Incident management in gemeentes (afzettingen/verkeer regelen)

Auteur Topic: Incident management in gemeentes (afzettingen/verkeer regelen)  (gelezen 13313 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #30 Gepost op: 4 juni 2011, 21:35:33
Wat is nou een bufferruimte van 80 meter bij een 80 km weg? Niets toch, als je nagaat dat het merendeel gemiddeld toch 10% te hard rijd en dus een snelheid heeft van minimaal 90 km/u.
Ik zou zeggen bufferruimte moet zijn Vmax + 20 op 80 km wegen en snelwegen.
Bij benadering zou je dan ook nog gebruik kunnen maken van de hectometer paaltjes om je afstand te bepalen.
Dan heb je je minimale afstand ook gelijk te pakken... (100 meter).
Doe dit voor 80 km wegen en voor snelwegen pak je 2 hectometer paaltjes. Je slaat de eerste over en gaat door naar de 2e. Dan pas heb je voldoende afstand en genoeg bufferruimte. Iedereen weet dat er op snelwegen veel harder gereden wordt dan de toegestane 120 km/u.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #31 Gepost op: 4 juni 2011, 21:47:06
Ik zou zeggen bufferruimte moet zijn Vmax + 20 op 80 km wegen en snelwegen.
De richtlijn is bufferruimte in meters= minimaal Vmax in km/h. Het is een richtlijn, dus als jij het veiliger vindt om je voertuig op 100m te zetten (80-weg), dan zal er niemand zijn die jou dat belet. Vandaar ook het woordje 'minimaal'.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2011, 18:05:48
idd. De richtlijn tweezijdig aanrijdingsgevaar is nieuw. De eenzijdige niet, die wordt gewoon steeds aangepast.
Het gaat om de minimale veiligheidsmaatregel idd. Op snelwegen geld echter voor gesignaleerde wegen buffervoertuig in fend-off = 100m
Op niet gesignaleerde wegen >100m. Die 100m is gebaseerd op testen en de 5 kegels. Meer afstand is altijd goed, maar niet altijd praktisch/nodig. Tevens heeft niet iedere hulpverlener meer dan 5 kegels bij zich....
Zelf zet ik wel vaker mijn auto verder, zeker in een onoverzichtelijke situatie (bijv. bocht), maar ja ik heb ook 10 kegels bij me  ;D 0098
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2011, 17:58:11
In Rotterdam kennen we de zogenaamde 'verkeersmarinier'.
(een afgeleide van de stadsmarinier, wat vooral aangeeft dat deze een daadkrachtige positie heeft)

De verkeersmarinier zit direct onder het college van B&W en heeft dus een hele korte lijn naar boven. Dit omdat het college als speerpunt heeft dat de stad goed bereikbaar moet zijn.

Praktisch gezien heeft de verkeersmarinier een commandokamer, van waaruit zij het verkeer kunnen monitoren en een flink aantal VRI's kunnen beïnvloeden. Tevens kunnen zij mensen van stadstoezicht aansturen en hen als verkeersregelaar laten optreden of statische verkeersmaatregelen organiseren. Dit laatste wordt bij een particulier bedrijf aangevraagd. Hieraan ligt een waakvlamovereenkomst (of iets dergelijks) ten grondslag.

De verkeersmarinier treedt op bij evenementen en incidenten, maar ook bij het dagdagelijkse verkeer. Zo hebben zij bijvoorbeeld ook een pakket regels opgesteld waar aannemers aan moeten voldoen om te mogen werken aan de weg.

De lijnen met de hulpdiensten zijn kort en dat neemt een hoop werk uit handen van o.a. de politie. Eigenlijk een soort Rijkswaterstaat in de stad dus.

Meer info op: http://www.rotterdam.nl/verkeersmarinier
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2011, 22:52:22
Voor de duidelijkheid: een wegbeheerder is in geen geval verplicht om Incident Management in te voeren c.q. uit te voeren. Incident Management bestaat in de basis uit afspraken over de verantwoordelijkheden en taakstellingen bij de afhandeling van een incident, primair tussen de wegbeheerder en de verschillende hulpdiensten (inbegrepen bergingsdienst). Dat betekent dus dat indien IM wordt ingevoerd, de wegbeheerder een rol krijgt toebedeeld die hij ook moet waarmaken. Wegbeheerders kunnen daarvoor kiezen als zij de afhandeling van incidenten met het oog op de doorstroming willen versnellen.

Rijkswaterstaat kan dat omdat zij hun toenmalige kantonniers allemaal hebben opgeleid naar weginspecteurs en deze positie goed verankerd hebben gekregen in de wet (dat heeft dan ook ruim 10 jaar geduurd!). Verschillende provincies zijn nu al enige jaren bezig met IM of zijn dit aan het opstarten, waarbij zij zoals RWS hun kantonniers opleiden naar de "provinciale variant" van de weginspecteur (overigens zonder blauwe band op het vest, de provinciale weginspecteur is nog niet verankerd in de wet).

Verreweg de meeste gemeenten kennen echter geen kantonniers omdat de aard van hun wegennet zich daar niet voor leent (veel wegen zonder doorgaande functie). Wel zie je nu dat in een aantal grote gemeenten (vooral de grote steden dus) de gemeentelijke wegbeheerder in zekere zin bezig is met het invoeren van Incident Management op hun gemeentelijke hoofdwegen. De snel in te zetten verkeersregelende capaciteit is dan vaak afkomstig van de stadswacht (of gelijksoortige instantie), onder aansturing van een gemeentelijke toezichthouder. De Rotterdamse Verkeersmarinier is het meest bekend en mag gezien worden als één van de pioniers op het gebied van gemeentelijk IM (los van de overige taken die inmiddels bij deze afdeling - het is niet meer 1 persoon zoals "vroeger" - zijn ondergebracht).
Bij de meeste gemeentes kunnen in voorkomend geval wel verkeersregelaars worden ingezet of afzettingen worden geplaatst, maar de aanrijdtijd is daarbij zodanig dat van Incident Management geen sprake meer is. Voordat de gemeente de poppetjes en de spullen heeft geregeld heeft de politie het incident al opgeruimd.

De richtlijnen Eerste Veiligheidsmaatregelen bij eenzijdig/tweezijdig aanrijdgevaar zijn als voorschrift aan Incident Management toegevoegd. Van de deelnemers aan IM wordt dus verwacht dat zij conform deze richtlijnen handelen als zij als eerste ter plaatse zijn. De richtlijn zelf is géén Incident Management, maar alleen een broodnodige veiligheidsprocedure. Deze procedure mag altijd worden toegepast, ook op niet-IM-wegen (en dat is zeer wenselijk). Of er op gemeentelijke wegen dus gehandeld wordt conform de veiligheidsmaatregelen, zegt nog niets over of er ook Incident Management van toepassing is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 30 september 2013, 22:57:13
Past hier ook wel bij.
Citaat van: Michael 2141 link=msg=766310 date=1274355355








Dienst: Gemeente Eindhoven
Soort voertuig: Toezicht en Hulpverlening
Merk & type: Ford c-max
Byzonderheden: Heeft een aantal deukjes  ::)