
- Verkeersmaatregelen kunnen nog sneller worden afgestemd, wat de veiligheid op de weg bevordert.
Als ik het zo opschrijf, vraag ik me eigenlijk af waarom het nog niet gerealiseerd is