Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264958 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #630 Gepost op: 9 augustus 2013, 18:24:00
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190253 date=1376060869
Wanneer je bij een carnavals optocht alleen al gaat bekijken wat iedereen voor amber op de wagens heeft en dit aan heeft staan...
dat komt omdat dit tracktoren zijn met een aanhanger met ondeelbare lading, groter dan X of Y (ik weet de maten niet uit mn hoofd maar die dingen zijn gegarandeerd te groot). Daarbij is het verplicht om een oranje lamp te voeren.
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190253 date=1376060869
En bij ieder evenement waarbij ik zelf niet eens bij betrokken ben geweest (zonder dat ik nog een eigen auto had) zag ik wel amber gebruikt worden.
Of het nu Traffic Support is bij het Gelredome of Brink bij een wegafzetting.
dus als een medewerker van traffic support of brink in de sloot springt dan spring jij er ook in?
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190253 date=1376060869
kom je bij een pech geval aan de linker baan zonder vluchtstrook stond er een keer een gemeente wagentje achter met amber aan... toeval dat hij er aankwam en heeft gelijk er op gereageerd... was een nette actie verkeer was op de hoogte dat er wat loos was...  Kom je nu bij een evenement mag er geen amber gebruikt worden omdat het een onzinactie zou zijn...
ik zie het verband tussen een ongeval en een evenement niet in dit geval.
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190253 date=1376060869
Het zou mij niets verbazen als de mensen met de grootste mond niet toevallig een flitslamp op de wagen hebben zitten en deze ook daadwerkelijk gebruiken... heb zulke situatie zelf al meegemaakt dat er tegen mij gezegd werd van ja jij mag niet met amber rijden terwijl meneer zelf tijdens een evenement (buiten het evenementen gebied) met amber reed... En daar zullen er vast nog veel meer van rijden... hoe noemen ze dat ? beste stuurlui...
Natuurlijk vervelend dat je zelf negatieve ervaringen hebt met andere mensen. Maar ik denk dat de mensen die hier zo fel tegen misbruik van amber zijn wel drie keer nadenken voordat ze het zelf aanzetten.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #631 Gepost op: 9 augustus 2013, 19:20:51
Citaat van: Koekerdt link=msg=1190270 date=1376065440
.Natuurlijk vervelend dat je zelf negatieve ervaringen hebt met andere mensen. Maar ik denk dat de mensen die hier zo fel tegen misbruik van amber zijn wel drie keer nadenken voordat ze het zelf aanzetten.

Dat betwijfel ik ten zeerste...

wat ik al zei, de beste stuurlui staan aan wal...

Je kunt het niet bewijzen en dat is het jammer eraan... in dat opzicht komen die dashcams wel erg goed van pas... als je een forumgebruiker weet die zich hier voordoet als god, terwijl hij/zij zelf met een lamp op rijd...

Maar je moet weten hoe je er mee om moet gaan en geen misbruik van maken...
En ik rijd hier tijdens de optochten met amber op en zet waar nodig het verkeer stil en de lokale politie is zelf ook aanwezig en weet er van dat ik het heb en het gebruik tijdens evenementen.

Maar omdat er verderop in het land er een heisa overgemaakt word en anders met amber omgegaan word zou ik me moeten aanpassen? Nee... niet omdat enkele rotte appels die het door het verkeer jakkeren met de lampen aan... zoals toen een aflevering van wegmisbruikers waarbij iemand met flitsers aan reed over de openbare weg waar geen enkel evenement was... ja 1 evenement die politiecontrole...

Maak gebruik van amber waar het gepast is...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #632 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:18:21
@ The Twin,

Allereerst vinden evenementen plaats op wegvakken die (al of niet tijdelijk) voor het alle verkeer m.u.v. voetgangers zijn afgesloten. Het gebruik van amber binnen de afzetting is dus per defenitie lariekoek.
Het gebruik van amber om een weg(vak) af te sluiten (lees te voorzien van hekwerk) kan ik me aardig in vinden.

Het gebruik van ambder tijdens de avond vierdaagse (al of niet met kinderen) is lariekoek, de voetgangers behoren te wandelen op de stoep en niet op de rijbaan waarschuwen met amber is in dat geval geen noodzaak zelfs niet op oversteekplaatsten daar kunnen verkeersregelaars prima uit de voeten zonder een voertuig met amber welke de aandacht naar het lampje trekt en niet naar de VKR.

Een tijdelijke afsluiting van een wegvak zonder hekwerk geschied ook door een VKR en ook hier zal een voertuig in de berm de aandacht van het verkeer afleiden naar het voertuig en dus niet de aandacht naar de VKR trekken.

Twee voorbeelden waarbij i.m.o. het gebruik van amber de situatie zelfs ONveiliger maakt voor de VKR en het verkeer.

Voor jou info. Ik bezit een voertuig welke zowel beschikking heeft of amber als ook over blauw, (kosten voor het de papierwinkel om het alleen maar aanwezig te mogen hebben thans +/- € 5000) de laatste zal pas gebruikt worden na VORDERING door de blauwe dames en heren. De amber lamp zal slecht bij hoge uitzondering werken en alleen ter beveiliging van een SO op de rijbaan (al of niet in een wrak) voor een ongeval op de linkerbaan van jou gemeente auto (die i.m.o. dan terecht amber aanzet) heb ik een 8 tal wegkegels in het voertuig en gaat het oude hok gewoon op de vluchtstrook met werkende alarmlampjes en drie wegkegels te beveiliging.

Dus nee ik ben niet roomser dan de paus, ik beschik over dergelijke verlichting en zal die in voornoemde gevallen (en dat zijn er echt minder dan de vingers van mijn hand) gebruiken maar alleen in NOODsituaties en niet voor feestjes op of langs de weg waar de organisator middels zijn / evenementen vergunning op een andere en afdoende manier maatregelen zou moeten nemen.

In de regeling OGS staan alle categoriën weggebruikers netjes opgenoemd die de beschikking mogen hebben over amber EN daarvan gebruik mogen / moeten maken er is een regeltje wat jou voertuig direct buiten elk van deze categoerien plaatst: "Het voertuig moet kennelijk zijn ingericht voor het uitvoeren van" en ik kan me niet voorstellen dat jou auto aan die regel voldoet.

Juist personen die zoals jij, met ongetwijfeld de beste bedoelingen, amber gebruiken waar dit geen noodzaak heeft zijn de reden dat amber steeds minder effect heeft door overkill die mede door personen zoals jij veroorzaakt wordt.

De reden dat de hulpdiensten volgens de regels van blauw overgaan naar amber op de plaats van bestemming is dat blauw bedoeld is om als voorrangsvoertuig door het verkeer te bewegen, een stilstaand voertuig beweegt niet door het verkeer maar is een obstakel en voert in dat geval amber (IM alleen het eerste -buffer- voertuig voert blauw wanneer het een HV voertuig betreft.....) Dat men meer niet dan wel over gaat van blauw naar amber zal vooral voortkomen uit het feit dat men zich na aankomst drukker maakt over eventuele SO's dan de kleur van de signaallampjes of dat men bewust kiest voor de hogere attentie waarde van blauw omdat de waarde van amber juist door het vele misbruik naderend nul is geworden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #633 Gepost op: 10 augustus 2013, 20:04:29
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190253 date=1376060869


Het zou mij niets verbazen als de mensen met de grootste mond niet toevallig een flitslamp op de wagen hebben zitten en deze ook daadwerkelijk gebruiken... heb zulke situatie zelf al meegemaakt dat er tegen mij gezegd werd van ja jij mag niet met amber rijden terwijl meneer zelf tijdens een evenement (buiten het evenementen gebied) met amber reed... En daar zullen er vast nog veel meer van rijden... hoe noemen ze dat ? beste stuurlui...
Dat ontken ik ook niet dat ik met een filtslamp op de auto rond rijdt. Gebruik heb ook regelmatig rijdend. Hoe ze dat noemen? Sommigen noemen dat een smeris, juut, flik, popo, pennenlikker etc. ik noem het agent
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #634 Gepost op: 10 augustus 2013, 23:06:20
Ik heb jaren op allerlei meldingen gereden en ik stond graag met mijn neus en camera vooraan. Ook ik had een zwaailamp in mijn auto. In al die jaren heb ik de lamp, op verzoek van de politie, maar 1 maal gebruikt. Als je je voertuig veilig plaatst en een paar meter maar het incident wil lopen, heb je geen zwaailamp nodig en, niet onbelangrijk, verdien je respect bij de hulpverleners.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #635 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:05:28
Citaat van: thetwin84 link=msg=1190050 date=1375982774
Tip aan de 112 cowboys, gebruik ze niet voor nutteloze plekken maar lees het IM na. Dan ben je redelijk op de hoogte wat wel en niet mag...

IM heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de zaken die jij hierboven opnoemt. Daarnaast geldt IM ook niet voor 112 cowboys omdat die niks te maken hebben met het incident als hulpverlener.

Heb je IM zelf al wel gelezen?

Als je bij mij in de optocht meerijdt met die kermis krijg je gewoon een prent vanwege de extra/onnodige verlichting.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #636 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:19:15
Citaat van: PatrickSP link=msg=1190976 date=1376244328
IM heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de zaken die jij hierboven opnoemt. Daarnaast geldt IM ook niet voor 112 cowboys omdat die niks te maken hebben met het incident als hulpverlener.

Heb je IM zelf al wel gelezen?

Als je bij mij in de optocht meerijdt met die kermis krijg je gewoon een prent vanwege de extra/onnodige verlichting.

Ach... de enige die goed zijn in doen en laten zijn jullie zelf. Iedereen doet het fout en jullie doen alles goed.

Als er bij ons zo over gesproken word en in overleg met de politie zelfs nog er goed mee omgegaan word is er niets aan de hand.

En verder laat ik me er verder niet meer over uit. Heb al van meerdere mensen gehoord uit het land dat er hier een stel iwabs tussen zitten en die zijn de bovenste besten.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #637 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:06:28
Valt eigen interpretatie van de wettelijke regels niet onder de noemer IWAB? Daarnaast is dit een forum voor discussie, als je prominent vermeld dat je amber op je privé voertuig hebben waarvoor je het gebruikt dan is dat iets wat om reactie vraagt.

Maargoed, inhoudelijk:

Leg mij uit onder welke noemer, wetgeving, aanwijzing of regeling je toegestaan wordt om amber te gebruiken in de bovenstaande situaties? Ik sta open voor discussie of interpretatie van de regels, maar kom niet aan met: "ik vind dat het beter opvalt" oid.

Ik vind ook dat neon verlichting onder m'n auto beter opvalt, het is echter gewoon niet toegestaan en voor heel goede redenen. Hetzelfde geldt voor amber signalering. Amber signaleringen bij wegafsluitingen heeft totaal geen zin en is onnodige afleiding van het verkeer. Gewoon een hek met een C1 erop, je geel met oranje hes en de aanstelling is hetgeen wat vkr de bevoegdheden geeft om die straat dicht te gooien, verkeer staande te houden en aanwijzingen te geven voor een omleiding. Ga er alsjeblieft niet allerlei randzaken bijhalen die niets toevoegen (zelfs afleiden) van je eigenlijke doel.

Dit zijn nu precies de dingen die sommige vkr in slecht daglicht stellen en het gezag ondermijnd. Onnodig en onterecht in veel gevallen omdat jullie gewoonweg hard nodig zijn. Ik heb bijzonder goede (ook slechte helaas) ervaringen met evenementen regelaars, maar aub houdt je aan de regels en probeer er niet je eigen draai aan te geven, omdat het de consistentie verstoord en juist verwarring veroorzaakt.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #638 Gepost op: 13 augustus 2013, 16:37:38
Citaat van: PatrickSP link=msg=1191332 date=1376330788
Als je een werkvak in en uitrijdt, dan moet je toch ook even Amber voeren?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #639 Gepost op: 13 augustus 2013, 16:50:16