Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 103156 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Citaat van: owning31 link=msg=1378379 date=1444731051
Dat ben ik met u eens! Maar we zullen bijvoorbeeld tijdens oefeningen e.d. ( geen rampen) ook te maken kunnen krijgen met een reanimatie. Soms lijkt het wel of hulpverleners net mensen zijn

Ja maar de mensen in een stadsbus of trein kunnen ook dood neervallen... Daar moeten we dan ook een aed inhangen... Of we kunnen net zo goed bij iedereen een ICD plaatsen ::) Er hangen al genoeg aeds in den lande en anders hebben we altijd de ambulances nog rondrijden... Sorry voor m'n sarcasme maar de jaarskosten van een aed zijn te hoog... Hoeveel kilometers maken de busjes ieder jaar? Dus is de kans niet heel groot dat ze gebruikt gaan worden..

Een aed in de bus hangen is denk ik sund van t geld...


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Over de nut en noodzaak van AED lopen voldoende discussies op het forum.
Graag on topic blijven


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Citaat van: jelte link=msg=1378387 date=1444732949
En ik weet niet of het noodhulpteam ook ingezet kan worden zonder de rav. Maar mocht dat wel het geval zijn dan vind ik een AED geen overbodige luxe.
De CN kan besluiten om zelfstandig een NHT inzet te starten, zonder de inzet van de RAV. Dan heb je feitelijk niets meer dan de zorgprofessional welke er standaard in meedraait.

//edit, het antwoord van mij was wel ontopic want ging over het separaat inzetten van een NHT.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Oma link=msg=1378353 date=1444724753
Hoe zit het met pijbestrijding, bijv. als iemand 4 vingers gebroken heeft en geluxeerde schouder? Conform LPA zal men ketamine geven, gaat Rode Kruis daarna weer GCS bepalen?

Citaat van: Golly link=msg=1378365 date=1444729053
3.Pijnbestrijding beschikken wij niet over ( zelfs geen PCM) en het zal dus aan de TV secundaire triage en zijn collega zorgprofessionals zijn. Ik ben het met je eens dat hier nog lacunes zijn in het systeem. In het verleden werd er overigens pas nadat alle T1 en T2's verzorgd waren naar de T3's omgekeken en kregen zij (ook) geen pijnstilling in rampensituaties. Een GCS bepalen na Ketamine lijkt ook mij geen waarde te hebben op triage gebied  :P

Ik kom aan bij de T3 tent met mijn fracturen en luxatie, voor het mooie ook nog een flinke vervuilde wond aan m'n been. Dan is het meer dan waarschijnlijk dat ik nog geen pijnstilling heb gehad in een rampensituatie. Dan begrijp ik dat ik alsnog naar de secundaire triage moet voor een spuit esketamine en midazolam, want daar zit de enige professional die dat kan toedienen? Wat gaat er daarna met mij gebeuren in dat behandelcentrum door NHT personeel? Waar ik waarschijnlijk ook nog eens een verlaagd bewustzijn krijg of olifantjes ga zien door de medicatie, kan het NHT personeel deze situaties onderkennen? Wie gaat mij verder helpen aan mijn verwondingen?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: -Joost- link=msg=1378390 date=1444733681
Ik kom aan bij de T3 tent met mijn fracturen en luxatie, voor het mooie ook nog een flinke vervuilde wond aan m'n been. Dan is het meer dan waarschijnlijk dat ik nog geen pijnstilling heb gehad in een rampensituatie. Dan begrijp ik dat ik alsnog naar de secundaire triage moet voor een spuit esketamine en midazolam, want daar zit de enige professional die dat kan toedienen? Wat gaat er daarna met mij gebeuren in dat behandelcentrum door NHT personeel? Waar ik waarschijnlijk ook nog eens een verlaagd bewustzijn krijg of olifantjes ga zien door de medicatie, kan het NHT personeel deze situaties onderkennen? Wie gaat mij verder helpen aan mijn verwondingen?
Daar stel je een hele goede vraag. Je wond zal verzorgd worden door leden van het nht. Maar dingen omtrent van medicatie daar hebben we geen verstand van, ook de artsen en verpleegkundigen bij het nht mogen hier niks mee volgens de regels (want ze zijn ingezet als ehbo-ers, zo schrijft het boekje).  

Ik denk dat dit soort casussen die je opnoemt na een eerste inzet van het nht zullen worden geëvalueerd en hopelijk worden er dan plannen gemaakt om zulke dingen op te lossen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Ik vermoed dat er nog niet over pijnstilling in deze setting is nagedacht, of dat het in ieder geval nog niet is gedeeld. Het Rode Kruis kan niets met pijnstilling, en als de RAV besluit mensen te KO te spuiten met ketamine en midazolam dan vermoed ik zo dat zij de T1/T2 keten ingaan omdat er dan nauwere monitoring op moet dan we in de T3-V kunnen geven.

Overigens kreeg de meneer met de Schouderlux in het GNK systeem ook geen pijnstilling voordat alle T1/T2 slachtoffers behandeld en vervoerd waren. Dit thema is dus al heel lang onderbelicht, en het is m.i. aan de RAV's om hier een uitspraak over te doen.

De RAV's zijn echter nog niet zover.

Binnenkort gaan we GGB uitproberen tijdens een oefening, dus daar gaan vast veel aandachtspuntjes uitkomen  e050
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: owning31 link=msg=1378396 date=1444735371
Je wond zal verzorgd worden door leden van het nht.

Wat als mijn wond dusdanig is dat er chirurgisch wondtoilet en antibiotica profylaxe nodig is? Ik heb mensen wandelend behandelposten binnen zien komen, waar je vervolgens een tourniquet om het been kon binden en men onder A1 is afgevoerd. Dat zou in dit geval T1/T2 gaan worden, echter zit daar een behoorlijk grijs gebied tussen. M'n schouder hangt trouwens ook nog uit de kom en m'n hand ligt in puin.

Citaat
Maar dingen omtrent van medicatie daar hebben we geen verstand van, ook de artsen en verpleegkundigen bij het nht mogen hier niks mee volgens de regels (want ze zijn ingezet als ehbo-ers, zo schrijft het boekje).  

Dat is natuurlijk onzin, je bent arts/verpleegkundige of je bent het niet. Simple as that, zeker in een noodsituatie. Dat je je niet als zodanig uitgeeft en/of beperkt medisch-technisch handelt is een ander verhaal. Je bent niet opeens dom als je het ziekenhuis uitloopt.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: -Joost- link=msg=1378407 date=1444738384
Wat als mijn wond dusdanig is dat er chirurgisch wondtoilet en antibiotica profylaxe nodig is? Ik heb mensen wandelend behandelposten binnen zien komen, waar je vervolgens een tourniquet om het been kon binden en men onder A1 is afgevoerd. Dat zou in dit geval T1/T2 gaan worden, echter zit daar een behoorlijk grijs gebied tussen.

Dat is natuurlijk onzin, je bent arts/verpleegkundige of je bent het niet. Simple as that, zeker in een noodsituatie. Dat je je niet als zodanig uitgeeft en/of beperkt medisch-technisch handelt is een ander verhaal. Je bent niet opeens dom als je het ziekenhuis uitloopt.
Als het dusdanig erg is dat er een tourniquet omheen gaat zal het worden overgedragen aan de zorgprofessional die gekoppeld is aan het noodhulpteam.

Betreffend de medici. Het zijn weer regeltjes die zijn gemaakt achter een bureau. Soms zelfs door mensen die geeneens een ehbo diploma hebben.

Zoals golly al zegt, na een oefening zal er nog wel geëvalueerd worden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: owning31 link=msg=1378409 date=1444739314
Als het dusdanig erg is dat er een tourniquet omheen gaat zal het worden overgedragen aan de zorgprofessional die gekoppeld is aan het noodhulpteam.

Dat begrijp ik en heb ik ook geschreven zoals je ziet. Wat ik echter bedoel is dat er behoorlijk ernstige verwondingen (fracturen, luxaties, ernstige wonden, brandwonden etc) kunnen voorkomen binnen de T3 categorie, waarbij je medische zorg nodig zal hebben. Dat het NHT dan een verbandje om een wond draait en dergelijke lijkt me logisch, maar hoe verloopt de afvoerketen voor deze patiënten? Deze mensen kan je niet vervolgens aan de soep zetten op de opvanglocatie ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Golly link=msg=1378398 date=1444735474
Ik vermoed dat er nog niet over pijnstilling in deze setting is nagedacht, of dat het in ieder geval nog niet is gedeeld. Het Rode Kruis kan niets met pijnstilling, en als de RAV besluit mensen te KO te spuiten met ketamine en midazolam dan vermoed ik zo dat zij de T1/T2 keten ingaan omdat er dan nauwere monitoring op moet dan we in de T3-V kunnen geven.

Overigens kreeg de meneer met de Schouderlux in het GNK systeem ook geen pijnstilling voordat alle T1/T2 slachtoffers behandeld en vervoerd waren. Dit thema is dus al heel lang onderbelicht, en het is m.i. aan de RAV's om hier een uitspraak over te doen.

De RAV's zijn echter nog niet zover.

Binnenkort gaan we GGB uitproberen tijdens een oefening, dus daar gaan vast veel aandachtspuntjes uitkomen  e050

Het lijkt me stug dat de RAV ketamine + midazalom zal geven in buitengewone omstandigheden terwijl ze onder reguliere omstandigheden alleen ketamine geven.

Ik vind het ook vreemd dat Rode Kruis het niet zou kunnen. Is het niet dat Rode Kruis Nederland het wel zou kunnen maar niet mag of wil


Foto van gisteren: Rode Kruis Qatar ingezet in Yemen.