Negeren rood kruis snelweg

Auteur Topic: Negeren rood kruis snelweg  (gelezen 15481 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2011, 20:24:25
Voor "gewone" hulpdiensten ben ik het met je eens, HIT. Voor het vervoer van gedetineerden ben ik het niet met je eens. Wat mij betreft mogen zij bij file altijd over de vluchtstrook om te voorkomen dat zij tot stilstand komen en daarmee een gemakkelijk te overvallen object worden. Een risico-object moet altijd in beweging blijven, want dan is het juist het lastigst om het object te treffen. Een stilstaand object moet je gaan beveiligen en daar heb je 1) de mensen en middelen niet voor en 2) perk je daarmee het risico nooit voldoende in. Dan kun je nog discussiëren over of ze wel of niet iemand moeten vervoeren, maar ik vind dat ook lege auto's over de vluchtstrook mogen. Anders maak je het voor de kwaadwillenden wel heel gemakkelijk: een busje dat wél achteraan sluit is leeg, dus we zoeken naar een busje die niet achteraan sluit. Alles altijd laten rijden, dan laat de "aanvaller" maar een gok nemen. Veiligheid/beveiliging gaat in zo'n geval voor verkeersaangelegenheden, en terecht.

Hetzelfde kan ook nog gelden voor bepaalde waardetransporten overigens (DNB). De uitzonderlijke gevallen dat die stil komen te staan wordt de hele snelweg afgesloten...

De uitzonderingen die je noemt kan ik in zoverre mee ingaan tot aan het punt dat deze diensten het ook doen zonder noodzaak. Ik spreek hier uit ervaring. Na contact te hebben gezocht met de klpd verdwenen ze ook weer heel snel uit de afzetting.

De DNB heb ik zelf mogen escorteren een paar maal echter ook deze jongens blijven ook OGS voeren terwijl ze niet geladen zijn onder de noemer "stilstaan kost geld". Jammerlijk genoeg was het destijds ook de chauffeur van de DNB auto die dat moest beslissen.

Hulpdiensten in het werkvak is wat mij betreft weer absoluut not done - tenzij daar vooraf afspraken over gemaakt zijn. Niet alleen weet je niet wat er aan de hand is in het werkvak (het kan zelfs zoiets "stoms" als afkoelend asfalt zijn, dus het lijkt net alsof er niet gewerkt wordt), is het een mogelijke bron van onveiligheid voor de wegwerkers, maar kan het ook voor het andere verkeer reden zijn om er achteraan te rijden. En dat zijn doorgaans geen professionele chauffeurs...

Laten we al eerlijk zijn dat ook de proffesionele chauffeurs niet alles kunnen inschatten, we blijven gelukkig nog wel mens >:D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 20 juni 2011, 20:26:41
Het gaat dan volgens mij  dan ook niet om een paar tientjes ;D

Persoonlijk rijdt ik zelf vrijwel nooit een werkvak op, spoed of geen spoed. Heb het wel gehad dat men dan gekke fratsen gaat uithalen, en dat de auto's voor je het werkvak in rijden. Dan zet ik mijn geluid uit, en bewaar wat meer afstand. En als ze het dan nog niet snappen dan gaat ook de verlichting uit; dan ben ik maar een paar minuten later.

Ik zou ook wanneer mogelijk gewoon vragen bij fileforming of het "veilig" is om door te rijden, jij kunt als chauffeur ook niet zien of iemand in een kast van een matrix aan het werk is. Of welk gevaar ook, en ook met navraag kom je er vaak sneller als dat je een "ringsleutel" op je voorruit krijgt omdat hij uit de handen glipt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2011, 20:54:34
Ik vind dit een bijzondere discussie. Als er werkvakken zijn betekent dit dat er gewerkt wordt. of kan worden. Dan ga ik - rijdend met OGS - niet het risico nemen er toch in te rijden om dan werkzaamheden of werkvoertuigen tegen te komen, en dan een heel stuk weer achteruit te moeten.
Dat is onnodig tijdverlies. En inderdaad, de wegwerkers verwachten het ook helemaal niet.

Ik probeer gewoon zelf op de hoogte te blijven van de belangrijkste wegwerkzaamheden. Zo heb ik nu in mijn agenda de periodes gezet dat of de Velser- of Wijkertunnel afgesloten is. Dat is namelijk een belangrijke noord-zuidverbinding voor ons, en ondanks dat ik dus weet welke tunnel wél open is kan ik er rekening mee houden dat ik omleidingsconstructies tegenkom en dat het bij de andere tunnel extra druk kan zijn.

Ik heb wel een overleg bijgewoond voor de start van de verbredingswerkzaamheden op de A9 tussen Uitgeest en Alkmaar. Tijdens de spits is er een speciale verkeersregelaar o.i.d. die bij incidenten HV-voertuigen door beschikbare/vrije werkvakken langs de file kan beloodsen. De HV-diensten (zelf of via meldkamer) kunnen dit dan via de verkeerscentrale RWS aanvragen.

En zonder OGS een wegvak inrijden is natuurlijk al helemaal not-done.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 20 juni 2011, 22:48:53
De uitzonderingen die je noemt kan ik in zoverre mee ingaan tot aan het punt dat deze diensten het ook doen zonder noodzaak. Ik spreek hier uit ervaring. Na contact te hebben gezocht met de klpd verdwenen ze ook weer heel snel uit de afzetting.

De DNB heb ik zelf mogen escorteren een paar maal echter ook deze jongens blijven ook OGS voeren terwijl ze niet geladen zijn onder de noemer "stilstaan kost geld". Jammerlijk genoeg was het destijds ook de chauffeur van de DNB auto die dat moest beslissen.

Laten we al eerlijk zijn dat ook de proffesionele chauffeurs niet alles kunnen inschatten, we blijven gelukkig nog wel mens >:D
Laat ik voorop stellen: geen hulpdiensten of DNB of gedetineerdenvervoer in het werkvak! (Tenzij vooraf overeengekomen.)

Dat Justitie of DNB ook zonder lading OGS voeren of over de vluchtstrook rijden: prima. We gaan niemand wijzer maken dan ze al zijn. Niemand hoort te kunnen zien of er wel of geen geld of gevangenen in zit, dus rijden ze door. Al of niet met OGS. Kwestie van het beperken van (toekomstige) risico's op overvallen cq. aanvallen. Uitstekend, zolang ze dat maar niet in het werkvak doen!  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2011, 22:51:41
(...)
Ik heb wel een overleg bijgewoond voor de start van de verbredingswerkzaamheden op de A9 tussen Uitgeest en Alkmaar. Tijdens de spits is er een speciale verkeersregelaar o.i.d. die bij incidenten HV-voertuigen door beschikbare/vrije werkvakken langs de file kan beloodsen. De HV-diensten (zelf of via meldkamer) kunnen dit dan via de verkeerscentrale RWS aanvragen.
(...)
Mooi voorbeeld, Simon. De voorbereiders van wegwerkzaamheden zijn echt niet te beroerd om hulpdiensten door een werkvak te helpen. Vandaar dat ik zeg: als is overeengekomen dat hulpdiensten door het werkvak kunnen en mogen vind ik dat prima. Anders niet. Het is al onveilig genoeg met alle machines en vooral gewone bestuurders ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2011, 23:14:00
Laat ik voorop stellen: geen hulpdiensten of DNB of gedetineerdenvervoer in het werkvak! (Tenzij vooraf overeengekomen.)

Dat Justitie of DNB ook zonder lading OGS voeren of over de vluchtstrook rijden: prima. We gaan niemand wijzer maken dan ze al zijn. Niemand hoort te kunnen zien of er wel of geen geld of gevangenen in zit, dus rijden ze door. Al of niet met OGS. Kwestie van het beperken van (toekomstige) risico's op overvallen cq. aanvallen. Uitstekend, zolang ze dat maar niet in het werkvak doen!  0098

Helemaal mee eens.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2011, 23:26:23
Mooi voorbeeld, Simon. De voorbereiders van wegwerkzaamheden zijn echt niet te beroerd om hulpdiensten door een werkvak te helpen. Vandaar dat ik zeg: als is overeengekomen dat hulpdiensten door het werkvak kunnen en mogen vind ik dat prima. Anders niet. Het is al onveilig genoeg met alle machines en vooral gewone bestuurders ;)

Kan me nog herinneren dat met de wegwerkzaamheden bij de ring Eindhoven van te voren afspraken en draaiboeken werden gemaakt wat te doen bij spoed. Dit werd vanuit Rijkswaterstaat gereden weet ik me nog te herinneren. Het was dan ook geen klus van een avondje 8)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2011, 11:27:31
Weliswaar niet op de snelweg, en dus geen rood kruis, maar dit kan er dus gebeuren als je een werkvak inrijdt

http://www.dumpert.nl/mediabase/1541431/8b0fc7f1/belgische_politie_test_nieuw_beton.html     ;D


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2011, 13:01:11
LOL @ filmpje. Dat is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt en ze mogen blij zijn dat ie nog getakeld kan worden. In de meeste gevallen zit er niets anders op dan laten uitharden en vervolgens uitzagen, want die sporen krijg je er anders nauwelijks fatsoenlijk uit  ;D

(En de enorme schade - auto is total loss - is uiteraard voor de automobilist!)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2011, 21:42:37
Diverse keren sta ik op de A1 bij A'dam om de weg te versmallen of af te sluiten, wat mij dan opvalt is het aantal hulp voertuigen dat zonder OGS door de afzetting rijd.
Als elke andere burger dat doet loopt hij kans op een mooie brief van de fanclub uit Leeuwarden.

Zelf vind ik het ok als er onder OGS met gepaste snelheid door een afzetting word gereden maar die keren dat het niet nodig is zijn deze voertuigen voor ons net zo gevaarlijk als elk ander voertuig.

Ben ik nou de enige die dat vind of zijn er ook hulpverleners die vinden dat dit niet hoort?

Ik ben het ook met je eens! Niets aan toe te voegen.