Ik zie inderdaad dat dit Hof op een andere conclussie was gekomen. Deze was mij nog niet bekend. In het verleden werden wel andere stellingen aangehouden.
Laten we nu eens bij 1 simpel voorbeeld blijven. Ik vroeg:
"Op basis waarvan kan een stopteken gegeven worden aan een bestuurder (betrokkene) die een simpele verkeersovertreding heeft begaan?"
Neem als voorbeeld een bestuurder van een bromfiets zonder helm. Dan zeg jij:
"Een stopteken welke gegeven wordt met als doel een bestuurder volgens de WAHV te verbaliseren wordt gegeven op basis van artikel 5:19 AWB".
Maar ik lees in het door jou genoemde artikel niet dat dit mag. En het gerechtshof leeuwarden legt het ook zo uit. Ik kan het niet anders lezen dat bij een overtreding van de helmplicht, er geen beroep kan worden gedaan op artikel 5:19 AWB om een stopteken te geven.
Ook artikel 160 WVW valt volgens mij af (net als 5:19 AWB alleen bedoeld om een controle uit te voeren wanneer er nog geen verdenking bestaat, maar ja, dat wordt in een ander arrest dus wel weer toegestaan), en blijft artikel 52 SV over. Je heb immers een strafbaar feit geconstateerd dus ben je bevoegd om een stopteken te geven. Maar dan zit je dus in SV, en kan/mag je niet meer terug naar WAHV? Toch?
Wetgeving kan wel duaal gebruikt worden. Zie het als een voortschrijdende bevoegdheid.
Maar het gaat er dus juist om dat je eerst voortschrijdend bezig bent (WAHV --> SV) geen probleem, om vervolgens weer terug te gaan en dat is volgens mij wel een probleem