ter beschikking van de medische wetenschap

Auteur Topic: ter beschikking van de medische wetenschap  (gelezen 7474 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2004, 14:35:13
Wat mij op de universiteit is verteld, is dat men alleen intacte lichamen kan 'gebruiken' omdat het gehele vatenstelsel nog intact moet zijn voor de conserveringsmethode.
Wanneer er een orgaan is uitgenomen voor donering, direct na haar klinische dood, dan is het niet mogelijk om het lichaam goed te conserveren omdat het vatenstelsel niet meer intact is. Dat betekend in principe dus dat je dus niet zowel donor kan zijn en je lichaam ter beschikking kan stellen.
Als het goed is kan je je lichaam wel ter beschikking stellen als je bijvoorbeeld tijdens je leven een orgaan hebt afgestaan. Het vatenstelsel heeft zich dan weer hersteld en is weer een gesloten systeem.

Pin me niet vast op het bovenstaande, het zou best kunnen dat het toch mogelijk is, maar dit is de informatie die wij kregen. Ik zal volgende week eens informeren bij de persoon die daar over gaat.

Bij een donorcodicil worden alleen levende organen gebruikt voor transplantatie in een ander lichaam. Deze organen worden als het goed is niet voor de wetenschap gebruikt.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2004, 18:46:33
Nog een vraagje die ik moeilijk te stellen vindt, maar ik doe toch een poging: als je de overleden persoon begraaft of cremeert neem je definitief afscheid. Ik  ga nooit naar crematies dus weet ik niet hoe dat gaat, maar bij een begrafenis zie je de kist wegzakken. Dat is, vind ik, al een afscheid van de overledene, je hebt gezien dat het weg is.
Als je het lichaam aan de wetenschap overdraagt, is er dan als directe familieleden psychische problemen krijgen omdat ze zo snel afscheid hebben moeten nemen of omdat ze niet hebben gezien dat het lichaam weggebracht is op de manier waarop ik het hierboven beschreef, datde universiteit ofzo hulp biedt bij de verwerking? Of zeggen ze: het is de wil van de overledene, met de psychische gesteldheid van de nabestaanden hebben we niets te maken. Dat klinkt een beetje cru, maar bedoel ik niet zo.

Christian

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2004, 00:49:49
Hoi Christian,

Interessante vraag, ik heb er helaas geen antwoord op, maar morgen (of eigenlijk vandaag) heb ik een college van iemand die daar bij ons over gaat en ik zal  hem deze vraag eens voorleggen.

Zijn er misschien mensen die dit ooit in hun nabijheid hebben meegemaakt?

Pim

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2004, 18:29:59
Beste Christian, Bianca en andere lezers,

Vandaag heb ik het een en ander even nagevraagd.

Als antwoord op de vraag van Christian kan ik het volgende zeggen:
Er is vanuit de universiteit geen psychische nazorg aan familie en vrienden van de persoon die zich ter beschikking gesteld heeft. Er wordt duidelijk aangegeven wanneer iemand zich aanmeld dat hij/zij zijn familie goed moet informeren over de gevolgen van zijn of haar aanmelding en wat dat betekend wanneer het overlijden heeft plaatsgevonden. Het is natuurlijk niet zo dat het instituut het lichaam zal opeisen, maar men benadrukt dat het de wens van de overledene is.

Als je het lichaam aan de wetenschap overdraagt, is er dan als directe familieleden psychische problemen krijgen omdat ze zo snel afscheid hebben moeten nemen of omdat ze niet hebben gezien dat het lichaam weggebracht is op de manier waarop ik het hierboven beschreef, datde universiteit ofzo hulp biedt bij de verwerking? Of zeggen ze: het is de wil van de overledene, met de psychische gesteldheid van de nabestaanden hebben we niets te maken. Dat klinkt een beetje cru, maar bedoel ik niet zo.

Het lichaam wordt over het algemeen binnen 24 uur na overlijden overgedragen aan het instituut. De familie heeft dan de tijd om afscheid te nemen. Een plechtigheid waarbij het lichaam van het slachtoffer aanwezig is, is in de praktijk vanwege deze korte tijd bijna niet te realiseren.
Het is natuurlijk niet zo dat de universiteit zich niets aantrekt van de emoties van de nabestaanden, maar zoals ik eerder zei, de persoon moet zelf zijn familie voorbereiden op wat er gaat komen. Wanneer de familie er echt hele grote moeite mee heeft en het lichaam echt liever niet wil afstaan, dan kan ook nog, maar dat is niet in overeenstemming met de wens van de overledene.

Op de vragen van Bianca heb ik de volgende dingen gehoord:
Het is in principe niet mogelijk om aan te geven waarvoor het lichaam wordt gebruikt op het instituut. Volgens de wet wordt ieder terbeschikking gesteld lichaam gebruikt ten behoeve van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.
Wat betreft het donor zijn; het is niet  mogelijk om zowel donor te zijn, als je lichaam ter beschikking te stellen. Zoals ik eerder al zei, dit komt doordat een lichaam een intact vaatstelsel moet hebben voor de conservering.
Wanneer iemand bepaalde ziektes had tijdens zijn leven wordt daar meestal geen specifiek onderzoek naar gedaan (tenzij dit bijvoorbeeld met de behandelend arts is afgesproken). Het kan natuurlijk wel dat tijdens het onderwijs of onderzoek deze ziekten aan het licht komen en men daar wat over uitwijd.

Ik hoop dat ik nu het een en ander duidelijk gemaakt  heb, mochten er nog vragen zijn, dan lees ik het wel.

Groeten,
Pim

Kanarie

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2004, 18:47:13
Bedankt voor je uiteenzetting! Ik heb er een tijd geleden een college over gehad, maar daarvan weet ik ook niet alles meer.
Heel helder verhaal. Dank voor de info :D

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2004, 19:17:37
Graag gedaan :), ik vind het belangrijk dat er over dit soort dingen duidelijkheid is. Het is een erg serieus en emotioneel onderwerp.
Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft!

Groeten, Pim

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2004, 23:52:46
Pim, helemaal duidelijk, bedankt voor de moeite!

Christian

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2004, 14:56:05
Ik wil toch nog even terugkomen op de combinatie "ter beschikkingstelling en donatie".

Is het niet zo dat het overlijden in het ziekenhuis moet plaats vinden zodat de organen voor donatie nog goed blijven?

daarop voortbordurend kan ik me voorstellen dat de combinatie wel een goede zou zijn. Indien het niet langer mogelijk blijkt om organen te doneren, kan ervoor gekozen worden om het lichaam ter beschikking te stellen....

of redeneer ik nu verkeerd?

mzzl, d'n druif

p.s.: ik sluit me wel aan bij vorige posters, de antwoorden tot nu toe waren van een zeer hoog duidelijkheidsniveau!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2004, 15:09:59
Druifje; dat is inderdaad waar, je hebt het goed geredeneerd. Indien er geen organen uitgenomen zijn voor donatie is het vaatstelsel nog intact en zou het dus nog mogelijk zijn om het lichaam ter beschikking te stellen. Hoe dit in de praktijk geregeld is heb ik niet kunnen nagaan.
Voor donatie moet bij mijn weten het overlijden inderdaad plaatsvinden in het ziekenhuis. Het orgaan wordt namelijk uitgenomen als de patient nog 'in leven is', maar onder de voorwaarde dat er geen enkele kans meer is op herstel.

### Aanvulling:
Je bedoelt het goed, maar dat de organen worden uitgenomen als de patiënt nog "in leven is" heb je een beetje beroerd geformuleerd. De organen mogen namelijk pas worden uitgenomen als er volledig en onherstelbaar verlies is van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. (bron: Hoofdstukken over gezondheidsrecht, Verbogt, 8e druk) Voor het vaststellen hiervan zijn criteria opgesteld.  :)

Ik heb het even aangepast en het bovenstaande toegevoegd naar aanleiding van een latere post van Kanarie, omdat mijn formulering beroerd was. Hoop dat het nog te volgen is.

###

Misschien is er iemand uit het ziekenhuis die dit kan controleren en verduidelijken? Ik ben er namelijk niet helemaal zeker van en om problemen te voorkomen.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2004, 15:15:53
Pim
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden .
En dat je de moeite genomen hebt om onze vragen te beantwoorden.
Ik heb het aan de bewuste perzoon laten lezen en nu moet ze zelf maar beslissen wat ze ermee doet.
groetjes Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN