Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 35927 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 17 augustus 2011, 11:55:30
De discussie over ambulance en bergers over de vluchtstrook, moet je niet met elkaar vermengen..

Patientveiligheid en doorstroming van verkeer, zijn beide erg belangrijk.. echter zijn wezenlijke andere argumenten..  vermenging van de discussies leveren onzuivere discussie's op..

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 18 augustus 2011, 20:48:04
Maar ja, als de berger de vluchtstrook niet vrijmaakt kan de ambulance er ook niet langs...........

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:07:22
Dat is natuurlijk onzin want in dat geval zal de ambulancechauffeur half de rechter rijstrook gebruiken die gewoon vrijgemaakt kan worden door aardige automobilisten. Zolang het nog redelijk goed gaat om tussendoor te rijden bij een verkeerslicht of in een file zonder vluchtstrook zal dat ook geen enkel probleem zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:24:21
Dat is natuurlijk onzin want in dat geval zal de ambulancechauffeur half de rechter rijstrook gebruiken die gewoon vrijgemaakt kan worden door aardige automobilisten. Zolang het nog redelijk goed gaat om tussendoor te rijden bij een verkeerslicht of in een file zonder vluchtstrook zal dat ook geen enkel probleem zijn.
Dat weet ik ook wel ;) Ik bedoel dat, zoals al beschreven, er meerdere diensten zijn die gebruik maken van de vluchtstrook en dat dat weldegelijk in deze discussie past. Hopelijk recht gezet :)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 9 november 2012, 01:32:00
Ambulances ook zonder patiënt over de vluchtstrook

http://www.verkeersnet.nl/8334/ambulances-ook-zonder-patient-over-de-vluchtstrook/
8 november 2012

Als ambulances vastlopen in de file mogen ze gebruik maken van de vluchtstrook, ook als er geen patiënt in ligt. Dat stelt minister Schultz in antwoord op Kamervragen.

De huidige regels zeggen dat hulpverleningsdiensten in het geval van voor de mens levensbedreigende situaties gebruik mogen maken van optische en geluidssignalen. En zonodig mogen ze afwijken van de voorschriften van het RVV. Dit betekent onder meer ze dat van vluchtstroken en busbanen gebruik mogen maken. Vanuit de ambulancediensten was de wens naar voren gekomen om ook zonder patiënt over de vluchtstrook te mogen rijden. Dit omdat een dergelijke ambulance dan zo snel mogelijk weer beschikbaar komt voor een spoedeisende rit. Volgens de minister mag dat, binnen de huidige regels. De levensbedreigende situatie waarover in de regels wordt gesproken is niet alleen van toepassing op de patiënt in de ambulance, maar ook op een mogelijk toekomstige patiënt. Wanneer, met andere woorden, als gevolg van congestie op de weg een ambulance vast komt te staan is deze niet inzetbaar voor een andere patiënt/incident en kan dit mogelijk leiden tot een levensbedreigende situatie. In dat geval kunnen ambulances die bezig zijn met een besteld-vervoerrit (B-rit) worden opgeschaald naar een spoedrit (A-rit), om zo te voorkomen dat de hulpverlening niet meer adequaat op een inkomende spoedmelding kan reageren, aldus de minister. Het verzoek tot opschaling dient, zoals nu ook gebruikelijk, door de meldkamer te worden goedgekeurd.
Samen sterk in de hulpverlening!

EvD

• Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 9 november 2012, 20:25:54
13-188 A1 VWS POST WORMERVEER 0 RIT:331
0120188   Ambu 13-188 (Ambulance Amsterdam)

De mka Amsterdam is er vast mee begonnen  ;)...

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #106 Gepost op: 10 november 2012, 20:19:18
13-188 A1 VWS POST WORMERVEER 0 RIT:331
0120188   Ambu 13-188 (Ambulance Amsterdam)

De mka Amsterdam is er vast mee begonnen  ;)...
Foutje van de centralist, bij het aanmaken van de rit verkeerd geklikt en vergeten te corrigeren ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #107 Gepost op: 19 december 2013, 14:17:55
hoi hoi

hoewel het 120 dagen geleden is wil ik er toch nog graag even over hebben.

want een kant en klaar antwoord met feiten heb ik niet gelezen of niet begrepen :P

mag ik met mijn ambulance een b vervoer doe nou wel of niet over de vluchtstrook rijden bij file
mag ik als ik als ik leeg ben over de vluchtstrook rijden bij file.

volgens mij zegt de brancherichtlijn er niks over.

dus beste experts
de feiten

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #108 Gepost op: 19 december 2013, 14:20:50
Citaat van: benII link=msg=1229898 date=1387459075
hoi hoi

hoewel het 120 dagen geleden is wil ik er toch nog graag even over hebben.

want een kant en klaar antwoord met feiten heb ik niet gelezen of niet begrepen :P

mag ik met mijn ambulance een b vervoer doe nou wel of niet over de vluchtstrook rijden bij file
mag ik als ik als ik leeg ben over de vluchtstrook rijden bij file.

volgens mij zegt de brancherichtlijn er niks over.

dus beste experts
de feiten
Nee, met toeters en bellen heb je vrijstelling verkeerstekens RVV, zonder niet.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #109 Gepost op: 19 december 2013, 15:08:56
Citaat van: benII link=msg=1229898 date=1387459075
dus beste experts
de feiten
Ik ga mijzelf geen expert noemen, maar nee, met een B-urgentie mag dat niet. Is - door bijv. de CPA - je B-rit opgeschaald naar A1 op jouw verzoek, omdat je in een compleet vastgelopen file staat, ja, dan mag je over de vluchtstrook. Dan mag je ook OGS voeren en dan heb je de door Kaasje genoemde vrijstelling RVV.

Zie voor meer uitleg:

Citaat van: Live link=msg=1093755 date=1352421120
Ambulances ook zonder patiënt over de vluchtstrook

http://www.verkeersnet.nl/8334/ambulances-ook-zonder-patient-over-de-vluchtstrook/
8 november 2012

Als ambulances vastlopen in de file mogen ze gebruik maken van de vluchtstrook, ook als er geen patiënt in ligt. Dat stelt minister Schultz in antwoord op Kamervragen.

De huidige regels zeggen dat hulpverleningsdiensten in het geval van voor de mens levensbedreigende situaties gebruik mogen maken van optische en geluidssignalen. En zonodig mogen ze afwijken van de voorschriften van het RVV. Dit betekent onder meer ze dat van vluchtstroken en busbanen gebruik mogen maken. Vanuit de ambulancediensten was de wens naar voren gekomen om ook zonder patiënt over de vluchtstrook te mogen rijden. Dit omdat een dergelijke ambulance dan zo snel mogelijk weer beschikbaar komt voor een spoedeisende rit. Volgens de minister mag dat, binnen de huidige regels. De levensbedreigende situatie waarover in de regels wordt gesproken is niet alleen van toepassing op de patiënt in de ambulance, maar ook op een mogelijk toekomstige patiënt. Wanneer, met andere woorden, als gevolg van congestie op de weg een ambulance vast komt te staan is deze niet inzetbaar voor een andere patiënt/incident en kan dit mogelijk leiden tot een levensbedreigende situatie. In dat geval kunnen ambulances die bezig zijn met een besteld-vervoerrit (B-rit) worden opgeschaald naar een spoedrit (A-rit), om zo te voorkomen dat de hulpverlening niet meer adequaat op een inkomende spoedmelding kan reageren, aldus de minister. Het verzoek tot opschaling dient, zoals nu ook gebruikelijk, door de meldkamer te worden goedgekeurd.