Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264943 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #610 Gepost op: 7 augustus 2013, 18:57:16
Onnodig 'toeteren' kost nog geen 100 euro.

'Onnodig geluid veroorzaken' wordt gebruikt voor:
• met gillende banden wegrijden
• volgas wegrijden in een lage versnelling
• driften op een rotonde
Etc..

Art 5 voor toeteren is nagenoeg onmogelijk. Het is de bedoeling van een claxon dat mensen wakker schrikken. Daarnaast; de wetgever stelt bewust geen decibelgrens in. Iemand dan vervolgen voor dat feit via een ander artikel is ongewenst..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #611 Gepost op: 7 augustus 2013, 19:07:01
Citaat van: NikonDirk link=msg=1156646 date=1367517873
De balk heeft in dit geval TOTAAL geen nut. Het schept juist verwarring voor het langskomend verkeer doordat het de aandacht trekt.
Ja dat vroeg ik me net ook af, wat moet een fotograaf met een balk op dak of andere soort zwaailicht. Is in zijn functie niet nodig. Als ik een balk op dak zou zetten of ledlamp oké, is eventueel iets functioneler tijdens inzettijd afhankelijk vd situatie.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #612 Gepost op: 8 augustus 2013, 00:54:16
Er is door dit soort fratsen (iedereen monteert maar te pas en te onpas van die "stoere" oranje wannabe-lampen op zijn dak) een ware overkill aan oranje geknipper op en aan de weg bij vanalles en nog wat.
Zodanig veel dat het gebruik er van vaak geen gewenst effect meer heeft. Te veel onzinnig (kijk mij interessant doen) geknipper.
Men (de weggebruikers) vindt het inmiddels een tè bekend verkeersbeeld en passen hun snelheid helemaal niet meer aan.

Een van de redenen waarom ik ook bij stilstaan op een weg waar harder dan 60 wordt gereden, vaak gewoon blauw gebruik omdat oranje niet meer het gewenste effect heeft.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #613 Gepost op: 8 augustus 2013, 12:51:26
Citaat van: CopVR3 link=msg=1189850 date=1375916056
......
 Te veel onzinnig (kijk mij interessant doen) geknipper.
Men (de weggebruikers) vindt het inmiddels een tè bekend verkeersbeeld en passen hun snelheid helemaal niet meer aan.

Een van de redenen waarom ik ook bij stilstaan op een weg waar harder dan 60 wordt gereden, vaak gewoon blauw gebruik omdat oranje niet meer het gewenste effect heeft.

Ik blijf van mening dat hulpdiensten blauw licht zouden moeten voeren, daar waar de wetgeving nu verplicht oranje te voeren. Ik heb inderdaad wel eens met mijn auto bij een ongevalletje gestaan, waarbij ik meer attentiewaarde kon creeëren met mijn set-up als dat enkele pitje van de politieauto.

Zo is de overkill aan oranje ook weer een stuk minder.  ^-^
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #614 Gepost op: 8 augustus 2013, 13:22:08
Een keiharde verplichting voor de politie om 'geel' te voeren ipv 'blauw' bestaat er niet cq nauwelijks. Gelukkig maar, want voor 'geel' bestaat er inderdaad totaal geen ontzag. Nederlanders zijn zelfs te beroerd om ook maar 30 seconden rekening te houden met een wegwerker. Triest..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #615 Gepost op: 8 augustus 2013, 13:55:08
Het eerste Hulpverleningsvoertuig te plaatse mag blauw aan laten staan toch?


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #616 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:11:59
Citaat van: petre link=msg=1189924 date=1375962908
Het eerste Hulpverleningsvoertuig te plaatse mag blauw aan laten staan toch?
Correct:

Het eerste of enige voertuig, voor de volledigheid.

Of dat in de praktijk handig is, is afhankelijk van de situatie.
If you can dream it, you can do it.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #617 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:34:54
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1189919 date=1375960928
Een keiharde verplichting voor de politie om 'geel' te voeren ipv 'blauw' bestaat er niet cq nauwelijks. Gelukkig maar, want voor 'geel' bestaat er inderdaad totaal geen ontzag. Nederlanders zijn zelfs te beroerd om ook maar 30 seconden rekening te houden met een wegwerker. Triest..

Juist omdat de waarde van amber / oranje al naderend nul is (hoe triest ook) denk ik dat je juist als hulpverlening moet voorkomen dat je ook nog eens een overkill aan blauw krijgt, als je de waarde daarvan kwijt geraakt bent.... en mijn gevoel vertelt me dat de waarde van blauw al behoorlijk krimpt, dan ben je nog verder van huis.

Mijn mening is dan ook als het enigzins mogelijk is blauw eraf en amber erop, al begrijpen mijn klompen ook dat wanneer je betrokken bent bij een stukje hulpverlening de kleur van de lampjes wel zo'n beetje het laatste is waar je je druk om maakt.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #618 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:40:44
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1189934 date=1375965294
Juist omdat de waarde van amber / oranje al naderend nul is (hoe triest ook) denk ik dat je juist als hulpverlening moet voorkomen dat je ook nog eens een overkill aan blauw krijgt, als je de waarde daarvan kwijt geraakt bent.... en mijn gevoel vertelt me dat de waarde van blauw al behoorlijk krimpt, dan ben je nog verder van huis.

Mijn mening is dan ook als het enigzins mogelijk is blauw eraf en amber erop, al begrijpen mijn klompen ook dat wanneer je betrokken bent bij een stukje hulpverlening de kleur van de lampjes wel zo'n beetje het laatste is waar je je druk om maakt.
Dat doortrekken: Bij alle oldtimers het blauw er af en amber er op? ;)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #619 Gepost op: 8 augustus 2013, 15:51:43
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1189934 date=1375965294
Juist omdat de waarde van amber / oranje al naderend nul is (hoe triest ook) denk ik dat je juist als hulpverlening moet voorkomen dat je ook nog eens een overkill aan blauw krijgt, als je de waarde daarvan kwijt geraakt bent....

Nou dat valt op zich wel mee. Bijkomend voordeel is ook dat alleen de aangewezen diensten blauw mogen gebruiken. Blauw zie je dus niet bij particulieren. Ik ben ook een voorstander van I.M. Dat creeert rust. Maar ik zie nog liever 1 auto met blauw op de snelweg en dan alleen alarmlichten dan een zee van oranje er achter...

Het punt is... ik zie overal allemaal gemeentekarretjes, beveiligingsbedrijven, graffityverwijderaars, bushokjesreinigers, reclameposterplakkers, 112 cowboys waarvan massaal de oranje lampen branden en dat is natuurlijk belachelijk.
Als je een keer op de weg moet staan met je auto om je werk te doen is tot daar aan toe. Maar geparkeerd in een parkeervak of berm van een 30 km weggetje en dan al het spul aan hebben "omdat we het hebben" slaat gewoon nergens op.
Dit zorgt voor overkill en heeft zodoende geen enkele meerwaarde. Wel een negatief effect zoals boven genoemd.