Ik begrijp die kritiek over de omstanders die niet zouden ingrijpen niet zo goed. Sterker nog, ik kan me goed voorstellen waarom men in dit geval niets doet of niet durft te doen. Het zal wel weer typisch HV-forum gedrag zijn waar naar aanleiding van een gebeurtenis weer een hele reeks politiek correcte uitspraken dient te volgen.
Ten eerste is er een soort natuurlijk overwicht: een grote, oudere vent die "bijzonder"" gedrag vertoont tegenover een stel jongeren. De jongeren zijn weliswaar in de meerderheid maar die ouwe vent komt "sterk" over. Verder vertoont hij weliswaar afwijkend, vervelend en provocerend gedrag (roken) maar is er nog geen sprake van bedreigend of agressief gedrag.
Het zogenaamde slachtoffer maakt het er ook niet veel beter op. Het is nou niet bepaald een "zielig" slachtoffer, o.a. door het veelvuldige gebruik van het woord kanker. Er is bij het publiek dan ook niet direct een prikkel om het slachtoffer te helpen omdat het slachtoffer in nood zou zijn. Wat je ziet gebeuren is dat een gestoorde vent en een gestoord meisje ruzie hebben, dat het meisje onbelemmerd weg kan komen, weliswaar een schop onder de kont krijgt maar dat er verder eigenlijk niet zo heel veel vreselijks gaande is. Goed, de schop onder d'r kont hoort niet.
Er zijn nog geen prikkels dat er daadwerkelijk iemand in nood is, dus ik kan me voorstellen dat je blijft zitten als omstander. Wat ook niet vergeten moet worden is dat men in een kleine, afgesloten ruimte zit met nauwelijks vluchtwegen, voor als een eventuele interactie toch fout zou gaan. Veel mensen beseffen dat, bewust of onbewust. En als je vaker met de trein gaat, zoals bij deze mensen waarschijnlijk het geval is, dan zal je vaker dit soort figuren tegenkomen. Dit soort mensen, met dit soort gedrag, kom je nou eenmaal vaak tegen in het publieke domein en of je wilt of niet, er komt alweer vrij snel een moment dat je dit "normaal" vindt.
Al met al gebeurt er eigenlijk niet zo heel veel, al ziet het er op de film wel heel imposant uit.
Dat het NS-personeel optreedt is niet meer dan terecht. De waardeoordelen hier over het vermeende optreden van omstanders niet.