Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86258 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Dank je Bart007.  O0

Het is ook heel verwarrend en om de verwarring nog completer te maken heb ik hier een linkje die verteld dat er 55 kernreactors zijn.

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.japannuclear.com/nuclearpower/program/location.html

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het eerst om Fukushima 1 en 2 gaat.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Zeer grote brand nabij een schuilplaats.

Bron: CNN

Op dit moment. De japanse nieuwzender NHK heeft dit nog niet opgepikt.

bart007

• Senior gebruiker
Skyppy, jou link geeft inderdaad dezelfde termen, namelijk de 17 kerncentrales die samen 55 reactoren of units hebben. Fukushima I ookwel Daiichi genoemd en Fukushima II Daini.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
@Bart007

Wordt met die 17 niet bedoeld "Plants" en dat is dan een ander woord voor wat wij noemen een fabrieksterrein.
Daarmee zou je dus kunnen zeggen 17 plants maar wel even 55 reactoren die allemaal hun energie leveren (in hun eentje).
Als er op elke plant maar 1 reactor zou staan (zoals ik het ken) dan zouden het maar 17 kernreactoren zijn.
Nu zijn het er maar liefst 55. Daarmee krijg je een heel andere invulling van een "plant".

bart007

• Senior gebruiker
wikipedia geeft voor kerncentrale: Een kerncentrale is een elektriciteitscentrale die elektriciteit opwekt met behulp van kernsplijting in een of meer kernreactoren.

en bij vertaling van nuclear plants (online woordenboek) krijg ik "kerncentrales"

Dus wat ik eruit haal en zoals ik bij jouw link en die van wikipedia zie is dat een kerncentrale meerdere kernreactoren kan hebben.
Op de 17 bedrijventerreinen staan dus 17 kerncentrales met een wisselend aantal reactoren maar in totaal ( in japan) dus 55 reactoren.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Het zijn er in ieder geval genoeg voor een behoorlijke verwarring.
Laten we maar uitgaan van wat we samen gevonden hebben.
Wat een stroomvoorziening hebben ze daar zeg.
17 centrales met 55 reactoren, dat is nogal wat.
Ik denk dat het voor heel Europa wel genoeg is zo'n aantal. Al denk ik niet dat er hier zoveel staan.

bart007

• Senior gebruiker
Wat een stroomvoorziening hebben ze daar zeg.
17 centrales met 55 reactoren, dat is nogal wat.
Ik denk dat het voor heel Europa wel genoeg is zo'n aantal. Al denk ik niet dat er hier zoveel staan.

Het is in totaal 49.467 megawat, ik heb nog geen idee wat dat in europa is

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan

bart007

• Senior gebruiker
Plaatje word al snel duidelijker zo, skippy
Hoeveel kernenergie gebruiken we?
Wereldwijd zijn er momenteel zo’n 440 kerncentrales, vooral in Frankrijk, Rusland, de VS en Japan. Kernenergie voorziet in ruim 6% van de wereldwijde energiebehoefte. Frankrijk heeft de meeste kerncentrales: 56. Die leveren 80% van de Franse elektriciteit. In Nederland zijn twee kerncentrales gebouwd voor energieopwekking: Dodewaard (gesloten in 1997) en Borssele. Deze laatste levert 480 Megawatt: 4% van onze Nederlandse elektriciteit.
( link: http://www.greenpeace.nl/campaigns/kernenergie/veelgestelde-vragen )

In jouw staatje wordt frankrijk met 63,130 megawatt ( dus meer dan japan) en grootste leverancier van de wereld aangegeven. Japan met een krappe 30 procent heeft inderdaad heel veel kernenergie.