Ik kan het natuurlijk óók mishebben, maar zélfs als de Regeling OGS van toepassing zou zijn voor privémensen, is volgens mij Artikel 6b niet van toepassing voor (uitsluitend) VKR-werkzaamheden. VKR-werkzaamheden per se zijn m.i. geen "werkzaamheden
ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen", maar eerder ten behoeve van een betere/meer geordende verkeersdoorstroming. (Kennelijk vond de wetgever dat gladheidbestrijding of sneeuwruimen tot de in aanmerking komende werkzaamheden moest horen en heeft deze daardoor, ook al zijn ze niet ten behoeve van de wegen maar ook eerder de verkeersdoorstroming, expliciet vermeld - een soortgelijke vermelding bestaat echter niet voor VKR-werkzaamheden).
En een privévoertuig is meestal ook niet "kennelijk daartoe ingericht" de werkzaamheden in hoofdjes a en c van het genoemde artikel uit te voeren.
Dat RWS en provinciale waterstaten mensen hebben die ook VKR zijn, is vermoedelijk secundair danwel irrelevant, omdat ze in hoofdzaak weginspecteurs (vroeger: kantonniers) zijn die wél "werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen" uitvoeren, en daarom op hun wagens amber balken hebben.
Als ik het mis heb hoor ik het graag... In de praktijk zal het vermoedelijk (?) zo'n vaart niet lopen, althans niet in NL. In D zijn ze daar veel strenger mee...
Nu rijst bij mij automatisch (als een soort Auto-DRIP
) de vraag: hoe zit het met wagens van VKR-bedrijven zoals TC? Hebben die een speciale vergunning of vallen die automatisch onder Art 6a of 6c?