Het SVPB, de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties (SVPB) organiseert en neemt examens af voor opleidingen in de beveiligingssector.
Ben benieuwd naar meningen en ervaringen omtrent deze organisatie. Ook ik heb ooit mijn burger beveiligingspapieren hier behaald.
Casus: Jij hebt meldkamerdienst en je hebt een beveiliger in het pand lopen, met portofoon. Er komt een brandmelding binnen. Wat doe je?
A. Je belt direct de brandweer.
B. Je stuurt je collega erop af om eerst polshoogte te nemen.
c. Je schreeuwt moord en brand (geintje, weet ik niet meer ;-))
Ik koos hiervoor: je stuurt je maatje die in het pand loopt, naar de opgegeven locatie. (automatische melding, op je BMC) Deze is zeer snel ter plaatse en constateert geen brand, maar stoomvorming door schoonmaakwerkzaamheden o.i.d.
Je belt de brandweer binnen de gestelde termijn (= termijn die je hebt voordat de melding doorgeschakeld wordt naar brw) en geeft netjes door dat het geen brand betreft, maar werkzaamheden.
Toch zakte ik op het feit:
U had direct de brandweer moeten bellen.
Van mijn repliek en opgedane praktijkervaring wilde men niets weten. (ik werkte immers al een aantal jaar bij het MBK)
Gewoon gezakt, klaar.
Zo heb ik een aantal discutabele ervaringen gehad met deze instantie. Uw ervaring(en)?