Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86248 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Was het in de afgelopen dagen (weekend) zeer rustig op het gebied van aardbevingen over de hele wereld.
Nu lijkt het weer wat actiever te worden. In het weekend concentreerde zich de aardbevingen op Japan en California.
Afgelopen dag is er in Rusland, Turkije en Griekenland weer een aardbeving geweest evenals op andere normale plaatsen.
Voor de drie genoemde landen is de aardbeving bijzonder omdat het daar minder vaak voorkomt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Run op Geigertellers en pillen.

We zijn niet de enige die ongerust zijn over de straling en de gevaren daarvan.
In Amerika en Australie is een ware run ontstaan op Geigertellers en pillen voor bescherming van straling.

http://www.newsday.com/business/in-u-s-a-run-on-geiger-counters-pills-1.2762443

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Run op Geigertellers en pillen.

We zijn niet de enige die ongerust zijn over de straling en de gevaren daarvan.
In Amerika en Australie is een ware run ontstaan op Geigertellers en pillen voor bescherming van straling.

http://www.newsday.com/business/in-u-s-a-run-on-geiger-counters-pills-1.2762443

Ongerust ben ik wel, maar of het gevaren voor ons oplevert weet ik niet een expert zei dat japan daar te ver weg voor lag.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Ik denk dat de gevaren heel makkelijk onderschat kunnen worden.
Nu lijkt het misschien nog mee te vallen (al is het erg genoeg wat er nu gaande is), bij een totale meltdown van alle centrales waar problemen mee zijn (7 stuks) is er een heel groot probleem met de grond eromheen in vele kilometers.

Dit heeft dan betrekking op alle voedsel die daar verbouwd wordt, vissen (zee), maar ook grondstoffen voor b.v. de auto-industrie zoals katoen.
Ik neem alleen even de katoen, als dat in nieuwe auto's verwerkt wordt dan gaat dat de hele wereld over. Al dan niet met een hogere straling. Dit kan ook voor voedsel gezegd worden, het kan de hele wereld overgaan. (net als bankbiljetten)

Het is allemaal ingewikkelder naarmate je er in verdiept en over nadenkt.
Het hoeft ook niet allemaal door de lucht (wind) te gaan. (de straling)

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Ik ben niet zo bang voor ons in nederland. Willen wij er last van krijgen zou er een dusdanige
explosie moeten gebeuren dat de radioactieve deeltjes op een dusdanige hoog niveau komt
dat de wind ze ver kan verspreiden. Ook vond ik het onnodig wat de media doet, namelijk zijn
mensen terug trekken. Ik snap het wel want je kan beter voorkomen dan genezen, echter weet
ik als voormalig journalistiek studentje dat je pas het echter nieuws weet als je er zelf ook bent.

Waar ik wel bang voor ben is voor de medewerkers die op de centrale aan het werk zijn. Ze worden
nu wel als helden omschreven, dit werden de mannen die bij Tsjernobyl ook genoemd echter bleven
deze daardoor niet van de straling gered.

En daarnaast dacht ik altijd dat Japan het altijd goed had geregeld met betrekking tot de nucleare
centrales, helaas heeft TEPCO wel heel goed zijn best gedaan om dit gelijk van kaart te vegen.

En Skippy ik dacht dat alleen india de voedsel ging controleren
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
'Voedsel uit Japan controleren'
Uitgegeven: 16 maart 2011 19:39
Laatst gewijzigd: 16 maart 2011 19:39

BRUSSEL - De EU-landen moeten voedsel dat is geïmporteerd uit Japan controleren op radioactiviteit.

De Europese Commissie heeft de lidstaten daartoe woensdag opgeroepen, zo heeft een woordvoerder van de Europese Commissie gezegd. Mocht er besmetting worden geconstateerd, dan moeten de lidstaten dat aan Brussel melden.

Bron: nu.nl

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan

[KNIP]

Waar ik wel bang voor ben is voor de medewerkers die op de centrale aan het werk zijn. Ze worden
nu wel als helden omschreven, dit werden de mannen die bij Tsjernobyl ook genoemd echter bleven
deze daardoor niet van de straling gered.

[KNIP]

Klopt, vandaar mijn opmerking ook over de verhoogde straling die opgevangen MAG worden door deze werknemers.
En wat te denken van de mensen die daar toch nog rondlopen om vermisten te zoeken of niet weten dat ze uit het 30 km gebied weg moeten zijn.
Ik vraag me ook af of de reddingswerkers ook alleen maar buiten die 30 km zone aan het zoeken (en redden) zijn.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Ik heb net een stukje "Nieuwsuur" zitten kijken waar een stralingsdeskundige heel duidelijk heeft uitgelegd wat straling is en hoe het gemeten wordt.

Ik zal proberen om zoveel mogelijk (van wat ik onthouden heb) hier neer te zetten.
Hierdoor voel ik me een stuk rustiger v.w.b. straling.

Met een geigerteller wordt straling gemeten, dit wordt weergegeven in cps (tikken per seconde).
Dit zegt eigenlijk niet veel want het moet omgerekend worden naar microsievert per uur.

Iedere nederlander krijgt dagelijks ongeveer 0.001 microsievert te verduren, het menselijk lichaam kan hier goed mee omgaan. Zo zijn we gebouwd.
Als we b.v. een CT-scan ondergaan dan krijg je 10 microsievert te verduren. Ook hierdoor ontstaan er geen problemen in het lichaam.

In de omgeving van de centrale "fukushima" is een stralingsnivo van 0.02 microsievert. Eigenlijk dus geen verontrustend getal.
De straling in de centrale heeft 1 meting gehad van 400 microsievert.
Werknemers mogen normaal ca. 50 microsievert ontvangen per dag. Dat is een normaal getal, vergeet ook niet dat ze in beschermende pakken lopen. De verhoging naar 250 microsievert is dus geen probleem voor het werken in die omstandigheden.

Het menselijk lichaam krijgt pas een probleem bij 1000 microsievert, het bloed en het menselijk DNA kunnen dan problemen gaan geven waardoor er geen herstel plaatsvindt. Je kunt dan ziek worden, denk aan kanker of leukemie.

Bij een stralingsnivo van 10.000 microsievert is er een echt probleem en dit overleef je in de meeste gevallen dan ook niet.
Je wordt misselijk, gaat aan diaree lijden en je organen krijgen problemen.
Zover is het nog lang niet bij de centrale.

Er werd aan de deskundige gevraagd of hij zelf naar Japan zou gaan om te helpen. Hierop was zijn antwoord "Ja". Omdat er geen hoge straling is en hij er geen problemen door verwachte zou hij ja antwoorden als hem hierom gevraagd werd.

(Misschien dat we het gedeelte van Nieuwsuur hier nog via een YouTube naartoe kunnen krijgen)
Het was in ieder geval heel erg duidelijk.
Nogmaals, mij heeft het gerust gesteld en ik hoop dat ik het duidelijk en goed opgeschreven heb.

Bas89

• Junior gebruiker
  • **
Klopt, vandaar mijn opmerking ook over de verhoogde straling die opgevangen MAG worden door deze werknemers.
En wat te denken van de mensen die daar toch nog rondlopen om vermisten te zoeken of niet weten dat ze uit het 30 km gebied weg moeten zijn.
Ik vraag me ook af of de reddingswerkers ook alleen maar buiten die 30 km zone aan het zoeken (en redden) zijn.

er was vanavond op 1 vandaag een man aan het woord die in de centrale van petten heeft gewerkt en die zei dat die mensen die nu nog in de directe omgeving van de reactor werken waarschijnlijk ten dode opgeschreven zijn, binnen korte of langere tijd. aangezien ze lang aan hoge straling worden bloot gesteld. ook de pakken van de mensen daar hebben eigenlijk maar weinig nut omdat die alleen helpen tegen contact met radio actieve delen en niet tegen straling.

waar ik wel benieuwd naar ben is wat er met heel de ravage op dat complex gaat gebeuren en met die reactoren, zouden ze dat gebied gewoon de komende 50 of misschien wel honderd jaar met rust laten?

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat hij het volgende vertelde.

---------------

Mensen zijn bang als ze het woord straling horen.
Als er iets gebeurd met een centrale is het daarom ook goed om rust te creeëren en dus een "veilige zone" aan te geven van een aantal kilometers. Als hierdoor de rust weerkeert dan is dat alleen maar goed voor de mensen. Vanwege de stralingen zou het eigenlijk niet uitmaken of hoeven. Wel een paar kilometers, maar zeker geen 50 kilometers.
--------------

En dit klopt eigenlijk ook wel, ik heb zelf ook met straling te maken gehad. Een andere straling welliswaar maar ook daar werd mij een dergelijk verhaal verteld bij de inbedrijfname van de meetbron.