Waarom niet? Er worden dagelijks talloze verkeersregelaars ingezet ten behoeve van werken aan, in, of op wegen... dus als ik bij mijn lantaarnpaal een verkeersregelaar neerzet die de veiligheid bewaakt, staat hij in mijn werkvak en mag hij *gewoon* een oranje zwaailicht voeren. Bovendien kun je je zelfs nog afvragen of verkeer regelen op zich al niet een soort van werkzaamheden op de weg is.
Duidelijk uitgelegd en hier is hoe de overheid erover denkt:
Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.
U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden
op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:
-het verlenen van hulp op of langs de weg;
-werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
-hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
-het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
-het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
-het begeleiden van militaire colonnes;
-het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.htmlMaar daar zit just het grijs gebied. Is mijn privéauto- een daartoe ingericht voertuig- of wordt hij dat als ik er mee naar het werk moet en tijdens werkzaamheden gebruik, of als zodanig beschouwd?
Idd zeg je dat VKR's bezig zijn met taken aan, in, of op wegen en geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie. Dat is iets wat we juist doen ook via de auto als we positioneren of binnen het werkvak verplaatsen.
Zo wordt de automobilist's aandacht gevestigd op een afwijkende verkeersituatie ten behoeve van hun veiligheid en de wegwerkers. Want daar staan we toch voor zodat hun veilig kunnen werken.
Ik denk dat er geen enkele agent zich daarover druk ga maken als ik ff 500m tijdens manoeuvre amber aan heb en dan weer uitzit, tenzij het een lettervreter is.
Kunnen we nog gaan muggeziften over geel of amber en wordt amber ook als geel gezien? Want er zijn idd gele zwaailichten\flitsers naast de oranje.
http://www.looplampshop.nl/contents/nl/d62.html