Rijkswaterstaat ook in de gemeenschappelijke meldkamer?

Auteur Topic: Rijkswaterstaat ook in de gemeenschappelijke meldkamer?  (gelezen 8850 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2011, 16:20:48
interessante vraag. Benieuwd naar de toekomst ;-)

De afgelopen 2 weken weer veel voorbeelden gezien, waarbij de telefonische communicatie tussen de VMC en de GMK's echt HÉÉl soepel en vooral goed verlopen zijn. Meldingen die niet doorkomen, meldingen waarbij de hectometerring volledig verkeerd word doorgegeven aan de eenheden.

Een simpel en slechts enkel voorbeeld van een onwel wording, wat mij toch wel een serieuze melding lijkt:
Ik en de VMC geven (gecheckt!) de locatie A20 Li 30,1 door. Vervolgens zie ik de Pol.Rijnmond stoppen om en nabij 30,9. Daar bleef men ook staan. Terwijl ik fendoff stond met zwaailichten aan, kruizen boven mijn hoofd etc. ook de ambu had diezelfde locatie doorgekregen. Hierdoor ging dus WEL HEEL kostbare tijd verloren.

In deze situatie viel het gelukkig allemaal heel erg mee, maar ik moet er niet aan denken dat iemand op de weg ligt, ernstig en dat door zoiets stompzinnigs de hulpdiensten te laat komen. Dit klinkt als scherpe kritiek, maar het gebeurd echt steeds vaker, dat meldingen van politieeenheden niet bij de VMC aankomen, en andersom dat meldingen van de VMC niet goed aankomen bij de eenheden.
In dit licht gezien, zou het samenvoegen van de meldkamers wel degelijk een grote verbetering zijn, denk ik persoonlijk.
De hulpdiensten zijn immers toch ook niet "zomaar" bij elkaar gekropen???


Wat mij opvalt, is dat nog steeds veel mensen binnen de traditionele hulpverlening, Rijkswaterstaat (VMC's, weginspecteurs en ook de "natte" collega's op het water) niet als volwaardige partner LIJKEN te zien in de hulpverlening, maar meer als een lastige aanwezigheid bij incidenten. Net de laatste incident binnen gekregen en ook daar proef ik dat een beetje, een belangrijk verhaal m.b.t. incident management staat helemaal achterin het blad  :-\ :-\ :(
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #11 Gepost op: 9 juli 2011, 17:14:30
Elke discipline kan gegevens en meldingen lezen van elkaar. Als het een mono politie icident is kan de brandweer centralist dit wel lezen. Het GMS is immers opgezet als muliti systeem. De enige uitzondering is de MKA. Deze hebben een eigen kladblok waar medische gegevens ingezet kunnen worden. IVM wettelijke bepalingen is het niet toegestaan dat de andere discipline mee kan lezen. De algemen gegevens worden wel in het multi kladblok gezet

Niet helemaal waar, niet alle meldingen zijn multi, alleen als de meldingsclassificatie op multi staat (zoals aanrijding met letsel, of reanimatie), of als de centralist handmatig andere disciplines aanvinkt, word een melding multi.

Zo zijn de meeste politie en ambulancemeldingen mono, en kunnen de andere centralisten niet meelezen.

Het klopt wel dat bij de ambulance een extra medisch kladblok bestaat, voor medische informatie die niet gedeeld word.

Groet

D

PS deze werkwijze op meldkamers GLZ en GLM zeker zo, maar ik kan me niet voorstellen dat het op andere meldkamers anders is, aangezien dit in alle GMS versies die ik ken zo ingebouwd is.


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2011, 10:41:48
Ik heb er geen inzicht in, maar hangt het ook niet per veiligheidsregio af van wat de afspraken zijn?

Voor zover ik het begrijp wordt er bij "GRIP X" gesteld dat alle nooddiensten aan moeten rukken. Heb ik dat goed op het netvlies of loopt dat anders?


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2011, 11:17:21
Ik heb er geen inzicht in, maar hangt het ook niet per veiligheidsregio af van wat de afspraken zijn?

Voor zover ik het begrijp wordt er bij "GRIP X" gesteld dat alle nooddiensten aan moeten rukken. Heb ik dat goed op het netvlies of loopt dat anders?

Zou kunnen, in ieder geval is elk GRIP incident een multi incident, maar hoeveel heb je er daarvan op een dag. Ook heb je incidenten waar bijvoorbeeld de MKA de politie meevraagd voor het openen van een deur, de brandweer de politie meevraagt voor OOV taken, en de brandweer gevraagd word voor verlichting of werken op hoogte, zonder dat dit GRIP incidenten zijn.
Echter verreweg de meeste incidenten zijn mono, ik kan me niet voorstellen dat alle centralisten alle meldingen krijgen, je zou door de bomen het bos niet meer zien. In mijn ogen niet werkbaar, en GMS is zo ook niet ingericht.

Groet
D


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2011, 13:30:32
Begrijpelijk, maar het zou denk ik wel een heel stuk makkelijker en vooral beter werken als de meldingen tussen RwS en de overige diensten als GMS meldingen, wanneer nodig, ipv via de telefoon gedeeld worden.

Nu moet er steeds een melding 2x ingevoerd worden, eerst op de VMC en dan nog eens op de GMK en v.v.

Wat ik denk en ook belangrijk vindt, is dat de centralisten op de GMK's zich meer zouden kunnen verdiepen in het takenpakket en de (on-)mogelijkheden en kennis van de mensen (lees Weginspecteurs) op de weg.
Vaak krijg ik het gevoel wanneer ik iemand van een GMK aan de lijn krijg, dat ze niet volledig vertrouwen in mijn kennis van zaken, dit hoor ik ook vaak terug van wegverkeersleiders en andere collega's trouwens. Dit is slechts een algemene waarneming van mij persoonlijk, en ik wil hiermee zeker niet zeggen dat dit voor alle centralisten geld. (geen verwijten dus, gewoon een gezonde discussie om het werk veiliger en soepeler te laten verlopen ;-) )

Uiteraard zijn wij geen specialisten in alles, maar hebben wel veel basiskennis in huis, zeker wanneer het incidenten betreft: Dát is het grootste deel van ons dagelijkse werk.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2011, 13:35:53
Bekend. In het natte liggen we een paar jaar achter op droog, dus wij zijn al blij als er aan ons gedacht wordt  098uo laat staan dat men precies weet wat we doen  ;)

De link tussen Infra-web en LCMS gaat er voorlopig ook niet komen. Zou het simpelste zijn als het op die manier zou kunnen.

RWS is veel en vaak een vreemde eend in de bijt, laat staan indien we taken uitbesteden (A'dam en R'damse havens) wat het inzicht nog moeilijker kan maken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2011, 21:50:10
RWS is veel en vaak een vreemde eend in de bijt, laat staan indien we taken uitbesteden (A'dam en R'damse havens) wat het inzicht nog moeilijker kan maken.

Als je het hebt over een gerenomeerde crisispartner, is de Rotterdam Port Authority een mooi voorbeeld :) Het zou i.m.o. mooi zijn als (ook) de natte kant van Rijkswaterstaat ook een dergelijke positie zou kunnen verwerven en ook vergelijkbare diensten zou kunnen leveren. Maar da's een andere discussie.

Ik zie het in de toekomst ook nog wel gebeuren dat die rol verder wordt verstevigd. En aansluiten bij de GMK's hoort daar wellicht ook bij. Als je kijkt naar hoe belangrijk mobiliteit is in dit land en hoe vaak de hulpverlening daar mee te maken heeft, kan dat wat mij beteft niet uitblijven.

En even puur praktisch gezien: hoeveel makkelijker zou het wel niet zijn als Rijkswaterstaat in een 'eigen' GMS werkomgeving alleen maar de andere diensten hoeft aan te vinken, als een incident een multi-inzet wordt? Volgens mij kan dat een hoop miscommunicatie en tijd schelen. En voor het aanvragen van verkeersmaatregelen bij Rijkswaterstaat door andere hulpdiensten geldt precies hetzelfde. En als je het helemaal goed wilt benutten, laat je RWS gelijk de contacten richting andere wegbeheerders doen.

Ik wil niet beweren dat het nu niet goed zou gaan, maar als je de techniek op deze manier voor je kunt laten werken, moet je dat zeker niet laten :)

Ik zal Ivo en Melanie eens bellen dat ze hier wat mee moeten >:D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2011, 13:35:11
zou het niet handiger zijn als rws op c2000 komt?
ze hebben al de verkeerscentrale.
voor de fijnafstemming lijkt mij c2000 handiger.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2011, 21:14:16
zou het niet handiger zijn als rws op c2000 komt?
ze hebben al de verkeerscentrale.
voor de fijnafstemming lijkt mij c2000 handiger.
Zie ook dit topic O0 Rijkswaterstaat en C2000
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2011, 08:53:37
dat had ik al gelezen, maar toch bedankt :)
ik zie mer voordelen dat rws op c2000 gaat dan dat ze in de meldkamer komen.

de verkeerscentrale en de meldkamer op elkaar afstemmen laakt me een erg ingewikkeld proces waar behoorlijk wat kosten aan zitten.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.