Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 268464 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #890 Gepost op: 30 juli 2016, 17:10:28
Wordt het verkeer dan geregeld vanaf/vanuit het voertuig?


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #891 Gepost op: 30 juli 2016, 17:51:35
Nee met behulp van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #892 Gepost op: 31 juli 2016, 13:19:43
Citaat van: Bert65 link=msg=1439645 date=1469891428
Wordt het verkeer dan geregeld vanaf/vanuit het voertuig?

Citaat van: en-er-gy link=msg=1439659 date=1469893895
Nee met behulp van

Zijn wij niet bevoegd voor. Altijd naast het voertuig. En wij gebruik het voertuig wel voor een korte blok op een kruising(als dit nodig is).
Groeten,  Tazbrw


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #893 Gepost op: 31 juli 2016, 16:29:56
Voor zover ik weet mag enkel RWS en een transportbegeleider stop- en oprijtekens geven vanuit zijn of haar voertuig. Hierbij bedoel ik dan concreet amber (oranje) gebruikers.

Hou er trouwens even rekening mee dat de "regeling optische en geluidssignalen" enkel betrekking heeft op hulpdienstvoertuigen en hulpdiensten (zoals door minister aangegeven). Amber verlichting voor andere partijen is geregeld in het RVV. Hierbij wordt ook verwezen naar de R65 en de eisen wanneer een voertuig erover mag beschikken.

Wel tenenkrommend om te lezen dat een "opbouwer" een klant eerst niet gekeurd materiaal heeft geleverd en daarn weer is teruggekomen om toch R65 te leveren. Dan ben je in mijn ogen een slecht geïnformeerde knutselaar...  R65 is, zeker als het een IM voertuig is, verplicht. En als opbouwer kun je zoiets bij een bergingsvoertuig makkelijk herkennen: geel van kleur!

R65 is trouwens ten alle tijden verplicht als het op een voertuig zit en gebruikt. Vaak worden spullen aangeboden voor hobby (nee niet toegestaan!) of stationair gebruik (nee ook niet toegestaan).

Dan het argument dat je veelal hoort: "maar APK keurmeester heeft er niks over gezegd", "ik gebruik het maar weinig dus dan is gekeurd te duur"

Bouw je een ongeluk, ben je het schuld en gaat je verzekering voertuig bekijken. Is hij niet r65 gekeurd...succes! Had je het aan tijdens het ongeval? Dan voerde je niet reglementaire verlichting...
En dat kan resulteren dat verzekering je niet dekt....


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #894 Gepost op: 31 juli 2016, 16:51:48
Een WIS kan een stopteken geven met de matrix. De transportbegeleider en de politieagent zijn de enige die een teken vanuit/van op een voertuig mogen geven. Daarom ook mijn "hint" met de vraag of vanuit een voertuig verkeer wordt geregeld.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #895 Gepost op: 1 augustus 2016, 09:15:34
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1439804 date=1469975396
Voor zover ik weet mag enkel RWS en een transportbegeleider stop- en oprijtekens geven vanuit zijn of haar voertuig. Hierbij bedoel ik dan concreet amber (oranje) gebruikers.



Wel tenenkrommend om te lezen dat een "opbouwer" een klant eerst niet gekeurd materiaal heeft geleverd en daarn weer is teruggekomen om toch R65 te leveren. Dan ben je in mijn ogen een slecht geïnformeerde knutselaar...  R65 is, zeker als het een IM voertuig is, verplicht. En als opbouwer kun je zoiets bij een bergingsvoertuig makkelijk herkennen: geel van kleur!


Even terug koppelend. De opbouwer kreeg van de klant opdracht om niet ECE te gebruiken. Hij heeft toen tegen hem gezegd dat dat niet goed gekeurd was en hem problemen zou geven! Maakte de klant niets uit, tot de wagen werd weg gestuurd van een klus wegens niet ece gekeurde amber verlichting.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #896 Gepost op: 2 augustus 2016, 19:05:54
Citaat van: Bert65 link=msg=1439811 date=1469976708
Een WIS kan een stopteken geven met de matrix. De transportbegeleider en de politieagent zijn de enige die een teken vanuit/van op een voertuig mogen geven. Daarom ook mijn "hint" met de vraag of vanuit een voertuig verkeer wordt geregeld.
Ook een Boa mag met behulp van een transparant een stopteken vanuit een voertuig geven.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #897 Gepost op: 2 augustus 2016, 20:28:59
Ook een Boa mag met behulp van een transparant een stopteken vanuit een voertuig geven.
Klopt. Vanuit wel maar van op een voertuig niet.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #898 Gepost op: 3 augustus 2016, 10:23:39
We driften langzaam van privévoertuigen af in de richting van handhaving en zo, heb ik het idee... misschien afsplitsen en aan een handhavingstopic vastmaken?

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #899 Gepost op: 27 december 2017, 20:49:54
Ik heb een flitser voor de voorruit en een flitser voor de achterruit en dat mag dus wel zolang ik ze maar niet voer terwijl ik aan het rijden ben. Wel een keer voorgekomen dat ik de laatst aansluitende auto in een file was en dat ik in me spiegel keek en dat de persoon achter mij niet zichtbaar van snelheid veranderde (of wel niet remde...) daar schrok ik wel van want ja met een kop staart in het vizier had ik niet echt een behoefte aan terwijl ik wel mijn alarmlichten aan had staan... Dus om nog even een attentiewaarde erbij te doen zette ik de flitser aan met gewenst effect dat meneer in de remmen ging en netjes achter mij aansloot...

Ik snap wat je hier schrijft en ik ik snap dat het jou persoonlijk een veilig gevoel gaf. Echter denk ik bij mijzelf: de persoon die achterop kwam kan ook juist van jouw flitsers schrikken en onverwachte en onwenselijke reacties vertonen. Als de overheid het een veilig idee vond om alle stilstaande voertuigen van flitsers te voorzien, hadden we dit al wel teruggezien in de wetgeving.

Vorige maand stond ik in de buurt van Eindhoven in een bocht op de snelweg stil achterin de file. Ik kijk dan vaak in m'n spiegels om te zien of achteropkomend verkeer doorheeft dat we er staan en houd ook bewust de rem ingedrukt (en af en toe los) om extra zichtbaarheid te creëren. Op zo'n moment vraag ik mij ook wel eens af of dat het misschien niet veiliger zou zijn om nog meer licht te hebben maar aan de andere kant hebben we daar ook nog de gevarenlichten voor.

Flitsers hebben als nadeel dat ze ook negatieve aandacht kunnen trekken en ik denk persoonlijk dat het best gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren als iedereen te pas en te onpas deze in zou kunnen schakelen. Ik zie jouw bericht, en nogmaals ik snap het, dan ook eigenlijk als een voorbeeld van misbruik ervan.

Anderzijds vraag ik mij wel af of dat bijvoorbeeld in geval van een ongeval het geen toegevoegde waarde heeft om mijn stilstaande ("op de snelweg geparkeerde") voertuig beter op te laten vallen. De (wets)artikelen die ik heb gelezen geven mij de indruk dat ik met mijn privévoertuig niet onder de uitgezonderde categorieën val en dit niet zomaar mag gebruiken, ook niet in uitzonderlijke situaties.