Er zijn vier posten in totaal bij de opvang door het NHT. De eerste post is binnenkomst hier wordt de gehele ABCDE gedaan, de EMV en de RTS en de beoordeling hiervan is of iemand door moet naar de tweede post, de secundaire triage, deze post is bezet door Ambu personeel. De overdracht aan hun wordt gedaan volgens de SBAR. Als post twee overgeslagen kan worden aan de hand van de beoordeling dan kan het slachtoffer of door naar post drie voor behandeling van verwondingen of gelijk door naar post vier de checkout. Hier zal dan de eventuele overdracht naar bevolkingszorg zijn of de mogelijkheid naar huis te gaan. Op post drie kan er nogmaals een triage uitgevoerd worden mocht de toestand van het slachtoffer daar verslechteren.
Wordt de ABCDE, EMV, RTS en SBAR aangeleerd aan EHBO-ers van het NHT?
Mocht dat zo zijn dan acht ik gezien de relatief zeer korte opleidingstijd van het EHBO gedeelte binnen de totale NHT opleiding de kwaliteit van het uitvoeren van de ABCDE, EMV, RTS en SBAR incl. bloeddrukmeting door EHBO-ers in het NHT vrijwel nihil en zelfs contra-productief.
Daarnaast is het voor mij zeer twijfelachtig of de EMV, RTS en SBAR wel thuis hoort bij de EHBO-ers in het NHT aangezien zij "slechts" T3 slachtoffers zullen gaan behandelen en bewaken. In mijn visie zou men de EHBO-ers van het NHT specifiek moeten opleiden voor bewaking van slachtoffers in de ABCDE. Bij verslechtering in de ABCD kan dan altijd een aanwezige avpk worden gewaarschuwd.
SBAR is gezien het karakter en over te dragen medische informatie bedoeld voor medische hulpverleners. Het geven van Recommondations (SBA
R) door een leek aan een zorgprofessional vindt ik dan ook niet op zijn plaats.