Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 103160 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Er is om meerdere redenen gekozen voor het gebruik van de RTS in de T3 keten.

Op basis van Primaire triage SIEVE (kun je nog lopen, ja? --> dan T3) worden de T3 en T1/T2 stromen van elkaar gescheiden.
Hierna komen deze T3 slachtoffers onder de zorgen van een Noodhulpteam, met ondersteuning van de Taakverantwoordelijke Secundaire Triage. Daar SIEVE triage een heel grove zeef is, is het verschil tussen de verschillende T3 slachtoffers groot. Daarom volgt de RTS (SORT) triage op de SIEVE, welke specifieker is op vitale functies. Iemand met een AF van >30 ten gevolge van een traumaletsel, kan immers nog rondlopen. Dit wil je z.s.m. signaleren en je wil deze mensen terugleiden naar de zorgprofessional en de hoofdketen T1/T2.

In een T2 opvang locatie zijn maar enkele zorgprofessionals (RAV/MMT/Huisarts) en de Secundaire triage na binnenkomst kan een bottleneck worden in de instroom. Om te voorkomen dat mensen onnodig lang moeten wachten voor Secundaire triage wordt er een prioritering uitgevoerd door de NHT leden bij het station binnenkomst, waarbij middels de ABCDE methodiek een RTS bepaald wordt. Op basis hiervan kunnen zij slachtoffers met een RTS >12 snel onder de aandacht brengen van de Zorgprofessionals en de Taakverantwoordelijke Secundaire triage. De daadwerkelijke triage zal altijd gedaan worden door een Zorgprofessional, echter hebben de NHT leden een signalerende functie.

Er is gekozen om hier RTS voor te gebruiken omdat we daarmee aansluiten op de processen die in NL gebruikt worden voor rampenhulpverlening. We wilden immers geen extra triagemethodieken gaan toevoegen aan de SIEVE-SORT methode die dan wellicht weer niet helemaal aansluiten en ruis veroorzaken in de overdracht en hulpverlening. Dit is met meerdere experts op het gebied van triage en gewondenregistratie in NL besproken en goed bevonden.

Binnen de RTS hebben we 3 maten, Ademfrequentie (AF), Bloeddruk (RR) en de Glasgow Coma Scale (EMV).
Vanuit de Evenementenhulpverlening zijn vrijwilligers al bekend met het bepalen van een AF. Er is bewust gekozen voor een automatische Bloeddrukmeter om meetfouten door onervarenheid met auscultatoire bloeddrukmeting te voorkomen. Er is gedebatteerd over de EMV, daar deze maat voorheen niet gebruikt werd in de hulpverlening door het Rode Kruis, ook SIGMA leden werden niet geacht dit zelfstandig te kunnen beoordelen. Helaas is er weinig evidence betreffende simpelere maten van bewustzijn in relatie tot de EMV, en is er voorlopig gekozen voor het in stand houden van de RTS zoals hij al jaren bestaat. Dit moet mijns inziens goed geevalueerd worden.
We gaan de kwaliteit goed in de gaten houden.

SBAR Wordt gebruikt in de overdracht aan de zorgprofessional, en de R van Recommendation wordt in het NHT gebruikt om aan te geven wat de NHT-er van de Zorgprofessional verwacht, ergo: Ik verwacht dat jij de zorg van mij overneemt. Daar horen in deze setting geen behandelsuggesties bij.

Is het zo wat helderder?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Golly link=msg=1378182 date=1444640690

...

Is het zo wat helderder?

Bedankt voor de toelichting O0 ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: Golly link=msg=1378182 date=1444640690
Er is om meerdere redenen gekozen voor het gebruik van de RTS in de T3 keten.

Op basis van Primaire triage SIEVE (kun je nog lopen, ja? --> dan T3) worden de T3 en T1/T2 stromen van elkaar gescheiden.
Hierna komen deze T3 slachtoffers onder de zorgen van een Noodhulpteam, met ondersteuning van de Taakverantwoordelijke Secundaire Triage. Daar SIEVE triage een heel grove zeef is, is het verschil tussen de verschillende T3 slachtoffers groot. Daarom volgt de RTS (SORT) triage op de SIEVE, welke specifieker is op vitale functies. Iemand met een AF van >30 ten gevolge van een traumaletsel, kan immers nog rondlopen. Dit wil je z.s.m. signaleren en je wil deze mensen terugleiden naar de zorgprofessional en de hoofdketen T1/T2.

In een T2 opvang locatie zijn maar enkele zorgprofessionals (RAV/MMT/Huisarts) en de Secundaire triage na binnenkomst kan een bottleneck worden in de instroom. Om te voorkomen dat mensen onnodig lang moeten wachten voor Secundaire triage wordt er een prioritering uitgevoerd door de NHT leden bij het station binnenkomst, waarbij middels de ABCDE methodiek een RTS bepaald wordt. Op basis hiervan kunnen zij slachtoffers met een RTS >12 snel onder de aandacht brengen van de Zorgprofessionals en de Taakverantwoordelijke Secundaire triage. De daadwerkelijke triage zal altijd gedaan worden door een Zorgprofessional, echter hebben de NHT leden een signalerende functie.

Er is gekozen om hier RTS voor te gebruiken omdat we daarmee aansluiten op de processen die in NL gebruikt worden voor rampenhulpverlening. We wilden immers geen extra triagemethodieken gaan toevoegen aan de SIEVE-SORT methode die dan wellicht weer niet helemaal aansluiten en ruis veroorzaken in de overdracht en hulpverlening. Dit is met meerdere experts op het gebied van triage en gewondenregistratie in NL besproken en goed bevonden.

Binnen de RTS hebben we 3 maten, Ademfrequentie (AF), Bloeddruk (RR) en de Glasgow Coma Scale (EMV).
Vanuit de Evenementenhulpverlening zijn vrijwilligers al bekend met het bepalen van een AF. Er is bewust gekozen voor een automatische Bloeddrukmeter om meetfouten door onervarenheid met auscultatoire bloeddrukmeting te voorkomen. Er is gedebatteerd over de EMV, daar deze maat voorheen niet gebruikt werd in de hulpverlening door het Rode Kruis, ook SIGMA leden werden niet geacht dit zelfstandig te kunnen beoordelen. Helaas is er weinig evidence betreffende simpelere maten van bewustzijn in relatie tot de EMV, en is er voorlopig gekozen voor het in stand houden van de RTS zoals hij al jaren bestaat. Dit moet mijns inziens goed geevalueerd worden.
We gaan de kwaliteit goed in de gaten houden.

SBAR Wordt gebruikt in de overdracht aan de zorgprofessional, en de R van Recommendation wordt in het NHT gebruikt om aan te geven wat de NHT-er van de Zorgprofessional verwacht, ergo: Ik verwacht dat jij de zorg van mij overneemt. Daar horen in deze setting geen behandelsuggesties bij.

Is het zo wat helderder?
Een paar uur extra EHBO opleiding om de ABCDE EMV en SBAR aan te leren en te begrijpen is volstrekt krankzinnig.  :'(
Ipv SBAR wordt door nu SBA(zonder R) gebruikt.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
De ABCDE en SBAR worden in de opleiding Evenementenhulpverlener al gegeven, dus die zijn al bekend bij de Aspirant noodhulpteamleden. De Noodhulpteamtraining is dan ook geen "ehbotraining".

De SBAR wordt wel geheel gebruikt, je verwachtingen van de ontvangende partij verwoorden is een belangrijk onderdeel van de SBAR.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Ik wil absoluut niet overkomen als zeurende professional maar ook ik ben benieuwd naar de ervaring in de praktijk. SBAR vereist veel oefening. Sterker nog, het is in de ambulancezorg ook tamelijk nieuw. Wij (ik) worstelen er ook mee. Het is m.i. afwachten wat ervan terechtkomt in de hectiek van een grootschalig incident. Ik zou alvast beginnen thuis met je knuffelbeertje... (niet sarcastisch bedoeld, oefening baart kunst).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: Golly link=msg=1378210 date=1444650908
De ABCDE en SBAR worden in de opleiding Evenementenhulpverlener al gegeven, dus die zijn al bekend bij de Aspirant noodhulpteamleden. De Noodhulpteamtraining is dan ook geen "ehbotraining".

De SBAR wordt wel geheel gebruikt, je verwachtingen van de ontvangende partij verwoorden is een belangrijk onderdeel van de SBAR.
Gezien het beperkt aantal ehbo opleidingsuren in de evenementenhulpverlening mbt de ABCDE en in de vervolg opleiding als NHT-er zie ik geen spectuculair opgeleide, getrainde en geoefende NHT-ers ontstaan die adequaat overweg kunnen met de ABCDE en SBAR.
Als er in deze discussie al wordt aangegeven dat ook in de medische wereld de SBAR nog vrij nieuw is en nog niet volledig is uitgerold, hoe kan je dan leken EHBO-ers leren omgaan met het voor medische zorgverleners bestemde SBAR en erger de EMV en RTS.  :'(
Beoogd doel is de behandeling en bewaking van T3 slachtoffers. Die zijn al getriageerd en behoeven slechts bewaking en/of doorgestuurd te worden naar huisartsenposten oid. Mochten in voorkomende gevallen alsnog stoornissen openbaren gedurende de noodhulp/opvang, dan is de aanwezigheid van medisch personeel natuurlijk onontbeerlijk.

Wordt er niet teveel vanaf de hoge toren geblazen door het NRK? Zijn de verwachtingen niet te hoog gespannen? Probleem is dat het NRK eigenlijk met de rug tegen de muur staat. Het NRK moet aan de overheid begin 2016 aantonen dat zij met haar NHT's klaar zijn voor het grote werk begin 2016. Tegen welke prijs/kwaliteitsverhouding?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: jelte link=msg=1378180 date=1444640161
De bloeddrukmeter is nodig om nogmaals de rts te bepalen. Mocht de totale score te laag zijn dan wordt het slachtoffer weer gezien door een professionele hulpverlener.
Dit slachtoffer heeft dan al de eerste en tweede triage doorlopen die ook uitgevoerd worden door professionele hulpverleners. Een soort backup dus.
De AED is niet aanwezig omdat de professionele hulpdiensten deze bij zich hebben. Maar wat ik begreep kunnen de t3 slachtoffers op een heel andere locatie geholpen worden dus of dat helemaal opgaat weet ik niet.

Zoals je kunt lezen is t onzin wat je schrijft, de professionele zorgverleners hebben geen AED bij zich, dit is een omissie in het rode kruis project. Bepalen van tensie tbv het maken van een RTS door leken mbv een automatische bloeddrukmeter is onzin. Een patiënt die inkachelt op de T3 locatie van het NRK kan met een AVPU score sneller hulp krijgen dan met een langduriger RTS bepaling. Hier is al de nodige feedback op geweest vanuit de NRK opleiders richting NRK projectteam.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
 
Citaat van: CM link=msg=1378227 date=1444658703
Ik wil absoluut niet overkomen als zeurende professional maar ook ik ben benieuwd naar de ervaring in de praktijk. SBAR vereist veel oefening. Sterker nog, het is in de ambulancezorg ook tamelijk nieuw. Wij (ik) worstelen er ook mee. Het is m.i. afwachten wat ervan terechtkomt in de hectiek van een grootschalig incident. Ik zou alvast beginnen thuis met je knuffelbeertje... (niet sarcastisch bedoeld, oefening baart kunst).

Ben ik blij dat ik niet de enige hierin ben.  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Zoals je kunt lezen is t onzin wat je schrijft, de professionele zorgverleners hebben geen AED bij zich, dit is een omissie in het rode kruis project. Bepalen van tensie tbv het maken van een RTS door leken mbv een automatische bloeddrukmeter is onzin. Een patiënt die inkachelt op de T3 locatie van het NRK kan met een AVPU score sneller hulp krijgen dan met een langduriger RTS bepaling. Hier is al de nodige feedback op geweest vanuit de NRK opleiders richting NRK projectteam.
Ja heb het boek bekeken en dit is wat ik eruit haal. Denk zelf dat er nog veel geoefend moet worden. Kan volgens mij niet zo simpel zijn zoals het lijkt.
Wij hoefen geen conclusies te trekken maar dan moet je wel de score goed berekenen.
Ik ben nog niet begonnen met de noodhulp cursus dus misschien lees ik dingen anders dan dat ze bedoeld zijn.
Heb thuis zelf ook een bloeddruk meter maar toen mijn vader een hoge bloeddruk had was het enige wat ik kon doen hem naar de dokter sturen.
Wat betreft deze polsbloeddrukmeter doen ze ons geloven dat je niet verkeerd kan meten omdat hij dan gewoon niet meet. Nou ik ben benieuwd. Thuis doe ik hem over mijn Bovenarm en elk jaar heb ik dezelfde waarde als de dokter dus echt hogere wiskunde is dat ook niet.
Wat betreft de AED staat dit er ". Je hebt geen AED tot je beschikking. Deze hebben de zorgprofessionals bij zich en zij zullen het slachtoffer ook helpen met de AED wanneer dat nodig is."
Misschien beter eerst af te wachten tot we weten wat er van verwacht wordt van het noodhulpteamleden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Golly link=msg=1378182 date=1444640690
Op basis van Primaire triage SIEVE (kun je nog lopen, ja? --> dan T3) worden de T3 en T1/T2 stromen van elkaar gescheiden.
Hierna komen deze T3 slachtoffers onder de zorgen van een Noodhulpteam, met ondersteuning van de Taakverantwoordelijke Secundaire Triage.

Binnen de RTS hebben we 3 maten, Ademfrequentie (AF), Bloeddruk (RR) en de Glasgow Coma Scale (EMV).
Vanuit de Evenementenhulpverlening zijn vrijwilligers al bekend met het bepalen van een AF. Er is bewust gekozen voor een automatische Bloeddrukmeter om meetfouten door onervarenheid met auscultatoire bloeddrukmeting te voorkomen. Er is gedebatteerd over de EMV, daar deze maat voorheen niet gebruikt werd in de hulpverlening door het Rode Kruis, ook SIGMA leden werden niet geacht dit zelfstandig te kunnen beoordelen. Helaas is er weinig evidence betreffende simpelere maten van bewustzijn in relatie tot de EMV, en is er voorlopig gekozen voor het in stand houden van de RTS zoals hij al jaren bestaat. Dit moet mijns inziens goed geevalueerd worden.
We gaan de kwaliteit goed in de gaten houden.


Ik heb een paar vraagjes:

1. Wie of wat is die Taakverantwoordelijke Secundaire Triage?
2. Denkt men serieus dat automatische bloeddrukmeting ineens betrouwbaar is geworden?
3. Waar komt de gedachte vandaan dat GCS bepalen een succesverhaal zal worden als men Riva-Rocci te moeilijk vindt voor deze hulpverleners?
4. Kinderen compenseren lang, gaan ambulante kinderen naar T2 post waar ambulanceverpleegkundigen, MMT- en huisartsen zijn of gaan ze naar de T3 post?