Gelijkstroom of wisselstroom

Auteur Topic: Gelijkstroom of wisselstroom  (gelezen 13713 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2004, 09:16:34
Anderen vertellen me dat gelijkstroom daarom gevaarlijker is:

Volgens de bovenstaande tabel gldt dat je voor het zelfde effect een hogere gelijkstroom nodig hebt:

Painful, unable      Men = 76 mA          16 mA      75 mA
to let go of wires  Women = 51 mA        10.5 mA      50 mA

De frequentie is dermate hoog (voor onze spieren) dat er niet echt een moment is waarop de spieren "rust hebben"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2004, 09:55:56
Leon, de spanning is niet van belang, het gaat om de stroom.

De combinatie van spanning en stroom (dus het vermogen) bepaalt of electriciteit dodelijk is of niet.  0,5A bij 12V is niet dodelijk, terwijl 0,5A bij 230V wel dodelijk is. Spanning is dus wel degelijk van belang.

De spanning wordt zodanig ingeregeld dat een bepaalde gewenste stroomsterkte gehaald wordt.
Welke spanning dat is wordt beplaald door de bekende wet van Ohm: spanning = stroom x weerstand

De weerstand van het lichaam varieert normaal van enkele honderen tot tienduizenden Ohms, geheel afhankelijk van de langte van het traject dat de stroom doorloopt, het soort weefsel (waar op het lichaam), vochtigheid van de huid, frequentie van de stroom etc.

Een AED werkt globaal inderdaad op deze manier. Eerst weerstand meten, daarop de spanning aanpassen zodat de juiste stroom wordt behaald.

De bifasische (AE)D geeft inderdaad een soort wisselstroom, maar dan met een lage frequentie en slechts 1 periode, dus dat is niet echt vergelijkbaar, je kunt het ook zien als twee gelijkstroom schokjes die direct achter elkaar in verschillende richtingen gegeven worden.

Je hebt gelijk dat bij een AED een puls in plaats van een echte wisselstroom wordt gebruikt. Ik was hier inderdaad iets te snel met mijn opmerking over wisselstroom.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2004, 12:31:04
De combinatie van spanning en stroom (dus het vermogen) bepaalt of electriciteit dodelijk is of niet.  0,5A bij 12V is niet dodelijk, terwijl 0,5A bij 230V wel dodelijk is. Spanning is dus wel degelijk van belang.

Je redenatie op dit punt gaat niet op, het vermogen zou alleen een punt van betekenis zijn als de temperatuurverhoging de dood zou veroorzaken en dat is niet het geval (alhoewel je soms op de electrische stoel dat effect wel waarneemt).

Een stroom van 0,5 Ampere bij 12 volt is wel degelijk dodelijk, echter je zult die combinatie nooit bereiken omdat je dan een lichaamsweerstand zou hebben van 24 ohm.

Het lichaam heeft geen manier om te bepalen hoeveel spanning er over het lichaam staat, het is wel gevoelig voor de hoeveelheid stroom die er doorheen loopt, los van de spanning die benodigd is om die stroom op te wekken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2004, 13:49:24
Leon,

Het voert te ver om hier een cursus basale elektrotechniek te geven, maar toch een paar opmerkingen.

Gelijkstroom veroorzaakt warmte in het lichaam en laat (afhankelijk van de waarde) spieren aanspannen. Dat hoeft op zich niet zo'n probleem zijn, want dat doe je per definitie als je een bepaalde houding aanneemt. Het blijkt dat bij lagere gelijkstromen de electrische pulsen van de hersenen nog effectief spieren kunnen aansturen.

Je kunt het lichaam zien als in serie staande weerstanden waar dezelfde stroom doorheen loopt
Het vermogen kun je ook berekenen met de formule P=I*I*R.

De huid heeft een grote weerstand en daar zal in een betrekkellijk klein gebied veel warmte geproduceerd worden. Dat leidt tot brandwonden in dat gebied.
Het lichaam zelf geleidt stroom uitstekend en daar zal warmte veel minder aan de orde zijn. Verstoring van de spierwerking is daar het grootste probleem.

De AED lost dit op met de geleidende gel van de pads.

Ik heb mijn hoofd ooit mogen breken over het uitrekenen van stromen bij inschakelen en met pulsvormige spanningen en dat is een zeer complex proces.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2004, 13:33:21
Wisselspanning veroorzaakt een tetanie (kramptoestand). Hierdoor ontstaat er meestal een langduriger contact.
Het kan allerhande ritmestoornissen tot gevolg hebben. Bij de gelijkspanning is dat risico een stuk minder.