C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst

Auteur Topic: C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst  (gelezen 58387 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #80 Gepost op: 7 november 2014, 21:03:02
Alles wat (ongecodeerd) door de lucht staat mag vrij ontvangen cq meegeluisterd worden, dit is namelijk een onderdeel van het recht op vrije nieuwsgaring, zoals verankerd in artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit stelt iedereen, burgers, in de gelegenheid om DMO mee te luisteren, aangezien dit onversleuteld is en technisch volledig los staat van C2000. Dat een portofoon eventueel ook zou kunnen zenden is een geheel ander discussiepunt en die punten lopen in deze discussie helaas erg door elkaar heen. Feit is dat er meegeluisterd *mag* worden. Hoe dat gebeurt is in dit topic slechts gebaseerd op geruchten waaruit weer speculaties voortvloeien. De personen in kwestie zijn al veroordeeld voordat de feiten bekend zijn. Persoonlijk vind ik dat in deze casus des te kwalijker...


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #81 Gepost op: 7 november 2014, 23:28:17
Ik heb zelf na het lezen van deze discussie even wat navraag gedaan aan de betreffende portofoon houders, persoon een heeft de portofoon een paar maanden terug al ingeleverd ivm de discussie die het opleverde, persoon twee heeft een portofoon, geen TMO toegang, DMO toegang alleen op uitluisteren, zendfunctie is geblokkeerd. Dus in theorie doen beide personen niks (meer) fout. Wat er verder nog van gedacht en gezegd word berust dus niet op de wettelijke regels maar op meningen  O0
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #82 Gepost op: 7 november 2014, 23:58:48
Citaat van: Hunter link=msg=1307089 date=1415390582
Alles wat (ongecodeerd) door de lucht staat mag vrij ontvangen cq meegeluisterd worden, dit is namelijk een onderdeel van het recht op vrije nieuwsgaring, zoals verankerd in artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit stelt iedereen, burgers, in de gelegenheid om DMO mee te luisteren, aangezien dit onversleuteld is en technisch volledig los staat van C2000. Dat een portofoon eventueel ook zou kunnen zenden is een geheel ander discussiepunt en die punten lopen in deze discussie helaas erg door elkaar heen. Feit is dat er meegeluisterd *mag* worden. Hoe dat gebeurt is in dit topic slechts gebaseerd op geruchten waaruit weer speculaties voortvloeien. De personen in kwestie zijn al veroordeeld voordat de feiten bekend zijn. Persoonlijk vind ik dat in deze casus des te kwalijker...
Ook gecodeerd mag gewoon hoor. Nergens staat die uitzondering.

Overigens is er een site met die alle 2000 benodigdheden en frequenties gewoon verkoopt geheel legaal, ook de mogelijkheid om te zenden. Het gebruik is wel verboden, maar de verkoop van de middelen niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #83 Gepost op: 8 november 2014, 00:21:16
Citaat van: HIT link=msg=1307111 date=1415401128
Ook gecodeerd mag gewoon hoor. Nergens staat die uitzondering.

Oh, dus codering mag tegenwoordig gekraakt worden? Da's nieuw voor mij...

Citaat van: HIT link=msg=1307111 date=1415401128
Overigens is er een site met die alle 2000 benodigdheden en frequenties gewoon verkoopt geheel legaal, ook de mogelijkheid om te zenden. Het gebruik is wel verboden, maar de verkoop van de middelen niet.

Heb ik ergens beweerd dat dat niet is toegestaan?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #84 Gepost op: 8 november 2014, 00:38:08
En waarom zou het niet toegelaten zijn om in TMO mee te luisteren in deze zaak?

Uiteindelijk is het toch aan de beheerder van zo een gespreksgroep om te bepalen wie hij op legale wijze laat deelnemen aan een gesprek? En legaal gebeurt het in zo een hypothese wellicht wel, met een abonnement op C2000, een gevalideerd toestel en de afnemer van de dienst die een hulpdienst betreft. Dat deze beheerder het opportuun acht om onder de paraplu van de brandweer een externe te laten participeren aan de werking maakt het wellicht niet opeens illegaal. Toch?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #85 Gepost op: 8 november 2014, 01:48:35
Citaat van: Hunter link=msg=1307114 date=1415402476
Oh, dus codering mag tegenwoordig gekraakt worden? Da's nieuw voor mij...
Groot woord, maar uiteindelijk betekend het gewoon dat het weer kan worden meegeluisterd en dat mag. Ook apparatuur die het kraken is voorbereid is niet verboden, ergo is het gekraakte beluisteren ook niet verboden.

Citaat van: Hunter link=msg=1307114 date=1415402476
Heb ik ergens beweerd dat dat niet is toegestaan?
Mijn relaas is samengevoegd met mijn reactie op jouw schrijven. Ik heb nergens beweerd dat jij iets anders beweerde  O0
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1307115 date=1415403488
En waarom zou het niet toegelaten zijn om in TMO mee te luisteren in deze zaak?

Uiteindelijk is het toch aan de beheerder van zo een gespreksgroep om te bepalen wie hij op legale wijze laat deelnemen aan een gesprek? En legaal gebeurt het in zo een hypothese wellicht wel, met een abonnement op C2000, een gevalideerd toestel en de afnemer van de dienst die een hulpdienst betreft. Dat deze beheerder het opportuun acht om onder de paraplu van de brandweer een externe te laten participeren aan de werking maakt het wellicht niet opeens illegaal. Toch?
Twee verschillende dingen, en in beide heeft de beheerder geen inspraak. C2000 gebruik qua gespreksvoering ligt vast, en het beluisteren staat vrij. Verschil in deze cases is dat er een porto beschikbaar wordt gesteld, en ik zit nu al een dag teksten te lezen maar deze mogelijkheid heb ik nog niet gevonden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #86 Gepost op: 8 november 2014, 03:33:14
Citaat van: HIT link=msg=1307118 date=1415407715
Twee verschillende dingen, en in beide heeft de beheerder geen inspraak. C2000 gebruik qua gespreksvoering ligt vast, en het beluisteren staat vrij. Verschil in deze cases is dat er een porto beschikbaar wordt gesteld, en ik zit nu al een dag teksten te lezen maar deze mogelijkheid heb ik nog niet gevonden.

Dat is een hele hoop stellingnames gebundeld in een korte tekst. Kan je één-en-ander onderbouwen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 8 november 2014, 08:19:59
We kunnen wel weer een hoop poeha maken. feit is dat mocht men het uberhaupt voor elkaar krijgen om mee te luisteren dit zeer snel afgelopen zal zijn, simpelweg omdat men dan in ene apparatuur ziet op beeldscherm op de RAC die er niet thuis hoort. En men dus direct die apparatuur zal gaan uitsluiten. Alle verhaaltjes ten spijt, maar C2000 is niet voor niets afgesloten een buitenstaander heeft er niets te maken wat er tussen de hulpdiensten wordt beproken. ::)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #88 Gepost op: 8 november 2014, 19:00:27
Citaat van: peen van dienst link=msg=1306960 date=1415346284
Excuus; was NikonDirk.

Peen

Excuses ervaart : -)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


vuurmenekuh

  • huisfotograaf vrijwillige Brandweer - Rode Kruis EHBO'er - BLS AED
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • Chase your dreams !
Reactie #89 Gepost op: 8 november 2014, 20:55:21
Goede avond allemaal,

Als ik het een beetje goed begrijp ben ik één van de personen in kwestie. Ik zal even van uit mijn eigen kant uitleggen hoe de vork in de steel zit. om onduidelijkheid te voorkomen

om te beginnen, Ik ben op mijn 12 jaar bij de jeugdbrandweer gegaan, omdat de brandweer mij altijd geintereseert heeft. na een jaar ben ik eens bij het dichts bijzijnde vrijwillige korps gaan kijken en zo doende heb ik een zeer goede band opgebouwd met het korps. zo ben ik lid van de personeels vereniging, help ik mee op de weekelijkse oefenavond ect. en omdat ik nog minder jarig ben (16) (hier zal wel fel op worden gereageerd maar ik ben een gewone jongen met een goed verstand en daarbij weet ik wat ik doe, en natuurlijk is het van vanzelfsprekend dat er niks wat er word gezegd naar buiten wordt gebracht, hier zijn afspraken gemaakt) en omdat ik toch wat voor het korps wou betekenen ben ik voor het korps gaan fotograferen van jubilarissen, feesten, uitrukken, activiteiten ect. als huisfotograaf dus.  en laat duidelijk zijn dat ik niet iemand ben die een stijf pikkie krijgt van zwaailichten en sirenes, ik doe dit serieus en verstandig, en ik ken mijn plaats bij een incident. ik doe dit omdat ik het een mooie hobby vind, respect heb voor de hulpverlening en toch op een manier hoe klein dan ook mijn steentje wil bij dragen.  maar nu het porto verhaal. een half jaar geleden kwam ik op het internet een DMO portofoon tegen voor de duidelijkheid geen c2000 (TEA2). toen ben ik met een paar personen van het korps in gesprek gegaan en tot de conclusie gekomen dat het geen probleem was als ik mee zou luisteren met het ''eigen'' korps onder de voorwaarden dat er geen zendfunctie zou zijn. er zal nu wel gereageert worden van wat heb je er aan om Dmo te luisteren, ik vind het een meer waarde hebben, nu krijg je in eerste instantie toch meer mee en begrijpje dingen beter, ik zeg altijd klein leerprocces. dit is hoe de vork in de steel zit en ik heb zelf ook al navraag gedaan en toen is mij gezegd geworden dat dit niet illegaal is zoals ik hier eerder ook al gelezen heb. nu weten jullie hoe het zit en ik hoop dat het een stuk duidelijker is geworden. ik zie de reactie's wel verschijnen. mvg Rick