Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86232 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied en weet er eerlijk gezegd ook niet echt veel van.
Wat ik gevonden heb is dit: http://www.vaughns-1-pagers.com/science/radiation-detection.htm
Kijk dan even bij punt 4.5, daar staat iets over CPM.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en anders zijn we samen toch afhankelijk wat anderen aandragen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Hij staat op het moment op 18,33 cpm. En hij blijft ook maar stijgen ook is er weer brand uitgebroken in reactor 4 meer info is er nog niet.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

(EHBO)

• Forum gebruiker
Crisis Japanse kerncentrale verder verergerd  

TOKIO - Bij de Japanse kerncentrale Fukushima 1 lijkt zich een grote nucleaire ramp te voltrekken. Uit zeker twee reactoren stijgt stoom of witte rook op, wat vermoedelijk duidt op brand.
 Situatie in JapanFotoserie video Het hoge stralingsniveau rond het complex maakt hulpverleners het werken bijna onmogelijk.

Werknemers van Fukushima 1 die koortsachtig proberen een nucleaire catastrofe af te wenden, moesten in de nacht van dinsdag op woensdag zelfs kortstondig worden geëvacueerd wegens een scherpe piek in het stralingsniveau.

Blussen

De autoriteiten zien voorlopig af van het droppen van water boven de beschadigde kerncentrale omdat de radioactieve straling op dit moment te hoog is. Dat meldde het Japanse persbureau Kyodo woensdag.

Het was de bedoeling dat een aantal transporthelikopters grote hoeveelheden water over de beschadigde reactoren zou gooien in een poging deze te koelen.

Het complex is moeilijk met brandweerauto's te bereiken door de straling en de enorme ravage die ontploffingen tot dusver hebben aangericht.

Explosie

De situatie in de reactoren 3 en 4 verslechterde dinsdagavond als gevolg van een explosie, die brand veroorzaakte. Het is nog onduidelijk of het vuur inmiddels is gedoofd.

In de reactoren 1 en 2 lijkt de situatie onder controle nu zeewater is gebruikt om te koelen. De precieze schade is evenwel moeilijk vast te stellen.

Radioactief materiaal

De Japanse autoriteiten vrezen dat de brand in reactor 3 het beschermende omhulsel dat straling en radioactieve stoffen moet tegenhouden, heeft beschadigd. Mogelijk kan radioactief materiaal zich daardoor buiten de reactor verspreiden.

In drinkwater in de buurt van de kerncentrale is al radioactief materiaal ontdekt.

Niet alleen de reactoren zelf leveren gevaar op, maar ook opslagplaatsen voor gebruikte splijtstofstaven. Die worden eveneens gekoeld met water, maar dat is door de hitte verdampt.

Kettingreactie

Daardoor kan een nieuwe kettingreactie ontstaan waarbij veel hitte en straling vrijkomt. Om dat te voorkomen overweegt de eigenaar van de kerncentrale, het elektriciteitsbedrijf Tepco, boorzuur aan het bluswater toe te voegen.

Dit zuur absorbeert neutronen die een nucleaire kettingreactie op gang brengen en wordt om die reden vaker toegevoegd aan het koelwater van kerncentrales.

Bron: Nu.nl

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Gisterernavond laat (omstreeks 11 uur) was er op CNN te zien dat er wederom brand was uitgebroken bij de centrale in reactor 4.
dit ging men blussen met helicopters  :o

hoe groot is de vernietiging die zo'n helidropping aanricht? raakt de reactor niet extra beschadigd daardoor?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

(EHBO)

• Forum gebruiker
Gisterernavond laat (omstreeks 11 uur) was er op CNN te zien dat er wederom brand was uitgebroken bij de centrale in reactor 4.

hoe groot is de vernietiging die zo'n helidropping aanricht? raakt de reactor niet extra beschadigd daardoor?

Ik weet het niet ligt eraan hoe groot de schade is aan de reactor, maar ik heb eerlijk gezegd nog weinig hoop dat het goed gaat komen. En ze willen met de helikopters een watergordijn maken rondom de reactor.

bart007

• Senior gebruiker

@ Luke,         Ik vrees dat beschadigingen door droppings helemaal in het niet vallen bij wat er nu gaande is. De droppings waren denk ik bedoelt om de "zwembadjes" met oude kernstaven onder water te houden.  Deze zijn door het wegvallen van het fabriek-omhulsel nu gewoon in de buitenlucht en verdampen.
De helicopters zullen op zich een probleem vormen als ze wel verder blussen en zelf straling mee terugnemen.

Het lijkt nu een beetje op dweilen met de kraan open en achter de feiten aanlopen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
@ Luke,         Ik vrees dat beschadigingen door droppings helemaal in het niet vallen bij wat er nu gaande is.

Dat weet ik niet. een helicopter dropping op een gebouw bijvoorbeeld kan het hele gebouw vernietigen, hoe weet men zeker dat daardoor niet de hele reactor vernietigd word.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

bart007

• Senior gebruiker
Dat weet ik niet. een helicopter dropping op een gebouw bijvoorbeeld kan het hele gebouw vernietigen, hoe weet men zeker dat daardoor niet de hele reactor vernietigd word.
@luke,   ik heb het niet zo snel kunnen vinden, maar wat ik uit mijn hoofd gezegd werd er gesproken over een stalen bol van 1cm met daaromheen een betonnen omhulsel van minimaal 30 cm.
Een heftige regenbui ( dropping) is niets, ook niet als je de hele waterzak van een paar kuub laat vallen. Ook een partij brandblussers naar beneden gooien is niet in verhouding met de sterkte van bovenbeschreven bolvorming.
Sorry , dat ik het een beetje beeldend doe, maar dit lijkt me meer waarheid geven.

bart007

• Senior gebruiker
@luke,   ik heb het niet zo snel kunnen vinden, maar wat ik uit mijn hoofd gezegd werd er gesproken over een stalen bol van 1cm met daaromheen een betonnen omhulsel van minimaal 30 cm.
Een heftige regenbui ( dropping) is niets, ook niet als je de hele waterzak van een paar kuub laat vallen. Ook een partij brandblussers naar beneden gooien is niet in verhouding met de sterkte van bovenbeschreven bolvorming.
Sorry , dat ik het een beetje beeldend doe, maar dit lijkt me meer waarheid geven.
stalen bol van 10 cm!! spelfoutje  998765

(EHBO)

• Forum gebruiker

Ben ik het niet mee eens zoals Luke al zegt de reactor is waarshijnlijk al beschadigd en de bescherming, want er zaten al gaten in die radioactiviteit lekken en om dit er nog is bij te gaan doen betekent dat hij nog meer beschadigd. Hij kan het gewoonweg niet meer aan. Ik bekeek gisteren de uiotzending van Pauw en Witteman en die man die dar was zij dat er door de explosie al een deel is beschadigd. O0