Chloortransporten per trein

Auteur Topic: Chloortransporten per trein  (gelezen 7350 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 23 februari 2011, 12:55:29
Chloortransporten in maart en april
In de periode maart – april 2009 vervoert AkzoNobel circa 4000 ton chloor per trein naar haar vestiging in Botlek – Rotterdam. Er zullen ongeveer elf transporten plaatsvinden. De transporten komen door Rotterdam, Barendrecht en Capelle aan den IJssel. Het transport vindt plaats omdat de chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek vanwege onderhoud tijdelijk buiten gebruik is.
Chloortransporten zijn toegestaan en vallen binnen bestaande wetten en regels. Uit veiligheidsoverwegingen is er een strikt veiligheidsregime. Dat houdt onder meer in dat chloor alleen in speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen wordt vervoerd. Het transport vindt plaats in de avond en nacht met een maximum snelheid van 60 km per uur. Er is een continu meld- en volgsysteem en het vervoer vindt onafgebroken plaats naar de afnemer (AkzoNobel). De incidentele transporten naar de locatie van AkzoNobel in de Botlek zijn toegestaan op grond van het convenant dat de overheid met Akzo heeft afgesloten.
Over de woordvoering zijn afspraken gemaakt tussen de gemeenten, DCMR en de Veiligheidsregio.
www.vrr.nl




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2011, 16:33:41
Chloortrein blijft terugkeren op oude spoor

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8327856/Chloortrein-blijft-terugkeren-op-oude-spoor.ece
dinsdag 15 maart 2011 | 15:14 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 maart 2011 | 15:16

De vlag ging uit in 2006. Na hevige protesten sloten de chloorfabrieken in Delfzijl en Hengelo de deuren en verdween de chloortrein van het spoor.

Hoewel Nederland het enige land in de wereld is dat zover ging met grootschalige chloortransporten, is het nooit definitief uitgebannen.

In een convenant dat de rijksoverheid sloot met Akzo Nobel is bepaald dat het incidenteel mogelijk blijft transporten uit te voeren, bijvoorbeeld in geval van onderhoud aan fabrieken. Wel is daarbij een maximum gesteld van 10.000 ton chloor per jaar.

Die situatie dient zich eens in de twee jaar aan en ook nu weer. Vanwege groot onderhoud wordt de chloorfabriek van Akzo Nobel in Rotterdam vier weken volledig stilgelegd. Om de klanten te blijven voorzien, laat Akzo Nobel chloor uit Duitsland aanvoeren.

De chloortrein gaat vanaf deze week tot half april rijden tussen de chloorfabriek van Akzo Nobel in Ibbenbüren, net over de grens in Duitsland, en het Rotterdamse havengebied. De trein volgt de oude route en passeert onderweg plaatsen als Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort. In totaal wordt 4300 ton chloor vervoerd. Dat zijn ruim 75 wagons. Het transport wordt uitgevoerd door DB Schenker.

Volgens woordvoerder Jelle Rebbers is de route voor de chloortrein dezelfde als in het verleden werd gebruikt, maar is er wel zorgvuldig gekeken naar drie alternatieven die op de 'veilige' Betuweroute aansluiten. Die bleken stuk voor stuk niet te voldoen.

Een route van Ibbenbüren door Duitsland naar de aansluiting op de Betuweroute viel af omdat er dan veel extra kilometers moeten worden afgelegd en de trein dan langer onderweg is.

De route van Oldenzaal naar Zutphen (dwars door Lochem) - de Twentekanaallijn in jargon - viel af vanwege geluidsnormen en beveiligingssystemen en ook een route via Deventer naar Zutphen richting Betuwelijn viel af vanwege de situatie in Deventer, waar de locomotief zou moeten omkeren op het emplacement.

"De oude route voldoet nog het beste. We kunnen daar in een vloeiende lijn doorrijden en hoeven niet van rijrichting te veranderen", verduidelijk Rebber. Volgens hem wil dat niet zeggen dat de route in de toekomst niet anders kan zijn. "Als er op een of andere manier een spoorboog bij Deventer komt en de trein dus niet meer hoeft te keren, is wellicht de route via Zutphen en Brummen naar Arnhem weer een optie."

Chloor(gas) is giftig. Een hoge korte concentratie kan reeds bij kortstondige inademing dodelijk zijn. Niet voor niets is het in de Eerste Wereldoorlog gebruikt als gifgas. Het tast de slijmvliezen van ogen en ademhalingsorganen aan en veroorzaakt daar lichte tot sterke prikkelingen, afhankelijk van de ingeademde gasconcentraties.

Bij blootstelling aan hoge concentraties ontstaat krampachtige hoest, benauwdheid, gepaard gaande met een gevoel van verstikking, ademnood en tenslotte longontsteking en longbloeding (longoedeem) die de dood ten gevolge kan hebben.

Daarom staan fabrieken die chloor produceren en fabrieken die chloor gebruiken meestal ook dicht bij elkaar en gaat in Europa ruim tachtig procent van het transport door pijpleidingen. Voor het overige transport gelden strenge regels. Er mag alleen worden gereden in bloktreinen. Dat betekent dat het transport alleen mag bestaan uit chloorwagons en die moeten in een keer naar hun bestemming rijden. Het is uitsluitend toegestaan het transport 's nachts uit te voeren. De gemiddelde snelheid is maximaal 65 kilometer per uur.

Bovendien stonden er in de tijd van de grootschalige chloortransporten op vijf plaatsen in Nederland (Delfzijl, Hengelo, Rotterdam, Linne Herten en Terneuzen) dag en nacht goed getrainde hulpploegen klaar. Die beschikten over een speciale auto met materiaal dat nodig is bij het bestrijden van chloorlekkages. Deze chloorhulpteams waren via een centraal alarmnummer oproepbaar om hulp te verlenen zodra er met een chloortrein in Nederland iets gebeurde. Deze Hulpdienst Chloor, opgericht op initiatief van de Nederlandse chloorproducenten, is met de beëindiging van de chloortransporten in 2006 niet meer operationeel. Maar volgens Huub Verbeeten van Akzo Nobel is dat geen reden tot zorg. "Er zijn nu regionale centra in Ibbenbüren en Rotterdam."

Meer informatie over chloortreinen op www.destentor.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2011, 06:00:32
Oke, ik ga bidden dat er de komende tijd niks gebeurt op Kijfhoek - Zwijndrecht...


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 06:47:15
Weer chloortransport door Nederland

Uitgegeven: 14 maart 2011 22:25
Laatst gewijzigd: 14 maart 2011 23:12

ROTTERDAM - Akzo Nobel gaat de komende weken 4300 ton chloor per spoor vervoeren van een fabriek in Duitsland naar het Rotterdamse Botlekgebied. Spoorvervoerder DB Schenker en Akzo Nobel bevestigden maandag een bericht hierover op RTV Oost.
 
De chloortreinen vertrekken van de Duitse chloorfabriek van Akzo Nobel in Ibbenbüren en rijden door de provincies Overijssel, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland.

Plaats van bestemming is de chloorfabriek van Akzo Nobel in het Rotterdamse havengebied. De transporten van het chloor zijn 's nachts tussen half maart en half april.

Een aantal jaren geleden kwam een eind aan deze structurele chloortransporten, die vroeger maatschappelijke weerstand opriepen. Incidenteel mag het nog wel.

De reden is dat de fabriek in de Botlek de komende weken in onderhoud is, waardoor de Rotterdamse chloorproductie tijdelijk stil komt te liggen.

© ANP  
Bron: Nu.nl

Dat is een hele lange route door een groot deel van de Randstad. In het noordwestelijke deel daarvan (in mijn geval Kennemerland) hebben we na het opheffen van de ammoniaktreinen geen vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor meer gehad.

Wel een goede timing, naar verwachting wordt pas in 2012 het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen van kracht... daar hoeven ze nu dus nog geen rekening mee te houden?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vervoer-gevaarlijke-stoffen/basisnet-vervoer-gevaarlijke-stoffen/basisnet-spoor


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2011, 10:50:17
Oke, ik ga bidden dat er de komende tijd niks gebeurt op Kijfhoek - Zwijndrecht...

Hoe groot is het gevaar?

volgens mij altijd nog kleiner als bij het vervoer met vrachtwagens, daar moet je wel weer bij zeggen dat als er wel iets gebeurd de gevolgen ook meteen vele malen groter zijn.

volgens mij is de trein (op het vliegtuig na) altijd nog het veiliste vervoersmiddel.


echt blioj ben ik er ook niet mee, die trein rijd vlak achter m'n huis langs  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2011, 11:29:59
Oke, ik ga bidden dat er de komende tijd niks gebeurt op Kijfhoek - Zwijndrecht...

Hoezo dan, verwacht je weer een TIS:4 4:4 Zeer enstig dan...........................
Nee grapje, ik moet wel sirieus blijven. Ik snap niet waarom ze dat zo op internet zetten kan terroristen misschien op ideeen brengen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2011, 15:25:01
Nee grapje, ik moet wel sirieus blijven. Ik snap niet waarom ze dat zo op internet zetten kan terroristen misschien op ideeen brengen.

Daar hoeven terroristen helemaal niet veel moeite voor te doen. Er is genoeg informatie over risicovolle transporten, objecten, evenementen e.d. te vinden op het WWW...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 15:34:37
Welke preventieve maatregelen zijn er eigenlijk genomen.
Of hopen we dat het goed blijft gaan?


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 16:07:32
Welke preventieve maatregelen zijn er eigenlijk genomen.
Of hopen we dat het goed blijft gaan?

Als ik het zo lees zal het laatste van toepassing zijn.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2011, 09:10:35
Demonstratie tegen chloortrein
AMERSFOORT - In Amersfoort hebben zo'n 20 mensen gedemonstreerd tegen chloortreinen.
Aanleiding is de aankondiging van chemieconcern Akzo-Nobel om weer chloortreinen te laten rijden tussen Hengelo en het Botlekgebied.
Een aantal bewoners van het Soesterkwartier in Amersfoort vreest ongelukken met de chloortreinen. De gemeente Amersfoort heeft toegezegd met het chemiebedrijf te gaan overleggen.
www.rtvutrecht.nl